یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

گروه سیاسی: از 290 نماینده مجلس، نزدیک به نصف آنها با فوریت لغو تعطیلات تابستانه نمایندگان مخالفت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری، طبق ماده 84 آیین‌نامه داخلی مجلس، تعطیلات تابستانی مجلس هرسال30روز است که زمان آن با تشخیص مجلس تعیین می‌شود. در مجلس هشتم طبق نظر هیأت رئیسه، تعطیلات 30 روزه به دو تعطیلی 15روزه تبدیل شد. بین هر 15روز تعطیلی، نمایندگان سه‌هفته به مجلس می‌آیند. ماده 85 آیین‌نامه داخلی نیز تصریح دارد که نمایندگان یک‌ماه در هر سال حق استفاده از مرخصی با حقوق را دارند. استفاده از مرخصی ضروری بدون حقوق نیز، با موافقت هیأت رئیسه، حداکثر یک ماه در سال خواهد بود و درصورت عدم‌استفاده می‏توانند در سال‏های بعد استفاده کنند.

همه تعطیلات نمایندگان

این تعطیلات به جز یک‌هفته تعطیلی نمایندگان در هر ماه است که به‌عنوان سرکشی به حوزه انتخابیه در جدول کاری نمایندگان آمده است. یعنی نمایندگان هر سه‌هفته یک بار، یک هفته را نیز با عنوان سرکشی به حوزه انتخابیه در بهارستان حضور ندارند. در سال‌های گذشته روال شده است که نمایندگان، این یک هفته تعطیلی سرکشی به حوزه انتخابیه را به آن دو هفته تعطیلات تابستانی وصل می‌کنند. تعطیلات نوروز و رسمی کشور هم که سرجای خود هست.

در سال‌های گذشته انتقادات زیادی نسبت به میزان تعطیلات نمایندگان اعمال می‌شد تا آنکه دیروز و در آستانه آغاز اولین تعطیلی دو هفته‌ای نمایندگان، 25‌نماینده با ارائه طرحی به هیأت رئیسه خواستار اصلاح ماده 84 آیین‌نامه داخلی شدند.
نکته جالب توجه آنکه دیروز از معدود روزهایی بود که حمید رسایی، منتقد همیشگی سیاست‌های هیأت رئیسه مجلس و علی لاریجانی در یک جبهه قرار گرفتند. رئیس مجلس که کمتر در مقام موافق یا مخالف یک طرح و لایحه در مجلس سخن می‌گوید، دیروز در صف موافقان حذف تعطیلات تابستانی قرار گرفت.

تعطیلات در آلمان

بحث درباره موافقان و مخالفان لغو تعطیلات تابستانه نمایندگان، تا حدی بالا گرفت که علی مطهری، نماینده تهران استدلال کرد که اگر تعطیلات تابستانه نباشد، خانواده نمایندگان چه زمانی به مسافرت بروند و نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه هم در دفاع از تعطیلات نمایندگان خطاب به رسایی گفت که حضرتعالی در ماه مبارک رمضان یک‌ماه در آلمان تشریف داشتید در حالی‌که ما 700 روستا داریم و در تعطیلات هم به حوزه انتخابیه سر می‌کشیم. حمیدرسایی حضور یک‌ماهه‌اش در آلمان را تکذیب کرد و گفت: از تعطیلات شب قدر استفاده و طبق روال سال‌های گذشته برای تبلیغ اعزام شده است.

علی لاریجانی نیز در دفاع از فوریت این طرح گفت، این طرح نمی‌گوید که این مدت زمان از بین برود بلکه جزو زمان‌هایی می‌شود که دوستان به حوزه‌های انتخابیه می‌روند و این یک حسن است، یک‌ماه تعطیلات حذف می‌شود اما به نمایندگان اجازه داده می‌شود زمان حضورشان در حوزه‌های انتخابیه افزایش یابد.

پس از بحث و تذکرات مکرر بالاخره رای‌گیری در صحن علنی، نتیجه تمایل نمایندگان به فعالیت در عرصه قانونگذاری را نشان داد. از 252 نماینده حاضر در صحن علنی، تنها 84 نفر به این طرح رای دادند و 139نفر با فوریت آن مخالفت کردند. این طرح به‌صورت عادی در مجلس بررسی خواهد شد و حداقل امسال نمایندگان تعطیلات تابستانه‌شان را از دست نمی‌دهند. درصورت تصویب نهایی این طرح، ماده 84 به این صورت اصلاح می‌شود:

هیأت رئیسه می‌تواند در تنظیم برنامه جلسات علنی و کمیسیون‌ها به‌گونه‌ای عمل کند که نمایندگان در هر ماه حداقل یک هفته کاری برای رسیدگی به وظایف نمایندگی و سرکشی به حوزه انتخابیه فرصت داشته باشند.در تبصره این طرح آمده است: حداکثر زمان جهت سرکشی به حوزه انتخابیه و رسیدگی به وظایف نمایندگی در طول4سال بیش از4 ماه نمی‌تواند باشد.

دو رئیس دیگر در مجلس تعیین شدند

به همان نسبت که بحث حذف تعطیلات یک ماهه نمایندگان در صحن علنی سروصدا کرد، بحث تعیین رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس هم طیفی از مخالفان و موافقان را در دو جبهه جمع کرد. کمیسیون اصل 90 مجلس به کمیسیون پر رمز و راز قوه قانونگذاری مشهور است و پرونده‌های قضایی مختلفی به این کمیسیون وارد می‌شود. تا سه‌روز قبل مهم‌ترین گزینه ریاست این کمیسیون، روح‌الله حسینیان رئیس اصلی‌ترین فراکسیون حامی دولت در مجلس هشتم بود.

این کمیسیون تنها کمیسیونی بود که طیف مخالفان ریاست علی لاریجانی بر مجلس نهم، بعد از ناکامی در کسب کرسی‌های حساس مجلس، بر فتح آن چشم دوخته بودند اما هیأت رئیسه مجلس با معرفی علی پورمختار نماینده بهار و کبودرآهنگ به طیف پایداری‌های مجلس، پاتک زد. اینچنین بود که دیروز علی‌اصغر زارعی در قالب تذکری اشاره کرد که روح‌الله حسینیان برای ریاست کمیسیون اصل 90 اولویت داشته است.

زارعی ادعا کرد که اعضای هیأت رئیسه برای پرسیدن نظر روح‌الله حسینیان با او هیچ تماسی نداشته‌اند. این چنین نقدی را رسایی هم به عملکرد هیأت رئیسه وارد کرد و گفت که حتی از اعضای کمیسیون اصل 90 نپرسیدند کسی قصد ریاست دارد یا خیر.

پس از او کاظم جلالی، نماینده مردم شاهرود در پاسخ زارعی گفت که شخصا با روح‌الله حسینیان تماس گرفته و او اعلام کرده تمایلی برای ریاست کمیسیون اصل 90 مجلس ندارد.بیشتر تذکرهای نمایندگان معطوف به این بود که معرفی تنها یک گزینه برای انتخاب کمیسیون اصل 90 درست نیست و باید در این رابطه آیین‌نامه اصلاح شود. اما بعد از این تذکرها بالاخره رای‌گیری صورت گرفت و برای تنها گزینه معرفی شده از سوی هیأت رئیسه، 130 نماینده رای مثبت دادند و 77 نفر رای منفی.

به این ترتیب پورمختار به‌عنوان اولین رئیس غیرروحانی کمیسیون اصل 90 انتخاب شد. رئیس کمیسیون اصل 90 با معرفی هیأت رئیسه مجلس و با رای نمایندگان معرفی می‌شود اما رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با نظر مستقیم هیأت رئیسه انتخاب و بدین‌ترتیب کاظم جلالی جانشین احمد توکلی در این جایگاه شد.

بنابر این تنها پست مهم ریاست که تاکنون باقی مانده است ریاست دیوان محاسبات است. رئیس این دیوان نیز در کمیسیون برنامه و بودجه انتخاب می‌شود و در صحن به رای گذاشته می‌شود. تاکنون عبدالرضا رحمانی فضلی، رئیس این دیوان در مجلس هشتم برای تمدید ریاستش نامزد شده است.

کد خبر 175901
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز