چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۶
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: ساعت 6و30 دقیقه صبح، خط همراه اول دایمی، کد 1: مژده، مژده، کله پزی ... در فشم افتتاح شد!

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی 657

نه، دوستانت با تو شوخی نکرده‌اند، گرچه الآن درست وقت خوردن کله‌پاچه است و تو هم از آن بیزاری. فقط شماره‌ی فرستنده را نگاه کن؛ تبلیغاتی است.

واقعاً چه کسی تصمیم می‌گیرد هر کدام از این پیام‌‌های تبلیغاتی را برای چه خطی بفرستد؟

این کبوترهای نامه‌‌بر خواب و خوراک ندارند که شبانه‌روز میان خط‌های ما می‌دوند؟

«آرزو مقصودی» چندسالی است که در شرکت‌های تبلیغات پیامکی فعالیت می‌کند. او برای ما شرح می‌دهد:« سه تا شرکت عمده هست برای تبلیغات پیامک و هرکدام از این‌ها ممکن است هزار تا زیر مجموعه داشته باشند. این‌ شرکت‌ها امکانی دارند به نام «پنل» که به آدرس سایتشان می‌روی و به شما یوزر و پسورد اختصاصی می‌دهند و شما با آن «پنلی» که دارید می‌توانید برای خودتان پیام تبلیغاتی بفرستید یا می‌توانید پیام را بدهید و آن‌ها خودشان برایتان ارسال کنند.

الآن پیامک تبلیغاتی زیاد شده و هر شخصی می‌تواند از شرکت‌های زیرمجموعه، پنل بخرد حتی با 30 هزار تومان هزینه نرم‌افزاری می‌خرند، نصب‌ می‌کنند و کار را شروع می‌کنند.»

و پیام‌ها را برای به طور اتفاقی برای تعدادی از مشترکان ارسال می‌کنند؟

مقصودی:« نه گاهی منطقه‌ی خاصی را انتخاب می‌کنند. می‌توان بر اساس جنسیت دارنده‌ی خط موبایل، پیام را فرستاد و یا بر اساس سن و سال مالک. حتی پیام‌های صنفی هم داریم که برای اعضای یک صنف فرستاده می‌شود.

گاهی هم برندها و شرکت‌های بازرگانی شماره‌هایی را به ما می‌دهند و می‌گویند این‌ها شماره‌ی مشتری‌های ماست، برای آن‌ها زمان حراج و محصولات جدید را بفرستید.»

در این زمینه آمارگیری شده است؟ و شغل و سن و وضعیت مالی مالکان خط‌ها مشخص است؟

مقصودی:« نه، حدس می‌زنیم. مثلاً مالکان کد1 کسانی هستند که همان روزهای اول موبایل خریدند پس سن‌ آن‌ها را حدس می‌زنیم و میزان درآمدشان را.

کد 2 و 3 هم سن‌های بالاتری دارند.

یا می‌گوییم کدهای پایین‌تر مثل 6و 7و 8 جوان‌ترها هستند و اعتباری‌های همراه اول را همین‌‌طور حدس می‌زنیم و...»

همان روز ساعت 3 بعدازظهر، خط همراه اول دایمی، کد 4:

انواع کولر گازی

کاهنده‌ی برق! (اینو خوب اومده برای کولر گازی که برق رو می‌خوره.)

شب بعد، ساعت 12 شب:

پیش فروش یک مغازه ی استثنایی در ... (با توضیحات کامل) با پیش پرداخت 200 میلیون تومان.

و...

برای کسی که خانه ندارد، آگهی فروش پنت‌هاوس می‌آید، فقط به دلیل داشتن خطی با کد 2.

برای مردی که خطش را از یک خانم خریده و هنوز سندش را به نام نزده، اطلاعات مربوط به آرایشگاه‌های زنانه می‌آید.

و برای نوجوان مشترک همراه اول، سفر با تورهوایی به استانبول!

پس در واقع جداسازی برای سن و جنس و... مالکان نمی‌شود.

مقصودی می‌گوید:« البته خیلی از شرکت‌ها هم از ما می‌خواهند تبلیغاتشان را برای همه‌ی منطقه‌ها بفرستند.

ما در تهران 30 میلیون خط فعال ایرانسل و همراه اول داریم.

هرکسی با این پیام‌ها مشکل دارد می‌تواند زنگ بزند مخابرات و خطش را بدهد، شماره را می‌گذرانند در لیست‌سیاه و بعد شماره را در آپ دیت سالانه از فهرست حذف می‌کنند.

شما خودتان پیامک تبلیغاتی دوست دارید؟

من از پیامک تبلیغاتی متنفرم، اما همین چند وقت پیش، یک تور مسافرتی برایم پیامک تبلیغاتی داد که خیلی قیمت مناسبی داشت و خوشم آمد.

یکی از روزها، ساعت 4 بعداز نیمه‌شب:

شما 1000 ریال جایزه گرفتید. (خسته نباشید، چه قدر خوشحال شدیم.)

فردا 5 بعدازظهر:

تکرار پیام صبح درباره ی حراج مبلمان.

حالا اگر خواستید از این همه پیام گاه و بیگاه راحت شوید که وقتی منتظر رسیدن پیامکی هستید همان طور منتظر بمانید، راه‌هایی هست برای نجات از این همه پیام.

این هم یکی از روش‌های غیرفعال‌سازی دریافت پیامک‌های تبلیغاتی در اپراتورهای ایرانسل و همراه اول.

ایرانسل:

برای ثبت درخواست عدم دریافت پیامک‌های تبلیغاتی در ایرانسل عدد 2 را به شماره 5005 ارسال کنید. (هزینه‌ی ارسال پیامک به این شماره رایگان است.)

و یا می‌توانید از خط ایرانسل خود با شماره 700 تماس بگیرید و پس از برقراری ارتباط با اپراتور، درخواست خود را مبنی بر عدم دریافت پیامک‌های تبلیغاتی ابراز کنید.

همراه اول:

برای ثبت درخواست عدم دریافت پیامک‌های تبلیغاتی همراه اول به ۰۹۹۹۰ زنگ بزنید؛ شماره‌ی صفر را برای ارتباط با اپراتور بزنید؛ بعد کلید # را تا بتوانید پیام بگذارید؛ بعد از شنیدن صدای بوق این اطلاعات را بگویید: نام و نام خانوادگی مالک، شماره‌ی تلفن همراه، شماره‌ی پرونده (از سند موبایل بردارید) و در آخر بگویید می‌خواهید ارسال پیامک تبلیغاتی متوقف شود؛ (فوری قطع نکنید، صبر کنید تا یک پیغام پخش شود که می‌گوید یا ذخیره کنید یا دوباره بشنوید و یا پیام را تکرار کنید. بعد از ذخیره، کد پیگیری را یادداشت کنید؛ بعد از چند روز به شما پیامک می‌دهند که دیگر پیامک تبلیغاتی برایتان نمی‌آید.

کد خبر 176156
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز