همشهری آنلاین: حق بیمه بیکاری به میزان ۴ درصد مزد یا حقوق بیمه شده است که ۳ درصد آن توسط کارفرما و یک درصد توسط دولت تامین و پرداخت می‌شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز-چهارشنبه- ماده ۱۱ طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار که از سوی شورای نگهبان به مجلس اعاده شده بود، را به رای گذاشتند که از مجموع ۲۱۰ نماینده حاضر در صحن علنی با ۱۷۰ رای موافق به تصویب رسید.

به گزارش همشهری آنلاین ایراد شورای نگهبان در این ماده به مشخص نشدن منبع مالی پرداخت حق بیمه بیکاری تو سط دولت به بیکاران بود که نمایندگان با ۱۷۰ رای موافق ۵ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع اصلاح ماده ۱۱ و منابع مالی تامین بودجه بیمه بیکاری را تصویب کردند.

براساس این گزارش؛ ماده ۱۱ طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار به شرح زیر اصلاح شد:

حق بیمه بیکاری به میزان ۴ درصد مزد یا حقوق بیمه شده است که ۳ درصد آن توسط کارفرما و یک درصد توسط دولت تامین و پرداخت می‌شود.

در ادامه این ماده آمده است؛ دستگاه‌های اجرایی دولتی در سال اول اجرا، سهم کارفرما را از محل صرفه جویی در هزینه‌های جاری خود و از محل اعتبار بند (۴-۴۵) قانون بودجه سال ۹۱ کل کشور تامین و پرداخت می‌کند. همچنین در این ماده ۱۱ طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار آمده است دولت می‌تواند در سال‌های بعد براساس ماده (۵۰) ‌قانون مدیریت خدمات کشوری، منابع مورد نیاز بند (د) ماده ۵۰ قانون برنامه ۵ ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران را پیش بینی و تامین کند.

این طرح در اواخر کار مجلس هشتم به تصویب رسید. اما دولت از اجرای آن به دلیل داشتن بار مالی خودداری می کرد.

لازم به ذکر است مجلس نمی تواند طرحی تصویب کند که برای دولت بار مالی دارد. از آنجا که پرداخت حق بیمه بیکاری به بیکاران مستلزم بارمالی برای دولت بود شورای نگهبان این طرح را به مجلس بازگرداند و مجلس با اصلاح ماده 11 در واقع محلهایی که دولت می تواند بارمالی این طرح را تامین کند مشخص کردند.

کد خبر 176231
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز