شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۴
۰ نفر

رضا ظریفی: زندگی شهری با همه ظواهر و رنگ و لعابش دردسرهای زیادی نیز دارد.

جشنواره تابستانی - بوستان های تهران

یکی از مهم‌ترین مشکلات شهرنشینان بنا به تأیید مراکز علمی و پزشکی، مشکلاتی چون فقر حرکتی، بیماری‌های مختلف، افسردگی و... است. در زندگی شهری امروز که همراه با استرس‌های مختلف است، گذراندن شب و روز در آپارتمان‌های کوچک و به هم فشرده اجازه هرگونه تفریح و ورزشی را از شهروندان گرفته است. تنها جایی که باقی می‌ماند تا شاید شهروندان بتوانند در این مکان‌ها کمی هم به فکر تفریح و اوقات خوش باشند، بوستان‌های شهر است. این مهم، موضوعی است که در سال‌های اخیر مورد توجه مدیریت شهری تهران قرار گرفته و در راستای تبدیل شهرداری تهران از نهادی صرفا خدماتی به نهادی اجتماعی، سازمان ورزش شهرداری تهران شکل گرفته است.

این سازمان که طبق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران و ابلاغ رسمی شهرداری تهران از اواخر سال 88 کار خود را به‌صورت رسمی آغاز کرده است توانسته در همین مدت کم نقش مؤثری در ارائه برنامه‌های متفاوت ورزشی برای شهروندان داشته باشد. توسعه‌ ست‌های بدنسازی در بوستان‌های پایتخت( 1410بوستان) تجهیز حدود 760مدرسه دخترانه به وسایل ورزشی، توسعه مجموعه‌های ورزشی برای بانوان و همچنین برگزاری جشنواره‌های ورزشی و تفریحی از مهم‌ترین این اقدامات هستند. نخستین جشنواره ورزش‌های تفریحی در سال 89 در بوستان رازی برگزار شد. تجربه سال دوم این جشنواره در سال گذشته نیز با استقبال بی‌نظیر شهروندان تهران روبه‌رو شد به‌طوری که گفته می‌شود روزانه حدود 70تا 100هزار نفر با حضور در بوستان آزادگان در جنوب تهران از برنامه‌های تدارک دیده شده استفاده می‌کردند. امسال نیز سازمان ورزش شهرداری تهران برنامه‌های متنوعی را برای فصل تابستان و اوقات فراغت شهروندان تهرانی تدارک دیده است.

سیدمحمد حاج‌آقامیر، رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران درباره اقدامات صورت گرفته از سوی این سازمان برای شهروندان تهرانی، به همشهری می‌گوید: با توجه به عملکرد مثبتی که در سه‌سال گذشته در حوزه ورزش انجام شده و همچنین با یک رویکرد جدید و نیز پرداختن به موضوع تفریحات ورزشی، می‌توان گفت که یک زیرساخت خانواده محور در موضوع ورزش همگانی ایجاد شده است.

وی در ادامه می‌افزاید: این زیرساخت به‌نحوی است که توانست در مدت کوتاهی جایگاه واقعی خود را در میان افکار عمومی و مسئولان پیدا کند. این موفقیت نیز به این دلیل به‌دست آمد که در تفریحات ورزشی خاستگاهی اجتماعی داشت و توانست با استفاده از ادبیات ورزش همگانی و تفریحات ورزشی در سبد خانواده شهروندان قرار بگیرد.

آقامیر همچنین تأکید می‌کند که با این اقدامات صورت گرفته می‌توان این ادعا را داشت که سازمان ورزش شهرداری تهران یکی از دغدغه‌های جدی مسئولان و تصمیم‌گیران در حوزه‌های فرهنگی کشور که همواره نگرانی توسعه آسیب‌های اجتماعی را دارند، با برگزاری جشنواره تفریحات ورزشی برطرف کرده است.

رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران می‌گوید: این امکان در حوزه ورزش وجود دارد که با فراگیر کردن آن در تربیت اجتماعی، رفتار‌سازی‌ و انضباط اجتماعی، نقش‌آفرین باشیم. همچنین ورزش همگانی از جایگاه بالایی برخوردار است و این امکان را فراهم می‌کند که از جایگاه ورزش بتوانیم به خاستگاه ارزشی، معنوی و دینی جامعه دست پیدا کنیم.

تلاش همگانی برای تفریح همگانی

داشتن مردم سالم از لحاظ جسمی و روحی در هر جامعه‌ای فواید بسیاری را به‌دنبال دارد. انسانی که سالم است بهتر به وظایف قانونی و اجتماعی خود عمل می‌کند. نتیجه چنین امری نیز کاهش بزه‌های اجتماعی و آسیب‌هایی است که خسارت‌های فراوانی را به جامعه تحمیل می‌کند. در چنین حالتی می‌توان با توسعه ورزش‌های همگانی در بوستان‌ها یا اماکن عمومی نقش مهمی را در سلامت جامعه ایفا کرد. این امر مورد توجه مدیران شهری است.

سیدمحمد‌حاج‌آقامیر درباره این موضوع نیز می‌گوید: ما که در کلانشهر تهران زندگی می‌کنیم می‌بینیم که هر بخشی از جامعه نگرانی‌های خاص خود را دارد. جوانان به مسائلی مانند اشتغال، آینده، زندگی و... فکر می‌کنند،پدران و بزرگسالان نگرانی تأمین معیشت خانواده را دارند و همینطور موارددیگر. می‌بینیم که همه نیاز به یک آرامش و محیط سالم دارند که بتواند بخشی از نگرانی‌ها و اضطراب‌های آنها را کاهش دهد. این محیط می‌تواند محیط ورزشی و بوستان‌های تهران باشد. وی در ادامه می‌افزاید: اگر امروز ورزش همگانی توانسته است در شهر تهران جایگاه خود را پیدا کند، نشان‌دهنده این است که تمام مدیریت شهری دلسوزانه به این امر توجه کرده‌اند.

وی با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته از سوی سازمان‌ها و نهادهای مختلف شهری تهران می‌افزاید: سازمان زیباسازی با زیباکردن محیط‌های شهری توانسته فضایی را ایجاد کند که شهروندان با نگاه به این اقدامات اشتیاق به حرکت داشته باشند. بخش عمرانی نیز با پیاده‌رو‌سازی‌‌های صورت گرفته توانسته موجب شود که تردد مردم بسیار راحت‌تر باشد. همچنین فضا‌سازی‌ بوستان‌ها به خوبی صورت گرفته تا آماده پذیرایی از تمام خانواده‌ها باشد. در یک کلام و به‌طور کلی استخوان‌بندی شهر اعم از عمران، زیباسازی، فضای سبز، بخش ترافیک و... همه دست به‌دست هم داده‌اند تا بسترسازی‌های لازم برای ورزش‌های همگانی صورت بگیرد.

رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران درباره برگزاری جشنواره تفریحات ورزشی در پایتخت نیز می‌گوید: جشنواره تفریحات ورزشی با استفاده از تجهیزات ورزشی و بسترسازی‌های مناسبی که صورت گرفته توانسته است جایگاه فعلی خود را پیدا کند. این در حالی است که بهره‌گیری از بوستان‌های تهران هم توانسته کمک ارزشمندی به جشنواره‌ها بکند. با‌توجه به این شرایط است که می‌بینیم محیطی فراهم شده تا رضایتمندی شهروندان پایتخت‌نشین به دست‌آید.

وی رضایتمندی بیش از 90درصدی شهروندان از برگزاری چنین جشنواره‌هایی را دلیل این مدعا دانسته و می‌گوید: در حقیقت جشنواره‌ها و بازی‌ها به ما روش زندگی کردن و با هم بودن را می‌آموزند. در این بحث بیش از 70نوع فعالیت‌های ورزشی را در بوستان‌ها و نمایشگاه‌ها به‌صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار داده‌ایم.

تحقق اصل سوم قانون اساسی

جشنواره تابستانی سال گذشته که در بوستان آزادگان در جنوب تهران برگزار شد استقبال گسترده شهروندان را به همراه داشت، به‌طوری که این بوستان با وسعت 100هکتاری روزانه پذیرای 70هزار تا 100هزار نفر از شهروندانی بود که از برنامه‌های ورزشی و فرهنگی اعیاد شعبانیه استفاده می‌کردند. چنین برنامه‌هایی در حقیقت جشنواره‌هایی قابل دسترس، بی‌هزینه یا کم‌هزینه و اثربخش هستند که در سال‌های گذشته نیز مقبولیت اجتماعی را ایجاد کرده و توانسته‌اند فضای مناسبی را در فصل تابستان برای شهروندان فراهم کنند.

آقامیر درباره برگزاری این جشنواره‌ها به مسئله اوقات فراغت نوجوانان و جوانان خانواده‌ها اشاره کرده و می‌گوید: ما با ارائه خدمات ورزشی در محله‌ها، برگزاری مسابقات المپیاد ورزشی در 28رشته و لیگ ورزش محله‌ها در 10رشته برای خانم‌ها و آقایان، ظرفیت‌سازی کلانی ایجاد کرده‌ایم تا 92درصد از شرکت‌کنندگان این جشنواره‌ها نونهالان، نوجوانان و جوانان باشند.

رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران تأکید می‌کند: من این ادعا را دارم که مدیریت شهری و سازمان ورزش شهرداری تهران توانسته است اصل سوم قانون اساسی مبنی بر ایجاد امکانات ورزشی رایگان برای مردم را محقق کند چراکه الان 374خانه ورزش در محله‌ها ایجاد شده است. ست‌های ورزشی نیز در بوستان‌ها نصب شده‌اند و مربیان مربوطه هم در این بوستان‌ها حضور دارند. در حوزه آقایان 17هزار تیم ورزشی و در حوزه خانم‌ها هشت هزار تیم ورزشی فعالیت دارند. الان هم این امکان فراهم شده است که ثبت‌نام، تجهیز، استفاده از سالن‌ها و نیز جوایز، همگی به‌صورت رایگان انجام شود.

کد خبر 176439

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز