معصومه حیدری: تفریحات و ورزش دو جنبه بالندگی جوامع شهری هستند و مردم درگیر در زندگی پراسترس و ماشینی امروز برای دورنگاه‌داشتن روح و جسم خود از عوارض و آسیب‌های این سبک زندگی گریزی جز روی آوردن به تفریحات شاد و ایجاد جنبش و هیجان ندارند اما آیا زیست شهری امکان دسترسی به انواع تفریحات و ورزش‌ها را می‌دهد؟

آیا تمامی تفریحات موجب تحرک هم می‌شود؛ چراکه برخی تفریحات مانند رفتن به سینما یا خواندن کتاب با وجود فایده‌های بسیار جنبه ایستایی دارد. مدیران شهری هرجامعه به‌خوبی این دغدغه‌ها را درک کرده‌اند و برای آنکه شهروندان با وجود مشغله‌ها و درگیری‌های ذهنی از ورزش و تحرک دور نمانند طرح‌هایی چون برگزاری فستیوال‌ها و جشنواره‌های شهری را در دستور کار قرار می‌دهند. این همان اتفاقی بود که در سال1390 سازمان ورزش شهرداری تهران هم در آن دست به ابتکاری فوق‌العاده زد و برگزاری جشنواره‌های بی‌نظیری چون شعبانیه و رازی که از نظر کمی و کیفی در وسیع‌ترین ابعاد شکل گرفت را در دستور کار قرار داد. این جشنواره‌ها براساس نیاز‌سنجی به‌موقع و درک نیازشهروندان تهرانی به ورزش، تفریح و هیجان صورت پذیرفت و نتیجه آن هم استقبال پرشور مردم تهران بود. دستاوردهای این جشنواره‌ها سبب شد تا در سال‌جاری هم برگزاری جشنواره‌های تفریحی در تهران همزمان با آغاز‌ماه پربرکت شعبان کلید بخورد و این بار قرار است که این جشنواره‌ها به‌صورت منطقه‌ای در شهر تهران برگزار شود.

بوستان جوانمردان ایران در رود دره کن از بزرگ‌ترین بوستان‌ها و مراکز تفرجگاهی شهر تهران، میزبان جشنواره تفریحی و ورزشی بود؛ جشنواره‌ای که از هشت تیرماه آغاز شد و به‌مدت یک هفته میزبان شهروندان پایتخت بود. از ضلع غربی که به بوستان جوانمردان ایران وارد می‌شوی منظره‌ای زیبا از بادکنک‌های رنگارنگ را می‌بینی که به غرفه‌های گوناگون زیبایی مضاعفی داده‌اند. شهروندان بسیاری در عصرگاه خنک برای سپری کردن یک روز مفرح و شاد به این بوستان آمده‌اند. پیر و جوان، زن و مرد، کودک و میانسال از هر سن و قشری حضور یافته‌اند تا روزی شاد را تجربه کنند.

پیش به سوی بوستان

غلامعلی عیوض‌زاده، مدیر تربیت‌بدنی منطقه 22درباره استقبال شهروندان می‌گوید: بیش از 70عنوان فعالیت در رشته‌های مختلف نظیر تنیس روی میز، دارت، شطرنج، فوتبال دستی، تنیس، اسکیت، دوچرخه‌سواری، بدمینتون، بازی‌های بومی و محلی و... در این جشنواره ارائه کردیم. همچنین همزمان با این ویژه برنامه‌ها، ساخت هواپیماهای کنترلی،ایروبیک و اجرای مسابقات متنوع ورزشی با اهدای جوایز ارزنده به برگزیدگان مسابقات، سعی کردیم برای شهروندان منطقه لحظات خوش و شادی را رقم بزنیم.

برنامه های پربار فرهنگی

تربیت‌بدنی منطقه 22شهرداری همزمان با برنامه‌های تفریحی و ورزشی از اجرای طرح‌ها و برنامه‌های فرهنگی هم غافل نمانده و ایده‌های جالب و مختلفی را در این زمینه به مرحله اجرا گذاشته است. عیوض‌زاده در تصریح این برنامه‌ها ابتدا با اشاره به نهادهای همکار در این جشنواره می‌گوید: اداره فرهنگیان، سلامت، کارآفرینی و بانوان با این جشنواره همکاری دارند. همچنین از ناحیه بسیج عماریاسر به‌منظور برگزاری غرفه امر به معروف و نهی از منکر نیز دعوت به عمل آمده است. ضمن اینکه با واگذاری چندین غرفه به شرکت‌های تولیدکننده لوازم ورزشی اقدام به ارائه‌ خدمات ورزشی با کمترین هزینه کرده‌ایم. معتمدی مدیر تربیت بدنی بانوان این منطقه هم می‌گوید: علاوه بر نهادهای یادشده آموزش و پرورش و شورایاری و مدیران محلات هم در برگزاری این جشنواره با ما همکاری دارند.

رقص بادبادک ها در آسمان

بعدازظهر روزهایی‌که جشنواره برپا شد، اگر به بوستان جوانمردان ایران سر می‌زدید رنگین‌کمانی از بادبادک‌های رنگارنگ را می‌دیدید آمیخته به ذوق و شوق پدران و مادرانی که همپای بچه‌هایشان شادی می‌کنند و گاه برای به پرواز درآوردن بادبادک‌ها گوی سبقت را از کودکان‌شان می‌ربایند. پرواز بادبادک‌ها بر فراز آسمان‌ها، به پارک تفریحی بوستان جوانمردان ایران حال و هوایی دیگر داده بود.

لذتی بالاتر از پرش نیست...

دنیای بچه‌ها همیشه زیباست. شور و نشاط و بازی‌های آنها و تجربه بازی‌های جمعی و قهرها و آشتی‌هایی که به چند دقیقه هم نمی‌رسد از تصاویر زیبایی است که به وفور می‌توان در جشنواره تفریحی و ورزشی منطقه 22دید. بازی ترامپلین یکی از ورزش‌هایی است که کودکان و نوجوانان اشتیاق خاصی به آن و پریدن روی تشک فنری آن دارند. لذت پرش روی وسیله‌ای که کودکان را چند متر به هوا پرتاب می‌کند فقط آنهایی بهتر حس می‌کنند که لااقل یک‌بار روی تشک مخصوص ترامپلین رفته و حس پرش را تجربه کرده باشند.

تجربه سرعت و لذت با اسکیت

دلهره، نخستین کلمه‌ای است که با دیدن اسکیت‌سوارها به ذهن می‌رسد مخصوصا اگر سن و سالی هم از تو گذشته باشد و هرلحظه نگران باشی که نکند بچه مردم به زمین سقوط کند و بلایی بر سرش بیاید اما ته‌ته دلت حس می‌کنی که اسکیت‌بازان چه لذتی را تجربه می‌کنند؟عیوض زاده با متنوع ارزیابی کردن جشنواره تفریحی و ورزشی محلات و معرفی آن به‌عنوان یک برنامه متفاوت می‌گوید: سعی کردیم با ارائه رشته‌های متنوع ورزشی به‌خصوص برای قشر کودک و نوجوان اوقات خوشی را برای آنها رقم بزنیم.

لذت سرعت باراپل

راه‌اندازی راپل در این بوستان به دغدغه بسیاری از جوان‌ها که برای گذراندن اوقات فراغت خود جای مناسبی برای سرگرمی و تفریح و خالی کردن هیجانات روحی و جسمی خود نداشتند، پایان داد.این را مدیر تربیت بدنی منطقه 22گفته و ادامه می‌دهد: علاقه‌مندان حتی پس از این جشنواره نیز می‌توانند با این رشته جذاب و پرهیجان لحظات خوبی را برای خود رقم بزنند. وی در توضیح این رشته مهیج ورزشی می‌گوید: درباره راپل باید بگوییم که این ورزش کاملا امن و ایمن است و در توصیف آن باید گفت که کابلی مناسب به طول 180متر بالای یک ارتفاع بسته و ثابت می‌شود سپس طرف دیگر کابل در پایین ارتفاع با یک شیب ملایم (البته حساب شده) بسته و ثابت می‌شود. یک هارنس قوی هم که توان بردن شخص را دارد روی کابل بسته می‌شود. (هارنس همان طناب‌ها یا محافظی است که به دوربدن شخص بسته می شود و از افتادن او جلوگیری می‌کند). ارتفاع از سطح زمین این کابل 36متر است که در انتهای مسیراین ارتفاع به‌تدریج کم می‌شود. برای کم شدن سرعت دوباره به سربالایی منتهی می شود. در انتهای مسیرتوری قرار داده شده که جلوی زمین خوردن فرد را می‌گیرد و سپس یک فرد هارنس شخص لیز خورنده را باز می‌کند.

بومی سازی جشنواره مفید است

عیوض‌زاده در ادامه درباره برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای به جای مدل متمرکز آن از اصطلاح جالب «بومی شدن» استفاده کرده و می‌گوید: اقدام سازمان ورزش شهرداری در راستای بومی‌سازی‌ برگزاری جشنواره ورزشی محلات تأثیربسزایی درافزایش سطح رضایتمندی، دسترسی آسان‌تر و بهره‌گیری هرچه بهتر شهروندان از خدمات ورزشی در این جشنواره داشت.معتمدی هم از موافقان برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای است و با اشاره به اینکه آنها برنامه‌های ویژه و مفصلی برای این جشنواره در نظر گرفته‌اند، ادامه می‌دهد: بی‌تردید تمرکززدایی در برگزاری این جشنواره از اقدامات برجسته شهرداری در سال‌جاری است و به‌نظرم این اقدام کمک بسیاری به تسهیل دردسترسی شهروندان به این جشنواره خواهد کرد و مشکلات سالیان قبل ناشی ازحجم بالای ایاب‌وذهاب را از میان برمی‌دارد.

کد خبر 176449

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز