همشهری آنلاین: پیام‌های هشدار‌دهنده درباره خطری که اتصال اینترنتی هزاران کاربر اینترنتی در سرتاسر جهان را تهدید می‌کند،‌باعث شده‌ تا توجه شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی به این موضوع جلب شده و FBI وب‌سایتی ویژه برای این موضوع راه‌اندازی کند.

اما هنوز هزاران نفر از کاربران در روز دوشنبه در معرض خطر از دست دادن ارتباطات اینترنتی قرار دارند مگر‌اینکه پیش از آن رایانه‌های خود را برای یافتن بدافزاری که بیش از یک سال پیش وارد دستگاه‌های آنها شده، اسکن کنند.

با وجود هشدارهای پی‌در‌پی تعداد رایانه‌هایی که احتمالا به این بدافزار آلوده شده‌اند بیش از 277 هزار دستگاه در سرتاسر جهان خواهد بود که از میان این رایانه‌های آلوده 64 هزار دستگاه در ایالات متحده قرار دارند.

کاربرانی که رایانه‌های آنها هنوز به این بدافزار آلوده است روز دوشنبه اتصال خود به اینترنت را از دست خواهند داد و پس از آن باید با شرکت‌های اینترنتی خود تماس گرفته و از آنها برای ردیابی و حذف بدافزار و اتصال دوباره به اینترنت کمک بخواهند. این مشکل از زمانی آغاز شد که هکرهای بین‌المللی کلاهبرداری تبلیغاتی را برای کنترل 570 هزار رایانه آلوده درسرتاسر جهان آغاز کردند. زمانی که FBI تلاش خود را برای خنثی کردن این حمله هکرها آغاز کرد،‌دریافت اگر سرورهای مخرب که از آنها برای کنترل رایانه‌های آلوده استفاده می‌شود را خاموش کند،‌اتصال اینترنتی تمامی کاربران رایانه‌های آلوده از دست خواهد رفت.

بدافزار DNS Changer تروجانی است که قرار است روز دوشنبه اتصال هزاران رایانه را به اینترنت قطع کند. سیستم نام دامنه یا DNS نام وب‌سایتها را به آدرس‌های IP تبدیل می‌کند که رایانه‌ها می‌توانند از طریق آن با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. زمانی که یک کاربر نام یک وب‌سایت را وارد مرورگر خود می‌سازد رایانه‌ وی با سرور DNS تماس می‌گیرد،‌درصورتی که تنظیمات DNS کاربر برای سرورها نادرست باشد،  اجازه اتصال آنها به اینترنت داده نخواهد شد.

این همان‌کاری است که تروجان DNC Changer با کاربران رایانه ها خواهد کرد. این بدافزار توسط تبهکاران سایبری طراحی شده تا ترافیک اینترنت ناشی از حضور میلیون‌ها کاربر را به سوی وب‌سایت‌هایی هدایت کنند که سارقان در آنها از تبلیغات سودجویی می‌کنند. تمامی رایانه‌هایی که هنوز از شر این بدافزار خلاصی نیافته‌اند،‌ در روز دوشنبه امکان اتصال به اینترنت،‌ ارسال ایمیل،‌ دسترسی به وب‌سایتها  و دیگر خدمات اینترنتی را نخواهند داشت.

FBI در حرکتی کاملا غیر عادی شبکه‌ای ایمن راه‌اندازی کرده و از شرکتی خصوصی درخواست کرده است تا دو سرور اینترنتی پاک را برای غلبه بر سرورهای آلوده نصب کند به این شکل کاربران به صورت ناگهانی اتصال اینترنتی خود را از دست نخواهند داد. اما این سیستم موقتی نیز راس ساعت 12:01 صبح به وقت شرقی روز دوشنبه نهم جولای خاموش خواهد شد.

بیشتر قربانیان نمی‌دانند رایانه آنها به بدافزار DNS Changer آلوده است،‌البته این بدافزار سرعت جستجوی اینترنتی آنها را کاهش داده و نرم‌افزار آنتی‌ویروس آنها را غیر فعال می‌کند و به این شکل رایانه‌های آلوده در برابر دیگر مشکلات آسیب‌پذیر‌تر خواهند شد.

این امکان وجود دارد که بسیاری از شرکت‌های اینترنتی راه‌حل تکنیکی برای این مشکل یافته و روز دوشنبه آن را به کار بگیرند،‌راه‌حلی که می‌تواند مشکل را برطرف کرده و یا اطلاعات کافی در اختیار مشترکان قرار دهد،‌درصورتی که این شرکت‌های اینترنتی مشکل را تصحیح کنند،‌ اینترنت به روند همیشگی خود ادامه خواهد داد اما بدافزار در دستگاه‌های قربانیان باقی مانده و می‌تواند منجر به بروز مشکلات بعدی شود.

فیس‌بوک و گوگل هردو پیام‌های هشداری برای کاربرانشان طراحی کرده‌اند که به آنها درباره آلوده بودن رایانه‌هایشان هشدار می‌دهد و اطلاعاتی درباره نحوه تصحیح مشکلی که به وجود خواهد آمد در اختیار آنها قرار می‌دهد. کاربران همچنین می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت www.dcwg.org که توسط FBI راه‌اندازی شده و یا www.mcafee.com/dnscheck که توسط شرکت مک‌کافی ارائه شده از آلوده بودن رایانه خود آگاه شوند.

کد خبر 176503
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز