همشهری آنلاین: معاون امور هنری وزارت ارشاد گفت: زنده‌یاد محمد فراهانی یکی از چهره‌های نامدار و درجه یک هنری کشور است که آثارش به عنوان مستندات مکتوب نقاشی قهوه‌خانه‌ای باید حفظ و نگهداری شود.

نقاشی

به گزارش ایسنا، حمید شاه‌آبادی درباره نقش این هنرمند و جایگاه او در عرصه نقاشی قهوه‌خانه‌ای گفت: ایشان از چهره‌های نامدار و درجه یک هنری کشور محسوب می‌شوند که در دیدارهایی که با او در زمان حیات‌شان داشتم همواره محبت خاصی را احساس کردم و شاهد دغدغه‌هایش نسبت به جایگاه و آینده نقاشی قهوه‌خانه‌ای بودم.

وی تصریح کرد: دغدغه‌ای که از دو سال پیش ذهن ما را آزار می‌داد ،حفظ این گونه و شیوه هنری منحصر به فرد است که قطعا باید به طور جدی برای صیانت از آن اقدام کنیم.

معاون هنری وزارت ارشاد در حاشیه مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد محمد فراهانی با اشاره به راه‌اندازی آموزشگاه نقاشی قهوه‌خانه‌ای که چندی پیش احداث شده بود‌،عنوان کرد: این آموزشگاه ایجاد شد اما علی رغم حمایت‌ها فرصت تربیت شاگردان بسیار را به دست نیاوردیم و معتقدم نسل جدید باید به سنت‌ها و اصل خود بازگردد زیرا امروز با زبان هنری می‌توان هویت‌ها را به جهانیان شناساند و قطعا باید اقتباس از گونه‌های دیگر در درجه دوم اهمیت قرار بگیرد.

زیرا آثار هنری نشان‌دهنده منویات فکری خالق آن آثار هستند و سبک زندگی پدید آورنده را به خوبی نمایان می‌کنند.

شاه‌آبادی با تاکید بر لزوم حفظ و نگهداری نقاشی قهوه‌خانه‌ای و اقداماتی که در این عرصه باید انجام بگیرد، اضافه کرد:‌ اگر بخواهیم امروز روح محمد فراهانی و هم نسلان او به آرامش برسد باید برای آموزش نقاشی قهوه‌خانه‌ای اهتمام بورزیم و ریشه‌های این هنر را هرچه بیشتر قدرت بخشیم.

چه بسا که خود فراهانی با دغدغه به این موضوع نگاه می‌کرد و ما بعد از ایشان تکلیف گسترش این هنر را با تقویت آموزشگاه نقاشی قهوه خانه‌ای در دستور کار قرار خواهیم داد.

معاون امور هنری خطاب به رسانه‌ها برای انتشار فراخوانی که جهت فعالیت‌های این آموزشگاه زده می‌شود، گفت: حتی اگر بتوانیم این هنر را به صورت گلخانه‌ای حفظ کنیم نباید در جهت ترویج آن کوتاهی نکنیم، چه بسا که این هنر بعد از انقلاب گام‌های بسیار مثبتی برداشت.

او همچنین درباره خریداری آثار زنده یاد فراهانی و حفظ و نگهداری آنها گفت: قطعا بستری فراهم خواهیم کرد تا آثار ایشان در بخشی که حالت گنجینه‌ای دارد خریداری شود و در بخش دیگر نیز با حضور کارشناسان و با توج به قانون یک دهم درصد در حد توان خریدهایی انجام گردد.

هرچند که تا کنون نیز آثار بسیاری از این هنرمند توسط معاونت امور هنری خریداری شده است.

شاه‌آبادی در بخش پایانی سخنانش درباره حمایت معاونت امور هنری از بازماندگان این هنرمند نیز توضیح داد: قطعا هر امکانی که تا کنون وجود داشته قطع نخواهد شد و بحث مستمری خانواده ایشان هم دنبال می‌کنیم، زیرا او یکی از چهره‌های درجه یک هنری است و بعد از فوتش حمایت‌هایمان را تا زمانی که نسل اول خانواده‌ ایشان در قید حیات باشد،ادامه می‌دهیم.

 

کد خبر 176505

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز