یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۷
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: پروژه‌های مسکن مهر مدرسه ندارد و ظاهرا هنگام طراحی و تهیه نقشه تنها ساخت سرپناه مطرح بوده و امکاناتی مانند مدرسه هرگز مدنظر نبوده است.

هر روز تعدادی از واحدهای پروژه مسکن مهر تحویل متقاضیان می‌شود، البته نفس ساخت مسکن برای افراد جامعه کاری پسندیده است اما اینکه این شهرک‌ها فاقد امکانات رفاهی اولیه مانند فضای آموزشی است جای بحث و بررسی دارد.
هزاران واحد از پروژه‌های مسکن مهر تحویل متقاضیان شده است و هیچ کدام مدرسه نداشته‌اند و خانواده‌ها پس از استقرار در این واحد‌ها متوجه می‌شوند که مدرسه برای تحصیل فرزندانشان ساخته نشده و تازه اول راه است، ‌یا باید دوباره اجاره‌نشین شوند یا اینکه قید درس و مشق فرزندانشان را بزنند.

سخنان معاون عمرانی استاندار تهران گواه این ادعاست. محمد‌رضا محمودی اواخر خرداد امسال در پاسخ به اینکه چرا در پروژه‌های مسکن مهر مدرسه ساخته نشده به روزنامه جوان گفته: «پیش‌بینی ما این بود که ساکنان مسکن مهر خانواده‌های جوانی هستند که تا فرزندانشان به سن و سال مدرسه برسند ساخت‌وساز مدارس نیز به پایان رسیده است» !

این واحدهای مسکونی را دولت برای اقشار کم‌درآمد جامعه ساخته است، اما برای نمونه واحد‌های مسکونی در شهر پرند، نزدیکی پایتخت احداث و تحویل خریداران شده است، که حتی یک مدرسه هم در این پروژه‌ها ساخته نشده است. آن طور که مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران به یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرده است، مدارس بسیار زیادی در 21سایت مسکن مهر نیاز است که باید مسئولان استانی و کشوری اعتبارات لازم را برای ساخت آنها در اختیار قرار دهند. امان‌الله عباسی با بیان اینکه هم‌اکنون 250هزار خانه در سطح استان در قالب پروژه‌های مسکن مهر در حال ساخت است، افزود: با تکمیل این خانه‌ها و استقرار 250هزار خانواده، 400مدرسه باید ساخته شود تا به نیاز آموزشی ساکنان پاسخ داده شود.

خیرین کمک کنید تا. . .

همانطور که معاون عمرانی استاندار تهران اعلام کرده است، پیش‌بینی دولتمردان این بود که ساکنان واحدهای مسکونی پروژه مهر جوانان هستند و تا فرزندان آنها به سن مدرسه برسند، مدرسه برای آنها ساخته می‌شود، البته این حرف منطقی نیست، زیرا همه مشخصات افرادی که برای واحدهای مسکونی پروژه مهر نام‌نویسی کرده‌اند در دسترس بوده است.

مرتضی رئیسی ، مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در این‌باره به ایسنا گفته که با توجه به اینکه جمعیت دانش‌آموزی قابل توجهی در پروژه مسکن مهر و شهرک‌های جدید‌ خواهیم داشت لازم است خیرین علاوه بر احداث مدرسه در مناطق محروم و نقاط دورافتاده به پروژه‌های مسکن مهر نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند تا مدارس مورد نیاز این شهرک‌ها نیز با توجه به جمعیتی که در این مناطق ساکن خواهند شد، تأمین شود. البته رئیس سازمان نوسازی مدارس پیش از این درباره کمبود مدرسه در شهرک‌های مسکونی پروژه مهر هشدار داده بود.

براساس توافقنامه‌ای که بین وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و راه و شهرسازی منعقد شده در شهرهای جدید و پروژه‌های مسکن مهر واحدهای آموزشی و پرورشی به‌صورت مشارکتی از سوی این دو وزارتخانه احداث می‌شود.

اختصاص زمین مناسب و اجرای پروژه فضای آموزشی تا مرحله پایان اسکلت با وزارت راه و شهرسازی است و پس از آن منابع لازم از محل اعتبارات عمرانی استانی آموزش و پرورش تأمین می‌شود تا کار ادامه یابد. به هر روی، نبود مدرسه در پروژه‌های مسکن مهر نتیجه پیش‌بینی‌های نادرست مسئولان ذی‌ربط است و اینکه دولت در پروژه‌های مسکن مهر به‌طور عمدی و با استدلال غلط مدرسه نسازد و پس از آن از خیرین توقع داشته باشد که آنها کوتاهی دولت را جبران کنند، قدری عجیب است.

کد خبر 176679
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز