چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۷
۰ نفر

به فاصله چند روز پس از پایان یورو 2012، هیأت قانونگذار فوتبال استفاده از فناوری را برای تشخیص عبور توپ از خط دروازه در جام‌جهانی2014 تصویب کرد

تکرار اشتباهات داوری در تورنمنت‌های معتبر فوتبال، سرانجام مخالفان سرسخت استفاده از تکنولوژی در داوری را متقاعد کرد که باید به خواسته اکثریت جامعه فوتبال تن بدهند.در واقع یورو2012 آخرین تورنمنت مهمی است که بدون استفاده از تکنولوژی در داوری برگزار شد. پلاتینی، رئیس یوفا که از مخالفان سرسخت این تکنولوژی است، تشخیص داد که در یورو2012 دو داور هم در کنار دروازه مستقر شوند تا اشتباهات تیم داوری به حداقل برسد.

این روش پیش از این در لیگ اروپا و لیگ قهرمانان مورد آزمایش قرار گرفته بود و موفقیت چندانی نداشت. با وجود این پلاتینی در پایان تورنمنت ادعا کرد که حضور دو داور اضافه تأثیر زیادی در کاهش خطاها در محوطه جریمه داشته است. به عقیده رئیس یوفا، حضور این دو داور موجب شد که کشیدن پیراهن و تمارض در محوطه جریمه کمتر شود و در نتیجه تعداد پنالتی‌ها کاهش چشمگیری داشت.

با وجود این اتفاقات مهم زیادی در محوطه جریمه از چشم این دو داور اضافه پنهان ماند. در میان 16تیم حاضر در یورو شاید یونان بیش از دیگران از اشتباهات داوری متضرر شد. در بازی افتتاحیه، خطای هند مدافع لهستان در محوطه جریمه از دید داوران مختلف بازی پنهان ماند. در بازی سوم مرحله گروهی هم خطای آشکار مدافع روسیه روی کاراگونیس از دید داور وسط و پشت دروازه پنهان ماند و بدتر از آن کاپیتان یونان به جرم تمارض کارت زرد گرفت تا از بازی حساس مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل آلمان محروم شود.

کرواسی هم یکی دیگر از تیم‌هایی بود که بابت داوری متضرر شد. در بازی سرنوشت‌ساز این تیم مقابل اسپانیا، داور از اعلام دو پنالتی برای این تیم خودداری کرد. این دو صحنه به قدری واضح بود که حتی کارشناس داوری روزنامه مارکا هم آن را تأیید کرد ولی داوران بازی آن را تشخیص ندادند تا کراوسی با جام خداحافظی کند و اسپانیا به یک‌چهارم نهایی برسد.

اما اتفاقی که کارایی سیستم پنج‌داوره پلاتینی را زیر سؤال برد و تیر خلاص را به داوری سنتی وارد کرد، در بازی انگلیس مقابل اوکراین اتفاق افتاد. برخلاف جام‌جهانی2010 که داور عبور توپ لمپارد از خط دروازه آلمان را تشخیص نداده بود، این بار اشتباه داوری به نفع انگلیس رقم خورد و داور عبور توپ مهاجم اوکراین از خط دروازه انگلیس را تشخیص نداد؛ اشتباهی که به قیمت حذف میزبان تمام شد.

آنچه در این صحنه سروصدای زیادی به‌پا کرد، ناتوانی داور پشت دروازه در عبور توپ از خط بود، درحالی‌که او صحنه را کاملا زیرنظر داشت. یک روز قبل از این اتفاق، داور پنجم بازی ایتالیا و اوکراین توانسته بود عبور ضربه سر کاسانو از خط دروازه را ببیند ولی اشتباه بازی انگلیس و اوکراین یک‌بار دیگر ثابت کرد که چشم غیرمسلح ابزار دقیقی برای تشخیص عبور سریع توپ از خط دروازه در کسری از ثانیه نیست.

تصمیم هیأت قانونگذار فوتبال، قطعا آخرین استفاده از تکنولوژی در داوری فوتبال نیست و مقدمه‌ای است تا از این پس شاهد ورود ویدئو در داوری هم باشیم. پیش از این در ورزش‌هایی مانند راگبی داوران بدون اینکه مشکلی پیش بیاید از ویدئو برای تشخیص صحنه‌های مشکوک استفاده کرده‌اند و با توجه به حساسیت مسابقات فوتبال و فشار مربیان و بازیکنان، قابل پیش‌بینی است که هیأت قانونگذار در گام بعد رأی به استفاده از بازبینی ویدئویی در صحنه‌های مشکوک بدهد.

کد خبر 177009
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز