شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

در ادامه ناآرامی‌های شرق عربستان که روز گذشته منجر به شهادت یک جوان شیعه در این منطقه شد، شهر مدینه هم صحنه اعتراض شیعیان عربستان بود، به‌نحوی که روزگذشته در این شهر حکومت نظامی اعلام نشده برقرار شد.

اعتراضات روز گذشته عربستان، حتی به داخل مسجد النبی و اطراف قبرستان بقیع هم کشیده شد و با گسترش آن به تمام نقاط شهر ، نیروهای امنیتی و نظامی سعودی مجبور به برقراری حکومت نظامی در این شهر شدند.گزارش‌های رسیده حاکی از این است که صدای تیراندازی ماموران سعودی به صورت پراکنده از نقاط مختلف شهر شنیده می‌شود. در عین حال مقام‌های این کشور بر ادامه سیاست‌های سرکوب و اعمال مشت آهنین برای پایان دادن به اعتراض‌های مردمی تأکید کردند.

به گزارش گاردین، مقام‌های عربستان در خصوص شهادت یک جوان شیعه در منطقه شرق عربستان ادعا کرده‌اند که این شخص به همراه گروهی از افراد ناشناس قصد پرتاب کوکتل مولوتف به یک مرکز پلیس را داشته که هدف تیراندازی قرار گرفته است. منصور الترکی، سخنگوی وزارت کشور عربستان روز گذشته با اعلام این مسئله بر ادامه سیاست‌های آهنین در برخورد با اعتراض‌های مردمی در این مناطق تأکید کرد.

این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد نظامیان سعودی با یورش به تحصن خانواده‌های زندانیان سیاسی در منطقه نحیل بلازا، 10زن را بازداشت کرده‌اند. همچنین در یک زندان سیاسی رژیم آل‌سعود در الحایر زندانیان دست به اعتراض زدند و با زندانبانان درگیر شدند.

برادر جای برادر

اعتراض‌های مردم عربستان که با زخمی و ربوده شدن شیخ نمر باقر النمر، روحانی برجسته شیعه این کشور وارد مرحله جدیدی شد هر روز در حال گسترش است. اکنون برادر این روحانی شیعی در سخنانی در مسجد امام حسین(ع) در العوامیه(مکان سخنرانی همیشگی شیخ النمر) با ادامه مسیر او، بر مبارزه با رژیم سعودی تأکید کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری براثای عراق، شیخ تیسیر باقر النمر در سخنرانی خود با نشان دادن پوکه فشنگ‌های جمع‌آوری شده توسط مردم از خیابان‌ها گفت:این گلوله‌هایی است که به این مردم بی‌گناه شلیک کرده‌اید. وی با تأکید بر ضرورت ادامه مبارزه با آل‌سعود اعلام کرد: سکوت جایز نیست، زیرا برخی تحت تعقیب هستند و برخی دیگر در زندان به‌سرمی‌برند. یکشنبه هفته گذشته نظامیان سعودی برای ربودن شیخ النمر، او را هدف گلوله قرار دادند و هنوز اطلاعی از وضعیت او در دست نیست.

صدرالدین القپانچی، امام جماعت حسینیه فاطمیه نجف نیز از بازداشت شیخ نمر باقر النمر ابراز انزجار کرد. وی با محکوم کردن سیاست‌های سرکوبگرانه علیه مردم عربستان به‌ویژه شیعیان این کشور تأکید کرد: عربستان باید به آزادی فرهنگ، تعدد مذهبی و پرهیز از سیاست‌های سرکوبگرانه توجه ویژه‌ای نشان دهد؛ چون خشونت راه به جایی نمی‌برد. وی از رژیم آل‌سعود خواست که همه زندانیان سیاسی ازجمله شیخ النمر را آزاد کند و گفت: مردم عربستان برای رهایی از اوضاع کنونی مبارزه می‌کنند.

ابراز همبستگی شیعیان

سرکوب اعتراض‌های شیعیان در روزهای اخیر در شرق عربستان، واکنش‌های اعتراضی در میان شیعیان کشورهای دیگر منطقه داشته‌است. در آخرین مورد شیعیان ترکیه پس از شیعیان بحرین، در اعتراض به زخمی کردن و ربودن شیخ النمر توسط نیروهای امنیتی عربستان سعودی در استانبول تظاهرات کردند. پس از برگزاری نماز جمعه شیعیان ترکیه درخیابان‌های شهر استانبول علیه دولت سعودی و وهابیون شعار دادند. شیخ صلاح الدین اوزگوندوز رهبر شیعیان ترکیه در نماز جمعه در جمع هزاران نفر از مردم گفت: ربودن شیخ نمر بزرگ‌ترین خیانت است. معترضان به رژیم آل‌سعود در این تظاهرات عکس‌های ملک عبدالله پادشاه عربستان را که در پشت سرش پرچم آمریکا دیده می‌شد سوزاندند.

ممنوعیت تظاهرات در بحرین

همزمان با گسترش ناآرامی‌ها در عربستان وزارت کشور بحرین هم اعلام کرد که برگزاری هر نوع تظاهرات اعتراضی در این کشور را ممنوع اعلام خواهد کرد. مقام‌های دولت بحرین به بهانه جلوگیری از ایجاد اخلال در نظم عمومی و خشونت در خیابان‌های این کشور تأکید کرده‌اند که از این پس برگزاری تظاهرات‌های اعتراض‌آمیز در این کشور ممنوع می‌شود. مخالفان بحرینی این اقدام را تلاش جدید دولت بحرین برای ساکت کردن اعتراض‌ها در این کشور خوانده‌اند. بحرین که بیش از ۶۰ درصد جمعیت آن را شیعیان تشکیل می‌دهند در ۱۸‌ماه گذشته شاهد اعتراض‌های گسترده مردمی علیه رژیم آل‌خلیفه بوده است.

کد خبر 177401
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز