چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که سازمان‌های حقوق بشری در سال‌های گذشته دربرابر موارد گسترده نقض حقوق اقلیت‌ها، زنان و فعالان سیاسی در عربستان سکوت کرده‌بودند، تحولات روزهای اخیر در شرق عربستان، ادامه این سکوت را برای سازمان‌های بین‌المللی غیرممکن کرده‌است.

به همین دلیل بازداشت‌هایی که معمولا بازتابی در خارج از عربستان نداشت، اکنون مورد توجه رسانه‌های خبری و همچنین نهادهای حقوق بشری بین‌المللی قرار گرفته‌است. بازداشت رانف بدوی، وبلاگ‌نویس 25ساله، در رسانه‌های مصری بازتاب گسترده‌ای یافت. نشریه الیوم السابع دیروز خبر داد که مسئولان عربستان سعودی سه‌شنبه‌شب در راستای سیاست سرکوب در این کشور رانف بدوی، وبلاگ‌نویس 25ساله سعودی را بازداشت کرده‌اند. وی به اتهام راه‌اندازی یک سایت اینترنتی و به موجب قانون مبارزه با جرائم رایانه‌ای بازداشت شده است. به گفته مقامات سعودی این سایت را انجمن لیبرال آزاد عربستان اداره می‌کند. این انجمن از عمده‌ترین گروه‌های مخالف در عربستان است.

همزمان با افزایش انتقادها نسبت به سرکوب اعتراضات در عربستان، نهاد حقوق بشر مستقر در این کشور اعلام کرد که تعداد زندانیان سیاسی در زندان‌های عربستان به بیش از صدها نفر می‌رسد.به نوشته روزنامه القدس العربی، نهاد حقوق بشر عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: تعداد افرادی که در زندان‌های امنیتی این کشور در حبس به‌سرمی‌برند به 3184 نفر می‌رسد. این نهاد حقوق بشر عربستان همچنین اعلام کرد که از 26دسامبر تا 15ژوئیه، 1662 نفر آزاد شده‌اند.

نهاد مذکور اعلام کرد که همواره مسائل معیشتی و بهداشتی زندانیان را زیرنظر دارد و این اطمینان را به افکار عمومی و خانواده‌های زندانیان می‌دهد که ناظران همواره بر امور این زندان‌ها نظارت دارند.اخیرا نیز روسیه از اوضاع حقوق بشر در عربستان انتقاد کرده بود اما مسئولان این کشور چنین سخنانی را مداخله در امور داخلی عربستان اعلام و آن را رد کردند.دستگیری شیخ نمر باقر النمر، روحانی برجسته شیعه و خطیب مسجد العوامیه عربستان یکی از منتقدان سرسخت نظام حاکم به شمار می‌آید و سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز در این کشور، اعتراضات فراوانی را به‌دنبال داشته است.

کد خبر 178004
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز