یکشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۱ - ۰۴:۲۸
۰ نفر

سعید مروتی: در حالی که تنها یک سال تا پایان ماموریت مدیریت فعلی سازمان زمان باقی‌مانده، سینما آبستن تغییر و تحولات گسترده‌ای در عرصه مدیریت است.

شمقدری - میرعلایی

 تشکیل سازمان سینمایی کشور که از بهمن‌ماه سال گذشته فقط به شکل اسمی متولد شده بود، بهانه‌ای است برای انجام تغییرات در زمینه مدیریت سینما. هنوز کسی نمی‌داند این سازمان سینمایی که جواد شمقدری درباره مزایای آن، فراوان سخن گفته، دقیقا چیست و جز عریض و طویل‌شدن تشکیلات معاونت سینمایی سابق و افزایش بودجه از چه ویژگی‌‌هایی برخوردار است.

چیزی که واضح است فرصت کوتاه جواد شمقدری و همراهانش برای انجام تغییرات گسترده در مدیریت سینماست. سه‌سال پیش وقتی شمقدری سکان مدیریت سینمای ایران را در دست گرفت، به مرور و در مدت زمانی کوتاه، همه مدیران ارشاد و زیرمجموعه‌ معاونت سینمایی را عوض کرد. محمود اربابی در اداره نظارت و ارزشیابی‌ جای خود را به علیرضا سجادپور داد. احمد میرعلایی جایگزین مجید شاه‌حسینی در بنیاد فارابی شد. در انجمن سینمای جوان، هاشم‌ میرزاخانی جایگزین ناصر باکیده شد و در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هم محمد آفریده کناره‌گیری کرد تا شفیع آقامحمدیان جایش را بگیرد.

اینکه مدیران سینمایی شمقدری در این سه‌سال چه کارنامه‌ای داشته‌اند قابل بررسی و نقد است ولی اینکه در سال آخر ماموریت، قرار باشد شاهد جابه‌جایی و تغییر و کنارگذاشتن اغلب مدیران سینمایی شویم، نوعی آشفتگی را به مجموعه سینمای ایران حکمفرما می‌کند. به تعبیر بهتر این اقدام به آشفتگی‌های موجود دامن می‌زند و پیش از آنکه مدیران معاونت‌های تازه‌تأسیس سازمان سینمایی، به امور مسلط شوند، وقت تغییر می‌رسد که تجربه سه‌دهه اخیر نشان داده این اتفاق عموما با تغییر مدیران سینمایی همراه است.

یعنی در عرض یک سال، دو تغییر گسترده در عرصه مدیریت سینما رخ می‌دهد. هر مدیر هم با برنامه‌ها و سیاست‌های تازه‌ای به میدان می‌آید و معمولا هم علاقه‌ای به دنبال‌کردن سیاست‌های مدیر قبلی ندارد و در این میان آنچه بیش از پیش آسیب می‌بیند، سینمای همواره آسیب‌پذیر ایران است.

منطق حکم می‌کند شمقدری این یک سال باقیمانده را نیز با همان ترکیبی که از آغاز راه همراهش بودند، سپری کند. سازمان سینمایی حتی اگر واجد تمام مزایا و محاسنی که او و سجادپور بر آن تاکید دارند، باشد در زمان کوتاه باقیمانده نمی‌تواند نتیجه مطلوبی برای سینمای ایران داشته باشد. معاونت سینمایی به عنوان مجموعه‌ای که در طول سه‌دهه واجد نظم و ساختار قاعده‌مندی شده بود، در سه‌سال اخیر دچار انواع و اقسام تصمیم‌گیری‌های عجیب و غریب بود و حالا باید منتظر ماند و دید که با سازمان سینمایی به عنوان مولودی تازه‌به‌دنیا‌آمده، قرار است چه گلی بر سر سینمای ایران زده شود. شمقدری که اعتقاد دارد در سه‌سال اخیر سینمای ایران مسیری روبه‌رشد را طی کرده، بهتر است در مدت زمان باقیمانده دست به ترکیب تیم برنده نزند!

کد خبر 177421

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز