یکشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: وقتی روز جهانی صنایع دستی در سال 91 گرامی داشته شد، خیلی‌ها از جمله رسانه‌ها و مسئولان متوجه نشدند در بعضی تقویم‌ها، نام روز جهانی صنایع دستی ثبت نشده و متولیان صنایع دستی نیز هنوز باورشان نشده است که یک روز جهانی از تقویم ملی خارج شده باشد.

به گزارش ایسنا، 20 خردادماه برابر با 10 ژوئن، هر سال بهانه‌ای برای گرامی‌داشت هنرمندان صنایع دستی است.

ثبت روز جهانی صنایع دستی در تقویم داخلی کشور قدمت قابل توجهی دارد، رقمی نزدیک به 44 سال.

در واقع، این روز پس از آن‌که شواری جهانی صنایع دستی در دهم ژوئن سال 1964 میلادی تشکیل شد، به نام صنایع دستی در تقویم جهانی ثبت شد.

ایران هم از سال 1347 به عضویت این شورا درآمد و تقریبا از همان سال، روز صنایع دستی را به تقویم داخلی وارد کرد و به این ترتیب، 20 خردادماه روزی برای صنایع دستی شد.

حالا همین یک روز هم که تلنگری عمومی برای گرامی‌داشت صنایع دستی ایران بود، از تقویم ملی کشور حذف شده و به ضمائم آن پیوسته است، یعنی دیگر ضرورتی برای ثبت این روز در تقویم‌های ملی کشور وجود ندارد.

با این حال، محمدحسن صالحی‌مرام ـ معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی کشور ـ معتقد است: حذف این روز در راستای شعار امسال، «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه‌ی ایرانی» انجام شده است و نباید نگران بود.

آن‌هایی که این کار را انجام داده‌اند، ان‌شاءالله می‌خواهند کل سال را به صنایع دستی اختصاص دهند، برای همین یک روز را از تقویم حذف کرده‌اند.

اما صالحی‌مرام درباره‌ این‌که آیا شنیده بود که روز جهانی صنایع دستی از تقویم‌های ملی کشور حذف شده است؟ اظهار کرد: این موضوع را شنیده بودم؛‌ اما باورم نمی‌شد، چون این، یک روز جهانی است، روز ملی نیست که بخواهند حذفش کنند.

او همچنین تأکید کرد: موضوع را پیگیری می‌کنیم تا رفع شود، چون این حذفیات اشتباه است.

بخش ضمایم تقویم یعنی مناسبت‌هایی که درج آن‌ها در تقویم‌های منتشرشده ضروری نبوده، کاملا اختیاری است و به همین دلیل در بیشتر تقویم‌‌ها از درج آن‌ها صرف نظر می‌شود.

امسال روزهایی به بخش ضمیمه‌ تقویم رسمی، مصوب شورای فرهنگ عمومی، منتقل یا اضافه شده‌اند که مناسبت‌های مهمی نیز در میان آن‌ها دیده می‌شود.

 

کد خبر 177480

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز