گروه بورس: معاون اقتصادی گروه صنعتی ایران خودرو در آستانه برگزاری مجمع این شرکت بورسی، وضعیت مالی و اقتصادی آن را تشریح کرد و با بیان سیاست تقسیم سود، از واگذاری چهار شرکت اصلی ایران خودرو خبر داد.

به گزارش همشهری،علی مهری در جمع خبرنگاران حوزه بازار سرمایه، گفت: از لحاظ تئوریک دراقتصاد همواره محدودیت وجود دارد، بر این اساس مدیران همواره در شرایط محدودیت فعالیت می‌کنند و کسانی موفق هستند که منابع محدود را مدیریت کنند و نتیجه بگیرند. برمبنای این منطق تحریم‌ها در کنار محدودیت‌ها فرصت‌هایی ایجاد کرده است، محدودیت‌هایی که در فضای کسب وکار ایجاد شده زیاد نگران‌کننده نیست اما اگر با تدبیر برخورد نشود می‌تواند نگران‌کننده باشد. او اعلام کرد: به‌رغم بحث‌های مطرح شده و محدودیت‌های موجود، ایران خودرو به اهداف خود رسیده و توانسته 95درصد اهداف مصوب را محقق کند.

عرضه سه محصول جدید

مهری تأکید کرد:‌ استراتژی اساسی شرکت پاسخگویی به نیاز بازار است زیرا اگر بنگاه نتواند خود را با شرایط بازار انطباق دهد دچار مشکل خواهد شد؛ بر این اساس ایران خودرو استراتژی عرضه دو محصول جدید را در هرسال مدنظر قرار داد و در شرایط محدودیت‌های بیرونی موفق به اجرای آن شده است. در این زمینه سه محصول جدید رانا، دنا و وانت تندر در سال‌جاری با استفاده از شرایط موجود طراحی شده است لذا می‌توان گفت که صنعت خودروی کشور به‌خود باوری رسیده است.

او با بیان اینکه رانا می‌تواند به راحتی جایگزین 206شود، توضیح داد: امروز با طراحی محصولات جدید نگران تأثیر محدودیت‌های محیطی در تولیدمان نیستیم و می‌توانیم با محصولات جدید جایگزین مناسبی برای محصولات قبلی خود پیدا کنیم.

واگذاری سهام شرکت‌های زیر مجموعه

مهری اعلام کرد:‌ازرویکردهای دیگر ایران خودرو که به‌صورت جدی دنبال می‌شود تبدیل دارایی‌های غیرمولد به مولد است؛ بر این اساس کارگروه واگذاری شرکت‌ها در شرکت ایران خودرو ایجاد شد و قصد دارد شرکت‌های زیر مجموعه این شرکت را واگذار کند. او با بیان اینکه ایران‌خودرو 160شرکت در گروه اصلی دارد که بخشی از آنها را واگذار کرده است، توضیح داد: در حال حاضر 150شرکت در مجموعه گروه ایران‌خودرو با احتساب شرکت‌های وابسته به بانک پارسیان فعالیت می‌کنند.

او گفت: 33درصد سهام بانک پارسیان متعلق به گروه ایران‌خودرو است اما فعلا برنامه‌ای برای واگذاری سهام این بانک نداریم. مهری با تأکید بر اینکه باید در ساختار اقتصادی گروه ایران‌خودرو بازنگری صورت گیرد، اعلام کرد: بررسی‌ها در ارتباط با شرکت‌های زیرمجموعه انجام شده و هیأت مدیره شرکت به این جمع بندی رسیده است که حفظ تمامی شرکت‌ها نمی‌تواند به جایگاه اقتصادی گروه ایران خودرو کمک کند. معاون اقتصادی گروه صنعتی ایران‌خودرو ادامه داد: لذا کارگروه واگذاری شرکت‌ها در گروه ایران خودرو ایجاد شده است که مسئولیت آن بررسی شرکت‌های متعلق به گروه و واگذاری شرکت‌هایی است که استراتژیک نبوده و تأثیر معناداری در وضعیت گروه ایران خودرو ندارد.

فروش 13شرکت در سال 90

او اعلام کرد: توانسته‌ایم 13شرکت را در سال‌های گذشته وارد بورس کنیم که این شرکت‌ها عموما شرکت‌هایی بودند که زیان کسب کرده و در سال 20میلیارد تومان تأثیر منفی در گروه صنعتی ایران‌خودرو ایجاد می‌کردند. مهری گفت: شرکت‌هایی که توسط ایران‌خودرو واگذار شدند، شرکت‌هایی بودند که حقوق صاحبان سهام آنها منفی و ارزش کارشناسی آنها کمتر از 45میلیارد تومان بود اما این شرکت‌ها به ارزش حدود 90میلیارد تومان به فروش رفتند که این سیاست در سال91 نیز دنبال خواهد شد.

او گفت: از دیگر رویکردهای ایران‌خودرو بحث ادغام و هم‌افزایی است زیرا در حال حاضر شرکت‌هایی داریم که به لحاظ محتوای عملیات و موضوع فعالیت شبیه یکدیگر هستند واگر ادغام شوند می‌توانند ضمن کاهش هزینه موازی، درآمد موازی را برای گروه ایجاد کنند.

استفاده از ابزارهای مالی جدید در بورس

او اعلام کرد: همچنین گروه صنعتی ایران خودرو در تلاش است که در تأمین منابع از راهکارهای جدید وابزارهای بازار سرمایه استفاده کند زیرا بازار سرمایه ابزارهای مختلفی شامل صکوک و اوراق مشارکت تعریف کرده ودرصورتی که اجرایی شود ایران‌خودرو قصد دارد از این ابزارها استفاده کند. مهری به وضع فعلی بازار سرمایه اشاره کرد وافزود:‌قیمت شرکت‌ها در بازار سرمایه متأسفانه عمدتا مبتنی بر بعد روانی است؛ یعنی قیمت سهام ارتباط مستقیمی با عملکرد بنگاه‌ها ندارد.

معاون اقتصادی گروه صنعتی ایران‌خودرو ادامه داد: درصورتی که نمودار تغییرات قیمت سهام شرکت‌ها به‌صورت تخصصی مورد بررسی قرار گیرد مشاهده می‌شود که تمام متغیرهای شرکت بهبود پیدا کرده اما روند قیمت سهام کاهش یافته، لذا قانون عرضه و تقاضا در بورس تحت‌تأثیر بار روانی است.

او اعلام کرد: اگر فعالیت‌های اقتصادی به‌گونه‌ای باشد که فعالان بازار سرمایه احساس کنند این بازار وضع مناسبی ندارد از بازار خارج می‌شوند به‌طوری که کاهش بازدهی بورس به 11درصد در سال گذشته ناشی از فضای بازار کسب وکار بود که تأثیر خود را در بورس گذاشت.
مهری درخصوص برنامه واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه ایران‌خودرو به خبرنگاران گفت: ایران‌خودرو در اکثر شرکت‌هایی که سهامدار است، به جز چهار شرکت برنامه واگذاری دارد و طبق برنامه قرار است 45شرکت را در مدت سه سال واگذار کند.

واگذاری چهار شرکت از طریق بورس در سال 91

معاون اقتصادی گروه صنعتی ایران‌خودرو از واگذاری چهار شرکت اصلی ایران خودرو از طریق بورس خبر داد وگفت: برنامه اصلی ما این است که چهار شرکت اصلی شامل سرمایه‌گذاری سمند، تام ایران خودرو، ایران خودرو تبریز و ایران‌خودرو خراسان را براساس تصمیم هیأت مدیره از طریق بورس واگذار کنیم که مراحل مقدماتی آن در حال انجام است. به گفته وی، میزان و زمان عرضه شرکت‌ها در بورس به شرایط و ارزیابی وضعیت سهام آنها بستگی دارد.

مهری اعلام کرد:‌استراتژی ایران‌خودرو این است که بخشی از این شرکت‌ها واگذار شوند و بخش خصوصی و سایر شرکا بتوانند در کنار ایران خودرو قرار بگیرند. او یادآور شد: همچنین قرار بود بخشی از دارایی‌های مازاد خود را واگذار و 500 میلیارد تومان را از محل واگذاری شرکت‌ها و نیز شناسایی دارایی‌های ثابت مانند زمین تأمین کنیم.

مهری تأکید کرد: در واگذاری شرکت‌ها صرفا زیان ده بودن شرکت مطرح نیست بلکه معیار تصمیم‌گیری برای واگذاری شرکت‌ها، جایگاه و تأثیرگذاری شرکت در آینده اقتصادی گروه ایران خودرو است.

کد خبر 177733
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز