طی این بازدید که از تونلهای اجرا شده و برپایی کارگاهها انجام گرفت، محمدباقر قالیباف با بیان این مطلب اظهار کرد: فرودگاه دروازه ورود به کشور محسوب میشود و مسافران خارجی نیز همواره به هنگام ورود یکی از بهترین سرویسهایی که دریافت میکنند حملونقل عمومی است. این در شرایطی است که فرودگاه امام خمینی تاکنون فاقد سرویس حملونقل عمومی مانند مترو بوده است. وی افزود: به همین دلیل از چند سال پیش یکی از دغدغههای من بهعنوان شهردار تهران و دغدغههای دولت، همچنین یکی از چالشهای مردم ما تردد تا فرودگاه امام خمینی و عدماتصال فرودگاه به حملونقل پایدار شهر محسوب میشد.
قالیباف با تأکید براینکه احداث مترو برای فرودگاه در حوزه اختیارات شهرداری تهران نبوده است، گفت: طبق قانون چون فرودگاه در محدوده خارج از شهر تهران است، شهرداری تهران مسئولیتی در قبال آن ندارد. از سویی دولت مسئولیت اجرای این پروژه را به وزارت مسکن و شهرسازی قبل از ادغام سپرده بود که این پروژه را در حریم شهر اجرایی و تحویل مدیریت شهری بدهد اما با گذشت حدود چهار سال دوستان دولتی ما به این نتیجه رسیدند که این پروژه به مجموعه شهرداری تهران سپرده شود.
شهردار تهران در ادامه گفت: با توافقهایی که از سوی دولت انجام گرفته اجرای متروی شهرهای اقماری نیز به شهرداری تهران سپرده شده است که بر این اساس فاز دوم متروی تهران- پرند از فرودگاه امام خمینی تا شهر پرند ادامه خواهد یافت. وی با تأکید براینکه برای فاز اول پروژه نیز یک برنامه زمانی 11ماهه تدارک دیدهایم که از اول خردادماه آغاز شده است، گفت: فاز اول پروژه متروی تهران-پرند به طول 33کیلومتر از حرم مطهر امام خمینی(ره) تا فرودگاه امامخمینی خواهد بود و من بهعنوان شهردار تهران این قول را به مردم میدهم که در این 11ماه پیشبینی شده این بخش مترو را احداث کنیم.
قالیباف درباره فاز دوم اجرای پروژه نیز گفت: درصدد هستیم تا قبل از پایان سال92 این مرحله از کار را به اتمام برسانیم. همچنین پیشبینیای که برای جابه جایی مسافر در این پروژه انجام شده، جابه جایی 30هزار نفر در روز با سرفاصله حرکت ششدقیقه است.
شهردار تهران همچنین از خدمترسانی شبانه روزی از متروی تهران تا فرودگاه امام خمینی خبرداد و تصریح کرد: به واسطه اینکه بیشتر مسافران فرودگاه شب هنگام وارد میشوند، تدارک ویژهای برای این مسافران درنظر گرفتهایم.
البته مترو در طول روز هم به فعالیت خود ادامه میدهد چرا که شهروندان شهرهای اقماری تهران مانند اسلامشهر و ورامین نیز به آن نیاز خواهند داشت. شهردار تهران همچنین اظهارداشت: شخص رئیسجمهور نیز حساسیت ویژهای نسبت به پیشرفت این پروژه دارد و ما امیدواریم که همکاری خوبی از طرف دولت صورت بگیرد.
قالیباف همچنین در مورد آغاز عملیات متروی شهرهای اقماری بیان داشت: تا اینجای کار آنچه بهطور رسمی به ما ابلاغ شده در مورد متروی تهران-پرند بوده که من هم قول اجرای فاز اول آن را تا اوایل سال آینده میدهم اما در مورد شهرهای اقماری فعلا نمیتوانم قولی بدهم. البته توافقاتی کلی درخصوص واگذاری مسئولیت اجرای متروی شهرهای اقماری به شهرداری تهران صورت گرفته است.