محمدمهدی زاهدی، در دومین روز از اجلاس رؤسای مناطق آموزش و پرورش کشور به برخی بندهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و اینکه باید الزامات اجرای سند به نحوه مطلوبی فراهم شود و سپس نسبت به اجرای سند اقدام شود. رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در تدوین و تصویب سند تحول آموزش و پرورش که مورد تأکید بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری است 30سال غفلت شده است، گفت:
اگر این کار خوب را بد شروع کنیم و این کار مهم از راه اصلی منحرف شود اثرات بدی میگذارد که در این صورت اجرا نشود بهتر است. نماینده مردم کرمان در خانه ملت با تأکید بر اینکه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بر نحوه اجرای سند تحول حساسیت خاصی دارد اظهار کرد: اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مصمم هستند تا سند به نحوه مطلوبی اجرا شود .
او با بیان اینکه یکی از دغدغههای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اجرای سند تحول آموزش و پرورش است، گفت: از وزیر آموزش و پرورش و همکاران او میخواهیم با تعامل نزدیک با کمیسیون و بررسی دقیق و کارشناسی مسائل دغدغهها را به حداقل برسانند.
زاهدی با اشاره به برخی از اشکالات تصریح کرد: تحول بنیادین، تغییر ساختار نظام آموزشی به 3-3-6 یا 3-3-3-3 نیست، اینها یک بخش از سند تحول است و همه آن نیست. همچنین ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بهدنبال برقراری تعامل مناسب با آموزش و پرورش هستیم. البته این موضوع به معنی نظارت نکردن بر امور نیست. کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هر جایی که در بحث آموزش منافع ملی را در خطر ببیند ورود پیدا میکند و بعد نظارتی مجلس به قوت خود باقی است.
کجای دنیا اینطور عمل شده است؟
سخنرانی و برخی انتقادات رئیس کمیسیون آموزش مجلس که سعی کرد منظور خود را غیرمستقیم بیان کند مورد انتقاد برخی مسئولان آموزش و پرورش قرار گرفت. در حاشیه این اجلاس و پس از پایان اقامه نماز، رئیس اسبق سازمان مدارس غیردولتی نزد رئیس کمیسیون آموزش آمد و گفت:
من بهعنوان یک مخاطب به برخی سخنان شما انتقاد دارم. رئیس کمیسیون آموزش مجلس در اعتراض به رئیس اسبق سازمان مدارس غیردولتی گفت: کدام کشور در دنیا وجود دارد که برای ایجاد تحول، نظام آموزشی را از وسط برش بدهد، کاری نکنید که اینها را بگویم. زاهدی تصریح کرد: شما میدانید که به سمتی حرکت کردید که در آینده مشکل ساز خواهد شد. اگر قرار باشد من درباره تحول بنیادین حرف بزنم، حرفهای جدی دارم، پس کاری نکنید که حرف بزنم.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس با یادآوری اینکه من امروز در این نشست حرفی نزدم این پرسش را مطرح کرد: چهکسی گفته تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس بخشنامه شود و مدارس روزهای پنجشنبه از مهرماه امسال تعطیل شوند؟
او با اشاره به جایگاه معلم تصریح کرد: آیا اکنون معلم در کشور جایگاه خودش را دارد. من امروز حرف نزدم بلکه تلنگری زدم و گفتم با برنامه کار کنید و بدون برنامه نمیشود کار کرد، آیندگان راجع به ما قضاوت بد میکنند. زاهدی که در دولت نهم وزیر علوم بود افزود: من میدانم چه میگویم، خودم در آنچه تصویب شده است نقش داشتهام و نقشه علمی کشور زیرنظر من انجام شده است.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به پرسش همشهری درباره روند اجرای سند تحول در آموزش و پرورش گفت: به سند هم اشکالاتی وارد است، ولی انتقاد جدی ما به روند اجرایی سند است که طی دو هفته آینده و برگزاری چند نشست به مسئولان و کارشناسان آموزش و پرورش و صاحبنظران این حوزه همه را بیان خواهم کرد.