چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۰:۱۲
۰ نفر

مریم درستانی: حس مصاحبه کردن با مهناز افشار مثل حس دیدن یک فیلم با سرعت تند و بالا است.

مصاحبه ما، یک مصاحبه شبانه، یعنی زمانی که عقربه‌های ساعت می‌رفت 21:30 را نشان دهد بود ، زمانی که ما به جاده لواسان رسیدیم. بعد این‌که زمان محدودی برای مصاحبه داشتیم یعنی چیزی حدود یک ربع تا 20 دقیقه بعد از گریم شدن اوبرای فیلم سینمایی «کلاغ‌پر».

 مکان ما خانه ویلایی در لواسان بود اگر شرایط دیگری مثل انجام شدن مصاحبه بر روی صندلی‌های آهنی و سرد حیات و نم‌نم باران را هم به آن اضافه کنید حق را به ما خواهید داد که یک جایی ریتم مصاحبه تند باشد و یک جاهایی هم در اثر بارش باران ریتم مصاحبه کند شده باشد. در هر حال این فرصتی بود که خیلی غیرمنتظره پیش آمد و ما هم آن را در تاریکی شب نشانه رفتیم.

  • اخیراً روزهای پرکاری را پشت سر می‌گذارید، امسال «آتش‌بس»؛ «چه کسی امیر را کشت»، «تسویه حساب»، «رئیس» و «تله» شیوه کارگردانی هم متفاوت بود، شما چه حال و هوایی داشتید؟

- باید صادقانه بگویم کار کردن با خانم میلانی حس و حال خوبی داشت چرا که هم خانم هستند و هم این‌که بازی گرفتن ایشان خاص خودشان است و به خاطر لمس این حس و حال زنانه تمام اتفاقات و حواشی که پیرامون شخصیت خانم‌ها می‌گذرد فرق دارد.

 آقای الوند هم سبک کار خودشان را دارند. اما ایشان کمتر اجازه می‌دهند که بازیگری بر روی دیالوگ‌هایش مانور بدهد و نسبت به دیالوگ‌های فیلم‌نامه حساسیت داشتند، ولی تجربه متفاوتی بود.

  • مسعود کیمیایی خیلی از بازیگران جوان سینما را با دنیای هنر آشنا کرده و حالا هم نوبت شماست که اولین تجربه خود را با او پشت سر بگذارید، از او چه آموختید؟

- تجربه بسیار متفاوتی بود. من شنیدم که بعضی‌ها که رئیس را دیدند کلی به فیلم انتقاد کردند.

  • رئیس را ندیدم اما فکر کنم نقش کوتاهی در آن فیلم دارید؟

- خودم هم فیلم را ندیدم اما نقشم کوتاه نیست. نقش اول زن این فیلم است. ولی آنچه برایم در درجه اول قرار داشت این بود که سبکی متفاوت از مدل کارهای کیمیایی را آموختم.

  • اما چه کسی امیر را کشت؟ فیلمی است با روایتی جدید در سینمای ما که خیلی حرف و حدیث و البته اعتراض داشت اما جنبه هنری بودن فیلم نسبت به فیلم‌های پرفروش و گیشه‌داری که شما در آن بازی داشتید بیشتر است؟

- این فیلم، فیلم گیشه نیست و بعضاً همه به من می‌گفتند چرا آن فیلم را بازی کردی.

  • چرا؟ به نظرم حضور شما و بازی‌تان در آن فیلم متفاوت‌تر بود؟

- خودم هم چنین نظری داشتم، اما اشتباهی که عوامل برای اکران فیلم داشتند این بود که باید می‌گفتند این فیلم را برای سرگرمی نبینید. چون واقعاً فیلم متفاوتی بود. تک تک بازیگرها یک ربع تا 20 دقیقه مقابل دوربین مونولوگ گفتند: بدون این‌که کات داده شود، در هر حال یک‌سری خوششان آمده، یک‌سری نه، بالاخره سلیقه‌ای است اما جای تفکر دارد.

  • با این حساب بعد از فروش خوب «آتش‌بس» و جنجال «چه کسی امیر را کشت؟» فیلم «تله» چه جایگاهی برای شما دارد؟

- نقش نازنین را وقتی خواندم خوشم آمد، احساس کردم نقش متفاوتی است و جای کار دارد.

  • به دلیل این‌که در پایان کشته می‌شود به نظرتان متفاوت آمد؟

- هم به این خاطر، هم این‌که نقش یک نقش منفی بود. صحنه‌های زد و خورد فیلم زیاد بود. تمام تلاش ما این بود که آن شخصیت خوب از آب دربیاید.

  • با این حساب برای مهناز افشار فرقی نمی‌کند، نقش کوتاه، بلند، منفی و مثبت باشد؟

- بحث متفاوت نبودن نیست.

  • آخه از 8-7 فیلم در اکران، حداقل در یکی یا دو تای آن بازی دارید؟

- همیشه این‌طور نیست که هر نقشی را بازی کنم، کاملاً با فکر، نقش انتخاب می‌کنم و تصمیم می‌گیرم که در فیلمی نقش کوتاه بازی کنم به دلایل مختلف و یا در فیلم دیگری نقش منفی. امیدوارم نتیجه آن درست باشد. چون با فکر انتخاب می‌کنم اما این‌که نتیجه چه می‌شود از دستم خارج است، چرا که فقط به من بستگی ندارد.

  • امسال فروش عجیب و غریب فیلم «آتش‌بس» برای خودتان تعجب‌آور نبود؟

- اصلاً. از ابتدا می‌دانستم این اتفاق رخ می‌دهد؛ چرا که فیلم‌نامه هم تم خوبی داشت و هم کارگردانی و هم بده بستان‌هایی که در فیلم داشتیم از پیش تعیین شده و فکر شده بود. اما مهم‌‌ترین نکته این بود که تماشاگر که از سینما بیرون می‌آمد حالش خوب بود، این اتفاق مهمی است، مهم این نیست که فیلم صرف تجاری یا صرف هنری باشد. مهم همین اتفاق است که در «آتش‌بس» این اتفاق افتاد.

  • اتفاقاً همین دسته‌بندی سینمای تجاری- هنری، بازیگران را نیز دسته‌بندی می‌کند، دسته اول بازیگرانی هستند که تنها گیشه را دارند اما دسته دوم همراه گیشه، تفکر مضمون هم دارند. شما معمولاً در اولی بیشتر حضور داشتید؟

- این دسته‌بندی را قبول ندارم، به نظرم اگر فیلمی بفروشد خیلی خوب است و سینما را نجات می‌دهد و اگر هنری باشد از جنبه‌های دیگر مورد توجه است. به‌شخصه ترکیب این دو را دوست دارم و تلاشم هم این بوده که در این‌گونه فیلم‌ها بازی کنم. ما به ترکیب این فیلم‌ها نیاز داریم چون صنعت سینما را نجات می‌دهند.

  • می‌دانید خیلی‌ها معتقدند بازیگرانی که در این‌گونه فیلم‌ها بازی می‌کنند، فیلم‌های نازلی هستند مانند فیلم‌فارسی‌های قدیمی؟

- اگر درباره من چنین گفته شده، خب باید بگویم من فیلم «کارگران مشغول کارند»،‌ «چه کسی امیر را کشت» و «سالاد فصل» را هم بازی کردم که اصلاً شروع ورودم به فضای حرفه‌ای‌تر سینما بود.

  • اما وزنه حضور شما در بخش تجاری سنگین‌تر است؟

- نمی‌دانم انتخاب‌هایم همان فاکتورهایی است که گفتم.

  • خوب «تله» جزو کدام‌یک از این دسته‌بندی‌ها قرار می‌گیرد؟

- دلایل را نمی‌توانیم مطرح کنیم که 11-10 سال است که در سینما هستم، ادعایی هم ندارم اما همیشه با هدف خوب بودن جلو آمدم. حالا یک جاهایی درست بوده، یک‌سری جاهایی نه.

  • انتخابهایتان بر چه اساس است؟

- فیلم‌نامه، کارگردان، گروه بازیگران و نقش.

  • بحث گیشه و فیلم‌های تجاری شد؛ خیلی‌ها دوست دارند بدانند چه‌قدر پول برای مهناز افشار در بازیگری حرف اول را می‌زند؟

- حتماً که مهم است بالاخره بازیگر زحمت می‌کشد، کار می‌کند و زندگی شخصی خودش را دارد و در قبال کاری که می‌کند برداشت خودش را دارد و هیچ اشکالی هم ندارد.

  • فکر می‌کنید ستاره‌اید؟

- امیدوارم که باشم.

  • اگر باشید خوشحال می‌شوید؟

- ستاره به معنای واقعی بازیگری را دوست دارم. البته شکل ستاره مهم است که باید ستاره را ببینیم و برای آن سقف نگذاریم، در واقع آن را با مفهوم بازیگری حرفه‌ای ببینیم، نه پوچ و توخالی. به این ترتیب خیلی خوشحال می‌شوم اگر این اتفاق افتاده باشد.

  • با امیدواری می‌گویید، یعنی این اتفاق درباره شما رخ داده است؟

- ان‌شاءا... که چنین باشد.

  • مطالب روزنامه‌ها و نقدها و یا تعریف‌ها را می‌خوانید؟

- بله، صد در صد نقدها را می‌خوانم، چون برایم خیلی مهم است؛ مخصوصاً اگر صادقانه باشد. خوشحال می‌شوم اگر حرفه‌ای و صادقانه بازی‌ام نقد شده باشد و از آن استفاده می‌کنم.

  • در جشنواره فیلم فجر امسال، خیلی‌ها از انتخاب‌ها ناراضی بودند، کمتر بازی شما در جشنواره دیده می‌شود؟

- من درگیر سلایق و علایق مردم نیستم. اگر خیلی زرنگ باشم و باهوش، تمام تمرکزم را روی بازیگری می‌گذارم و تلاش می‌کنم که اخلاق حرفه‌ای درستی داشته باشم و کارم را درست انجام دهم، همین.

  • یک سؤال دیگر، بالاخره چه کسی را امیر کشته بود؟!‌

- شما فکر می‌کنید چه کسی امیر را کشت؟!

  • شما بگویید؟

- می‌گویم اما برای مصاحبه بعدی.

کد خبر 17829

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز