گروه شهری: کارشناسان گردشگری معتقدند که رونق ورود گردشگر به ایران با دستور و بخشنامه ممکن نمی‌شود و دولت باید برای بازاریابی و تبلیغات در عرصه‌های جهانی زمینه‌سازی‌ کند.

گردشگران خارجی


این نظر کارشناسان در حالی در گفت‌وگو با همشهری اعلام شد که معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در مراسمی از تکلیف آژانس‌های گردشگری دارای مجوز بند ب برای ورود 50تور خارجی به کشور و برگزاری 100تور گردشگری داخلی سخن گفته و اعلام کرده که در صورتی‌که آژانس‌های گردشگری قادر به تحقق این تکلیف نباشند مجوزشان باطل می‌شود.
در همین مراسم بود که از رئیس سازمان میراث فرهنگی سؤال شد چطور در شرایطی که آژانس گردشگری در خارج از کشور نداریم تا گردشگر مذهبی وارد کند، قرار است پنج میلیون گردشگر شیعه به کشور وارد شوند؟

سیدحسن موسوی پیش از این و در روز جهانی صنایع‌دستی نیز خبر از استرس همکارانش نسبت به تحقق وعده جذب 7/5میلیون گردشگر به کشور داده و اطمینان داده بود که این وعده تا پایان سال محقق می‌شود. در این شرایط به‌نظر می‌رسد سازمان میراث فرهنگی حتی برنامه‌ریزی‌های خود را تنها معطوف به بخش خصوصی داخل کشور کرده است.

درحالی‌که معاون گردشگری کشور نیز از تکلیف به آژانس‌های گردشگری دارای مجوز بند ب برای ورود 50تور خارجی به کشور و برگزاری 100تور گردشگری داخلی سخن گفته است، مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ممنوعیت تبلیغ سفرهای خارجی در تبلیغات محیطی خبر داده است. به گفته وی، این اقدام براساس مصوبه شورای فرهنگ عمومی و به‌منظور گسترش و ترویج فرهنگ گردشگری داخلی و تقویت زیرساخت‌های گردشگری کشور تصویب شده است.

تکلیف بخش خصوصی به جذب گردشگر به کشور و سیاست تنبیهی دولت در لغو مجوز شرکت‌های خدمات مسافرتی که قادر به جذب 50تورخارجی و برگزاری 100تور داخلی نباشند بیانگر آن است که دولت سیاست تکلیفی را برای تحقق وعده جذب 7/5میلیون گردشگر خارجی تا پایان سال به کشور در دستور کار قرار داده است.

آیا دولت همزمان با این اقدام در داخل کشور و تکلیف به جذب گردشگر از سوی بخش خصوصی به همان میزان در عرصه بین‌المللی به‌منظور تبلیغ سفر به ایران یا تکلیف به کنسولگری‌ها و رایزن‌های خارج از کشور برای رونق گردشگری کور فعالیت کرده است؟ دولت تا چه اندازه توان تأمین زمین و حضور بخش خصوصی در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری خارج از کشور را داشته است؟

سید محمد علی اشرف واقفی فعال گردشگری در حوزه ورود گردشگر به کشور و نایب‌رئیس هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران در پاسخ به این سؤالات به همشهری می‌گوید: درصورتی که سازمان میراث فرهنگی تا هفته آینده زمین نمایشگاه لندن را نگیرد امکان حضور در نمایشگاه گردشگری لندن از بین می‌رود. در سال‌های گذشته نیز به‌دلیل همین سهل‌انگاری‌ها بهترین زمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری برلین را از دست دادیم.

به گفته واقفی گردشگری اصلا تکلیف کردنی نیست؛ از حدود دو هزار آژانس گردشگری که در کشور فعالیت می‌کنند شاید تنها 50آژانس در حوزه ورود گردشگر به کشور فعالیت می‌کنند و همین تعداد نیز که بر جذب گردشگر به کشور فعالیت می‌کنند از 30 گردشگر گاهی تنها چهار تا پنج گردشگر وارد کشور می‌شوند.

نایب‌رئیس هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران با اشاره به تبلیغاتی که در سال‌های گذشته از شبکه‌های خارجی برای سفر به ایران پخش می‌شد افزود: این تبلیغات اکنون به‌طور کامل تعطیل شده و پخش نمی‌شود. در این شرایط تنها کاری که بخش خصوصی انجام داد و هیچ ارتباطی با سازمان میراث فرهنگی نداشت مذاکره با رایزن‌های اقتصادی خارج از کشور از طریق سازمان توسعه تجارت برای ورود به موضوع گردشگری بود.

دکتر محمود ضیایی عضو انجمن علمی گردشگری کشور و استاد دانشگاه نیز تأکید می‌کند که گردشگری موضوع تکلیفی نیست. دکتر ضیایی در گفت‌وگو با همشهری گفت: اینکه آژانس‌های گردشگری هم و غم خود را بر ورود گردشگر بگذارند موضوعی پذیرفته شده است ولی اینکه این موضوع با حکم و تکلیف محقق شود ناگفته پیداست که در این شرایط محکوم به شکست است.

وی افزود: دولت نمی‌تواند فقط دستور بدهد که مثلا این میزان گردشگر را باید بخش خصوصی وارد کند بلکه باید در حوزه بازاریابی، تبلیغات برای ورود به ایران و ترسیم چهره‌ای مثبت از ایران همزمان با کمک به بخش خصوصی برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری فعالیت کند. بنابراین دولت باید متناسب با انتظاری که در این شرایط از بخش خصوصی دارد خودش هم فعالیت کرده باشد.

کد خبر 178720

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز