گروه اجتماعی: یک سال پس از تغییر نظام آموزشی دوره پیش دانشگاهی به سالی واحدی، ‌از سال تحصیلی جدید نظام سالی واحدی در دوره متوسطه نیز اجرا می‌شود.

 مرداد سال 90شورای‌عالی آموزش و پرورش مصوب کرد، همسو با اصلاح ساختار نظام آموزش و پرورش و برای ایجاد هماهنگی و یکپارچگی میان نظام آموزشی دوره‌های متوسطه و پیش‌دانشگاهی موجود و امکان تجمیع آنها در یک واحد آموزشی و پرورشی، نظام آموزشی دوره پیش‌دانشگاهی روزانه از سال تحصیلی 91-90و تا زمان استقرار ساختار جدید نظام آموزش و پرورش از نظام «نیم‌سالی واحدی» به نظام «سالی واحدی» تبدیل شود.

البته در اعتبار مصوبات شورای‌عالی آموزش و پرورش به‌دلیل انقضای مدت عضویت چند نفر از اعضای وابسته که حق رأی داشته‌اند شک و تردید وجود دارد. اکنون پس از سپری شدن یک سال از اجرای نظام سالی واحدی در دوره پیش دانشگاهی،‌ معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: برای نخستین‌بار نظام سالی واحدی از سال تحصیلی 92-91در مدارس متوسطه اجرا می‌شود.

ابراهیم سحرخیز به ایرنا گفت: پیش از این نظام آموزشی دوره متوسطه به‌صورت ترمی بود اما از این پس نظام آموزشی این دوره شبیه نظام آموزشی دانشگاه‌ها می‌شود. او نظام آموزشی سالی واحدی را اینگونه توضیح داد: اگر دانش‌آموزی در خردادماه نتواند نمره قبولی را کسب کند، می‌تواند برای جبران در امتحانات تابستان که شهریورماه برگزار می‌شود، شرکت کند و اگر در تابستان هم نتواند نمره قبولی کسب کند می‌تواند در سال‌های دوم و سوم دبیرستان واحدهای پاس نشده را بگذراند.

به گفته سحرخیز، دانش‌آموزان برای اخذ دیپلم باید 96واحد درسی را طی سه سال بگذرانند البته واحدهای افتاده باید در خرداد و شهریورماه جبران شود و درصورتی که دانش‌آموز در مدت سه سال نتواند واحدهای درسی را بگذراند و واحدهای افتاده را در خرداد و شهریورماه طی سه سال جبران کند، باید برای ادامه تحصیل به مدارس بزرگسالان برود. او گفت: این نظام شامل حال هنرجویان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش نیز می‌شود.

دلایل تغییر نظام پیش دانشگاهی

معاون وزیر آموزش و پرورش تابستان 90نیز درباره دلایل تغییر نظام تحصیلی پیش دانشگاهی اعلام کرد: فشردگی در نظام ترمی‌ واحدی موجب افت تحصیلی دانش‌آموزان پیش دانشگاهی می‌شد ولی با سالی ‌ واحدی‌شدن نظام پیش دانشگاهی دانش‌آموزان کل کتاب را مطالعه می کنند و امتحان می‌دهند. سحرخیز اظهار کرد:

با نظام سالی واحدی دوره پیش دانشگاهی، توفیقی اجباری برای دانش‌آموزان فراهم شد تا مطالب آموخته شده ترم اول را بار دیگر مرور کنند زیرا در پایان سال کل کتاب را امتحان می‌دهند، زیرا در نظام ترمی واحدی، معلمانی که در دوره پیش‌دانشگاهی تدریس می‌کردند برنامه تعریف شده‌ای نداشتند.

کد خبر 178957
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز