گروه شهری - محمد باریکانی: برخی رسانه‌ها با تصویرسازی غیرواقعی از ایران می‌کوشند گردشگران خارجی را از سفر به ایران باز‌دارند.

 در این شرایط گردشگران خارجی که قصد سفر به ایران را دارند از سوی خانواده و دوستان خود از سفر به ایران منع می‌شوند چراکه تبلیغات مثبتی برای نشان‌دادن چهره واقعی ایران صورت نمی‌گیرد.

ارنست و مارچین دو جوان لهستانی هستند که سه روز پیش برای نخستین بار از مرز بازرگان به ایران وارد شدند تا با عبور از کشورمان به ترکمنستان و پس از آن به مغولستان بروند. این دو در فهرست گردشگران ورودی در ردیف گردشگران عبوری از ایران قرار می‌گیرند.

ارنست و مارچین با عبور از چند کشور اروپایی و پس از آن ترکیه، برای نخستین بار توانسته‌اند کشوری را ببینند که به گفته‌شان اخبار آن در اروپا پس از عراق و افغانستان منتشر می‌شود و احساس مردم در اروپا این است که ایران درگیر جنگ و بحران است. ارنست جوان 27ساله لهستانی می‌گوید: تصوری که پیش از ورود به ایران داشتم، کشوری بود که با کلاشینکف به استقبالم خواهند آمد ولی حالا که برای نخستین بار توانستم ایران را از نزدیک ببینم می‌گویم که عاشق ایران هستم و این کشور زیبا مردمانی دوست‌داشتنی دارد.

تغییر نگرش با سفر به ایران

مارچین که 30سال دارد وارد بحث می‌شود. او می‌گوید: نخستین بار است که به ایران آمده‌ام و حالا باید بگویم که واقعا دیدگاهم به این کشور تغییر کرد. به گفته مارچین رسانه‌های غربی تصویری شبیه به افغانستان از ایران ارائه می‌کنند که متأسفانه بر افکارعمومی نیز تأثیر زیادی گذاشته است.مارچین می‌گوید: می‌خواستم بدانم آیا ایران واقعا همان کشوری است که رسانه‌ها در اروپا نشان می‌دهند؟ و اکنون دانستم آنچه رسانه‌ها و تلویزیون‌ها در اروپا از ایران می‌گویند واقعیت ندارد.

آنطور که مارچین می‌گوید، پس‌از طرح این موضوع که می‌خواهد به همراه ارنست همسفر خود از ایران عبور کند، دوستانش او را از این کار منع ‌کرده‌اند و حتی خانواده‌شان نیز از حضورشان در ایران ترسیده بوده‌اند. مارچین و ارنست البته گردشگر واقعی ایران نیستند بلکه هدف آنها از ورود به ایران گذشتن از مرز زمینی به مقصد مغولستان بوده و سه روز بیشتر در ایران حضور نداشتند. آنها در یک پروژه انساندوستانه تصمیم گرفته‌اند که با عبور از کشورهای مسیر لهستان تا مغولستان کمک‌های مالی برای کودکان خیابانی در مغولستان که گفته می‌شود آمار کودکان خیابانی‌اش تنها در پایتخت (اولان باتور) نسبت به سایر شهرهای جهان بسیار بالاست جمع‌آوری کنند. همچنین این پروژه شامل جمع‌آوری کمک برای کودکان فقیر و خانواده‌های آنها نیز می‌شود.

عبور از ایران برای کمک به کودکان مغولستان

ارنست و مارچین تنها افراد گروه جمع‌آوری کمک برای کودکان خیابانی و فقیر در مغولستان و لهستان نیستند؛ چندین گروه دیگر نیز در این پروژه عازم کشورهای دیگر شده‌اند که قرار است همگی در تاریخ مشخصی به مغولستان برسند و میزان کمک‌های جمع‌آوری شده را به کودکان خیابانی آن کشور برسانند. ارنست و مارچین ولی تنها گروهی هستند که در پروژه کمک به کودکان خیابانی و فقیر مسیر ایران را انتخاب کرده‌اند. مارچین می‌گوید: گروه‌های دیگر ترسیدند که از مسیر ایران به مغولستان بروند و بیشترشان از شمال دریای خزر به آن کشور رفتند ولی ما ایران را انتخاب کردیم چون دوست داشتیم این کشور را از نزدیک ببینیم.

دو لهستانی عبوری از ایران که تنها سه روز در کشور ماندند و نامشان به فهرست گردشگران ایران افزوده شده است، قرار است در آینده نزدیک و تنها با هدف گردشگری به ایران سفر کنند. ارنست می‌گوید: مهم برای ما در این سفر عبوری از ایران تغییر نگاهی بود که نسبت به این کشور برایمان ایجاد شد و انگیزه تازه‌ای برای بازگشت به ایران و سفر در این کشور یافته‌ایم.

به گفته ارنست، تبلیغات منفی از ایران در خارج از این کشور چنان سنگین است که وقتی موضوع سفر به ایران را مطرح کردیم مردم می‌گفتند در سفر خطرناک به ایران سرتان را پایین بگیرید، به جایی نگاه نکنید و عکس هم نگیرید. درحالی‌که هیچ‌کدام از این موارد در مورد ایران درست نبود. شاید برای ایرانی‌ها این موارد خنده دار باشد ولی واقعا مردم عادی اروپا به‌دلیل تبلیغات منفی در رسانه‌ها نسبت به ایران اینگونه فکر می‌کنند و احساس می‌کنند حضور در ایران واقعا خطرناک است درحالی‌که اینگونه نیست و به همین دلیل با هر رسانه‌ای که صحبت کنیم به آنها خواهیم گفت که مردم ایران بسیار دوست داشتنی و مهربان هستند و اخبار رسانه‌ها در مورد این کشور واقعیت ندارد.

ایران نیاز به تبلیغ در شبکه‌های خارجی دارد

مارچین گردشگر جوان لهستانی که برای نخستین بار به ایران آمده است البته از ضرورت تبلیغ برای سفر به ایران در رسانه های خارجی می‌گوید. به گفته وی، کشورهایی همچون تایلند، مراکش، ترکیه و بلغارستان تبلیغات زیادی در شبکه های تلویزیونی برای معرفی جاذبه های گردشگری خود دارند ولی مشکل ایران این است که نام این کشور در برخی شبکه های معروف تلویزیونی درکنار عراق و افغانستان مطرح می‌شود و به همین دلیل مردم در اروپا فکر می‌کنند سفر به ایران خطرناک است. مارچین می گوید: کشورهایی که قصد دارند گردشگر جذب کنند در رسانه ها تبلیغات زیادی می‌کنند در حالی‌که بیرون از ایران واقعا مردم چیزی در مورد این کشور نمی‌دانند.

کد خبر 179229

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز