سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

گروه شهری: موضوع جداسازی شهر ری از تهران همچنان با انتقادات شدیدی از سوی اعضای شورای اسلامی شهر تهران مواجه است به‌نحوی که در جلسه علنی این شورا بحث تخلف حقوقی و لزوم حضور استاندار تهران برای ادای توضیحات در بحث جداسازی منطقه 20 از تهران مطرح شد.

ابتدا علیرضا دبیر عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران با اعلام اینکه موضوع جداسازی شهرری از شهر تهران عین تخلف است گفت: اخباری مبنی بر انتخاب شهردار برای ری به گوش می‌رسد درحالی که ما 15 نفر نماینده مردم ری در شورای شهر تهران هستیم که اختیار انتخاب شهردار با ماست و بدون اجازه شورای شهر انتخاب شهردار برای شهرری ممکن نیست، بنابراین خواستار بررسی این موضوع به لحاظ حقوقی هستیم.

مهدی چمران که ریاست شورای شهر تهران را برعهده دارد نیز اظهار داشت: گفته شده که این کار با اعضای شورای شهر هماهنگ شده اما ما که خبر‌دار نشدیم و هماهنگی نیز صورت نگرفته، بنابراین از دکتر تمدن استاندار تهران کتبا برای حضور در جلسه علنی سه‌شنبه آینده دعوت کردیم وامیدواریم با مشورت و همفکری‌های لازم به نتایج خوبی دست یابیم.

از سوی دیگر مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر با اعلام اینکه به‌نظر می‌رسد مسئولان اراده کرده‌اند تا با سرعتی بالا کار جدایی ری از تهران به انجام برسد گفت: از ریاست‌جمهوری درخواست می‌کنیم تا قبل از حضور آقای تمدن در جلسه علنی شورای شهر و بررسی همه‌جانبه این موضوع از هرگونه اقدام در این باره جلوگیری کنند. وی با بیان اینکه استاندار تهران با حضور در شورای شهر، نظر مردم را از زبان نمایندگان آنها در شورا خواهد شنید، گفت: باید از هرگونه اقدامی در این خصوص پیش از برگزاری این جلسه مشورتی جلوگیری شود چرا که در غیراین صورت جلسه شورا با استاندار تهران دیگر سودی ندارد.

دیروز علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران به ارائه گزارشی از وضعیت توسعه فضای سبز کلانشهر تهران و رایزنی با اعضای شورای شهر در این باره پرداخت. وی با اعلام اینکه ظرف 20 سال گذشته مساحت فضای سبز شهری560 برابر افزایش یافته است گفت: در دهه اول انقلاب به‌دلیل مشکلات جنگی تنها 63 پارک محله‌ای و منطقه‌ای داشتیم اما از سال 66 تا 83 هزار و 89 پارک و از سال 84 تا امسال 641 پارک منطقه‌ای، محله‌ای و فرامنطقه‌ای احداث شده است.

وی از افزایش بیش از هزار هکتار فضای سبز در شهر تهران از سال 84 تا 90 و افزایش 4 برابری سرانه فضای سبز در مناطق دارای بافت فشرده سخن گفت و ادامه داد: قبل از سال 57 سرانه فضای سبز حدود یک متر بود و امروز 14 متر سرانه فضای سبز داریم که با احتساب فضای سبز خانگی به 18 متر هم می‌رسد، این رقم اما در بخش برون‌شهری حدود 21 متر است.

مختاری در توضیح فعالیت‌های سازمان پارک‌ها و فضای سبز گفت: در زمان مدیریت آقای قالیباف بر شهر تهران 821هزار و 786 متر مربع باغ خصوصی تملک شده تا برای استفاده عموم به‌کارگرفته شود. وی همچنین به چاپ 85‌عنوان کتاب تخصصی در زمینه فضای سبز اشاره کرد که 14 عنوان آن در دانشکده‌های کشاورزی تدریس می‌شود و علاوه براین کار آموزش 6 هزارو 740 کارگر پیمانکار در حوزه فضای سبز نیز با موفقیت به انجام رسیده است.

وجود 52 کلینیک و مرکز آموزش گل‌وگیاه که قرار است به 123 مرکز افزایش یابد از دیگر برنامه‌های مدیریت شهری در زمینه توسعه فضای سبز بود که دیروز توسط مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران به آن اشاره شد. وی در این باره از راه‌اندازی مزارع آموزشی در برخی بوستان‌ها سخن گفت که در آن شهروندان تهرانی در عین حالی‌که به سبزی‌کاری و صیفی‌کاری می‌پردازند به توسعه و حفظ فضای سبز ترغیب می‌شوند.

پلاک کوبی الکترونیک با هدف شناسنامه دار کردن درختان سطح شهر، اجرای طرح جامع آب خام و متعاقب آن آبیاری 96 درصد فضای سبز با آب چاه وقنات، توزیع عادلانه فضای سبز به‌ویژه در مناطق 7، 15، 11 و 17 ظرف چهار سال گذشته، احداث فضای سبز42‌هکتاری بوستان ولایت در مدت 66 روز، 70‌هکتار جنگل‌کاری بوستان نیایش ظرف 4‌هفته، افتتاح باغ ایرانی در منطقه‌3 تهران برخوردار از درختان 250‌ساله ظرف دو ماه آینده، ساخت بوستان مینیاتوری برخوردار از 12گونه اثر سبز جهانی ظرف سه ماه آینده، احداث 4 بوستان ویژه بانوان جمعا به مساحت بالغ بر 70 هکتار وتوسعه فضای سبز حاشیه بزرگراه‌ها و حاشیه برج میلاد از جمله دیگر برنامه‌های شهرداری تهران از سوی شهرداری تهران بود که دیروز توسط مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبزشهر تهران به اطلاع اعضای شورای شهر تهران رسید.

معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر دیروز پس از پایان گزارش ارائه شده از سوی مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران گفت: گواهی می‌دهم مطالب ارائه شده در این گزارش دقیق و درست بوده و شاهد دستاوردی بزرگ و افتخار آفرین در توسعه فضای سبز تهران هستیم. رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تأکید کرد که گزارش هفته پیش شورای شهر در باره تخریب برخی باغ‌ها در ازگل به هیچ وجه نافی زحمات شهرداری تهران در بحث توسعه فضای سبز نبوده بنابراین استفاده سیاسی و جناحی صورت گرفته از سوی برخی رسانه‌ها از این موضوع را درست نمی‌داند. وی در مورد وضعیت درختان حاشیه خیابان، کوچه‌ها و داخل منازل ابراز نگرانی کرد و خواستار ارائه طرحی برای حفظ درختان داخل منازل با توجه به وضعیت آب‌بها و قطع شدن قنوات و عدم‌امکان دسترسی به آب چاه شد.

ابتکار درعین حال گفت:‌ امسال اعتبار خوبی برای کمربندی سبز اطراف تهران تصویب کردیم که می‌تواند نقش مؤثری در ممانعت از ساخت وساز بی‌رویه داشته باشد و علاوه براین باعث تثبیت خاک و تلطیف هوا شود. احمد مسجد جامعی عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز گفت: رضایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران از عملکرد سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران تا بدانجا بود که سال گذشته برای نخستین بار از یک مدیر شهری طی مراسمی تقدیر به عمل آورد زیرا از نظر ما آقای مختاری منشأ اقدامات بزرگی در حوزه فضای سبز شهری بوده است.

مسجد جامعی ضمن اشاره به اینکه آقای قالیباف انصافا در دوره مدیریت خود کارهای بزرگی در بحث توسعه و حفظ فضای سبز به انجام رسانیده که از جمله آن حفظ باغات جماران و باغ خسرو شاهی و امیراحمدی بود گفت:‌اما درعین حال به‌نظر می‌رسد نباید موضوع حفظ باغات و بوستان‌های شهری را تنها به شهرداری تهران محول کرد؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌دهم شرایط حفظ باغات توسط نهادهای مردمی و بخش خصوصی فراهم شود. وی در بخش دیگری از اظهارات خود بر لزوم توجه به وضعیت تنوع گونه‌های محیط طبیعی تهران تأکید کرد.

و اما حمزه شکیب رئیس کمیسیون فنی و عمران شورای شهر نیز خواستار بررسی نقاط ضعف باهدف برطرف کردن اشکالات در این بخش شد و گفت: به‌عنوان نمونه بهتر است هنگام صدور پروانه از سوی دفاتر الکترونیک کار شمارش درختان به‌جای اینکه از سوی افراد غیرمتخصص صورت گیرد این اختیار به سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران داده شود. وی همچنین تأکید کرد که با همکاری بدنه اجرایی شهرداری در مورد تغییر کاربری در طرح جامع و تفصیلی به‌گونه‌ای سفت و سخت‌تر عمل شود.

کد خبر 179493
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز