وزارت خارجه بدون استعلام از سازمان میراث فرهنگی اقدام به برپایی داربست و تعویض کاشی‌های تاریخی میدان مشق که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، کرد.

تعویض کاشی های تاریخی میدان مشق

این اقدام چند روز پیش انجام شد و اکنون خبرگزاری ایسنا به نقل از اسکندر مختاری، کارشناس میراث فرهنگی اعلام کرده که کاشی‌های تاریخی تخریب‌شده در میدان مشق سالم بوده‌اند. اسکندر مختاری با اعتراض به تعویض کاشی‌های تاریخی میدان مشق تهران گفت: حق از بین بردن اثر تاریخی را نداریم؛ حتی اگر امکان مرمت آن وجود نداشته باشد. به گفته وی، کاشی‌های ساختمان وزارت خارجه ایستایی کامل داشته‌اند. دکتر اسکندر مختاری کارشناس میراث فرهنگی کشور اعلام کرد: وزارت امور خارجه از 15سال پیش قصد عوض کردن قاب کاشی‌های ساختمان شماره دو این وزارتخانه را در مجموعه میدان مشق داشت.

ساختمان شماره دو وزارت امور خارجه که اکنون ساختمان کنسولگری این وزارتخانه است در گذشته به شرکت نفت ایران و انگلیس تعلق داشت که تزیینات کاشی‌های آن اثر استاد حسین لرزاده بود. کاشی‌های شش پر به رنگ فیروزه‌ای میدان مشق حدود سال‌های 1310تا 1313ساخته شدند که اکنون با کاشی‌های چهارپر با رنگ‌های زرد و نارنجی در حال تعویض هستند. مختاری گفته است که کاشی‌های شش پر میدان مشق با ستاره داوود متفاوت است و این نقش از دوره‌های گذشته در ایران رواج داشته و هیچ ارتباطی با ستاره داوود ندارد.

کد خبر 180070

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز