چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: پس از گذشت نزدیک به پنج‌ماه از سال هنوز خبری از اجرای طرح اکران مخاطب خاص نیست.

سینمای ایران

 این طرح که سال گذشته به مدیریت محمد درمنش به اجرا درآمد با وجود انتقادهایی که به آن وارد بود در نهایت منجر به اکران چندین فیلم خاص شد که در شرایط عادی امکان روی پرده رفتن را نمی‌یافتند. هرچند شیوه اجرای طرح اکران مخاطب خاص انتقادهایی را برانگیخت که مهم‌ترین آن اختصاص سانس‌های کم‌مخاطب صبح به فیلم‌های این گروه بود. اگر آمار گیشه را مبنا قرار دهیم باید گفت کم‌فروش‌ترین فیلم‌های اکران سال90 را فیلم‌های مخاطب خاص تشکیل می‌دادند.

البته کسی از فیلم‌های متفاوت سینمای ایران انتظار فروش بالا را ندارد ولی به نظر می‌رسید که تعدادی از این آثار در صورت اکران با برنامه‌تر می‌توانستند مخاطب خود را پیدا کنند. با تمام این اما و اگرها، قرار شد طرح اکران مخاطب خاص در سال91 نیز ادامه پیدا کند. در روزهای پایانی سال90 محمد درمنش، مجری طرح اکران مخاطب خاص گفت: «طبق نظر جواد شمقدری طرح اکران مخاطب خاص در سال91 خیلی بهتر و گسترده‌تر ادامه پیدا خواهد کرد و برنامه‌های مختلفی از جمله اکران در شهرستان‌ها، جلسات نقد و بررسی فیلم‌ها، پشتیبانی از تبلیغات این طرح و مواردی دیگر پیش‌بینی شده است.»

قرار بود در سال91، 20 فیلم مخاطب‌خاص اکران شود ولی هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است. البته سال گذشته نیز طرح اکران مخاطب خاص خیلی دیر آغاز شد و انگار از دست دادن شش ماه اول سال به یکی از مؤلفه‌های تکرار شونده این اکران مبدل شده است. دلیل تاخیر اجرای طرح مخاطب خاص در سال90، دیر رسیدن بودجه بود؛ نکته‌ای که مورد تأکید درمنش نیز قرار گرفته بود ولی این بار مجری طرح اکران مخاطب خاص ترجیح می‌دهد در مقابل پرسش‌های خبرنگاران به سکوت بسنده کند.این در حالی است که بر اساس توافق صورت گرفته در سال گذشته قرار بود فیلم‌های مخاطب خاص در سال91 در 10 سینمای تهران و پنج‌سینمای شهرستان و با تبلیغات گسترده و برنامه‌ریزی مفصل برگزار شود. در واقع قرار بود امسال با آسیب‌شناسی مشکلات اکران فیلم‌های هنری، گامی به پیش برداشته شود، اما نه‌تنها خبری از اکران فراگیر و گسترده‌ نشد که همان طرح نیم‌بند سال گذشته نیز هنوز اجرا نشده است. آیا مشکل اجرا نشدن طرح اکران مخاطب خاص، مثل سال گذشته نرسیدن بودجه است؟

سکوت محمد درمنش نشان می‌دهد که ظاهرا مشکل فقط پول نیست. در این رابطه مدیران سینمایی نیز تنها به دادن وعده بسنده کرده‌اند. علیرضا سجادپور بارها در پاسخ به این سؤال که اجرای طرح ا کران مخاطب خاص از کی آغاز می‌شود، جملات امیدوارکننده‌ای را بر زبان آورده که هنوز رنگ واقعیت به خود نگرفته‌اند. آخرین اظهارنظر مرد شماره دو سینمای ایران درباره اکران فیلم‌های متفاوت و هنری نشان‌دهنده این نکته است که فعلا نباید منتظر نمایش عمومی این فیلم‌ها بود. سجادپور گفت: «خبر خاصی درباره طرح اکران مخاطب خاص ندارم. احتمالا تأخیر به دلیل مشکل در برخی مسائل اجرایی است. البته مشکل کلیدی وجود ندارد و اجرای طرح مخاطب خاص در برنامه کاری امسال ماست.»

این اظهارنظر سجادپور در حالی صورت گرفته که پاسخ مجری طرح اکران مخاطب خاص به این سؤال که از کی فیلم‌های هنری روی پرده می‌آیند تنها «نمی‌دانم!» بوده است.می‌گویند آنقدر سر مدیریت سینما شلوغ شده که مسائل اجرایی طرح اکران مخاطب خاص به فراموشی سپرده شده است و احتمالا امسال هم باید در شش‌ماهه دوم سال شاهد اجرای این طرح باشیم. این روزها پروژه جنجالی «لاله» و ایجاد تغییرات در چارت مدیریتی سینما، بیشتر انرژی و وقت رئیس سازمان سینمایی کشور را گرفته است. به همین دلیل اکران فیلم‌هایی که معمولا جز تعدادی از سینمادوستان کسی در انتظار روی پرده آمدنشان نیست، در اولویت کاری مسئولان سینمایی قرار ندارد.

کد خبر 180378

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز