همشهری آنلاین: «دکتر محمدباقر قالیباف» شهردار تهران که به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران در جمع نمازگزاران تهرانی سخنرانی کرد، ‌گفت: نظام اسلامی بر پایه عقلانیت و دیانت شکل گرفته و این اولین نکته‌ای است که جامعه، نظام اسلامی و مدیران باید به آن توجه کنند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از «تهران سما»، دکتر «محمدباقر قالیباف» سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با بیان این مطلب افزود: روز شهادت مولی‌الموحدین حضرت علی (ع) را به یکایک شما مومنان و نمازگزاران عزیز و به همه ملت، شیعیان، همه مسلمانان جهان و همه آزادگان عرض تسلیت دارم.

وی افزود: ان شاءا... در ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر همه ما توفیق یافته باشیم که مورد مغفرت الهی قرار گیریم. مخصوصاً بر خود وظیفه و تکلیف می‌دانم که به خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران عزیز، خانواده‌هایی که با همه وجودشان، با آرامش و استقامت‌شان باعث شگفتی و تحیر مردم ما و دنیا شده‌اند، عرض تسلیت داشته باشم.

شهردار تهران گفت: مادران و پدرانی که به دست خود فرزندان خود را به میدان‌های دفاع مقدس فرستادند، چه آن‌هایی که پیکر مطهر فرزندان و همسران‌شان را با کمال آرامش و صبر تحویل گرفته و به خاک سپردند و چه خانواده‌هایی که هنوز بعد از گذشت نزدیک به 3 دهه، هرگاه زنگ خانه‌شان به صدا درمی‌آید، هنوز در انتظار فرزند یا پدر خود هستند؛ همه ما خود را در بعد مادی و معنوی مدیون آن‌ها می‌دانیم و در واقع تاریخ مدیون خانواده شهداست و به همه آن‌ها عرض احترام داریم.

قالیباف گفت: ماه رمضان متعلق به خداوند است، ماه ضیافت الهی و ماه زندگی مومنانه است، ماه دوری از بدخلقی‌ها و وابستگی‌های دنیا و دوری از ظلم و فساد و تباهی است، ماه صیقل دادن روح است و همانطور که جسم نیازمند تغذیه سالم است، روح نیز به غذای سالم نیاز دارد؛ ماه رمضان فرصتی است که خدا در اختیار همه ما قرار داده که بتوانیم بهره لازم را برده و خود را از وابستگی‌های مادی دور کنیم.

وی افزود: این ماه با دیگر ماه‌ها متفاوت است، ماه عظمت و بزرگی است، ماه کرامت و شرافت است و خداوند آن را متفاوت از دیگر ماه‌ها آفریده است. این ماه متعلق به شخصیت حضرت علی (ع) است. شخصیت بی‌نظیری که بعد از نبی مکرم اسلام، بدیلی در تاریخ و خلقت ندارد.

قالیباف در ادامه گفت: قطعا من لایق سخن گفتن در این زمینه نیستم، وقتی امام خمینی (ره) که روح‌شان شاد؛ فرمودند همه ما عاجزیم در وصف شخصیت امام علی (ع) سخن بگوییم، دیگر تکلیف ما روشن است. اما آنچه از بزرگان دین، احادیث و فقها شنیدیم این است ایشان در همه فضایل در ابعاد مختلف در اوج بوده‌اند. اگر انسان بتواند در یک سطح به صورت عالی رشد کند، ایشان در همه سطوح به اوج و کمال رسیده و این افتخار بزرگی برای شیعیان است.

وی با بیان اینکه همه گروه‌های مختلف جامعه حضرت علی (ع) را متعلق به خود می‌دانند، خاطرنشان ساخت : فقها، فیلسوفان، عرفا، ورزشکاران، جوانمردان و.. ایشان را متعلق به خود می‌دانند و اینگونه است کسانی که حتی مسلمان نیستند اما بویی از انسانیت برده‌اند، در بحث عدالت که امروزه یک موضوع عمومی بر سپهر همه جوامع است و این نام با آن عجین شده، خود را متعلق به او می‎‌دانند و همه جهان امام علی (ع) را این گونه می‌شناسند.

سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران خاطرنشان ساخت: عدالت و نقشی که امام علی (ع) در عدالت مخصوصاً در دوران حکومت و مسئولیت خود به طور مستقیم در جامعه اسلامی داشته، از نکات برجسته ایشان است. وقتی در زندگی مولا نگاه می‌کنیم، اگر عدالت در گفتار و بیان بسیار شیرین است که هست، در تشخیص بسیار پیچیده است و وقتی عدالت در محضر اقدام و جاری سازی قرار می‌گیرد، بسیار تلخ است تا جایی که عدالت مولا او را به محراب شهادت برد.

وی با تاکید بر اینکه امروز نظام اسلامی متکی به این مکتب است، اظهار داشت: نکته‌ای که باید به آن جدی‌تر توجه کنیم این است که انقلاب و نظام ما ریشه در سنت نبوی دارد، ریشه در حکومت علوی دارد. باورهای ما در این نظام مقدس و انقلاب اسلامی ریشه در شعور و فهم و برداشت ما از فرهنگ عاشورا و سید الشهدا دارد. ریشه در فقه جعفری دارد و اگر امروز امیدواریم در مقابل همه مشکلات پیش‌رویمان که استکبار جهانی و قدرت‌های ظالم برای‌مان تدارک دیده‌اند بایستیم، امیدمان به ظهور منجی عالم بشریت است و هراسی نداریم.

قالیباف تصریح کرد: انقلاب و نظام ما ریشه در این مکتب اهل بیت (ع) دارد نه ریشه در مکتب ایرانی. از امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری این گونه شنیده و می‌شنویم که نظام اسلامی ما ریشه در سنت نبوی دارد، ریشه در حکومت علوی و سیره علوی دارد و باید تلاش کنیم این نظام و جامعه را به این سمت و سو، سوق دهیم.

شهردار تهران افزود: بیش از هر کس، چیزی که ما مسولان باید بدان توجه کنیم این است که هر اندیشه و فکری هر چقدر زیبا و خوب و اثر گذار باشد اگر فقط در سطح اندیشه بماند هرگز نمی‌تواند در افراد جامعه و اجتماع اثرگذار باشد بلکه باید آن را پیاده‌سازی کنیم.

وی در ادامه گفت: نظام ما چون در حکومت علوی ریشه دارد، باید نگاه کنیم مولا در این مدت محدود حکومت چطور عمل کردند و چه رهنمودها و دستوراتی برای ما داشتند. وقتی نگاه می‌کنیم و الگو قرار می‌دهیم، می‌بینیم نظام اسلامی بر پایه عقلانیت و دیانت شکل گرفته و اولین نکته‌ای که جامعه اسلامی و نظام اسلامی و مدیران باید به آن توجه کنند، توجه به این دو اصل است.

قالیباف افزود: عقل است که به ما کمک کرده و ما را هدایت می‌کند و نجات می‌دهد و جهل است که ما را به گمراهی و تباهی هدایت می‌کند. در هر جامعه‌ای عاقل بر عقل خویش تکیه دارد و جاهل بر امل و آرزو. ما باید بر عقل خود تکیه کنیم و از امام علی (ع) اینگونه می‌فهمیم.

وی به گفته شهید مطهری در خصوص بعثت پیامبر و حجت باطنی اشاره کرد و افزود : پیامبر با این عظمت وقتی مبعوث شدند که به گفته شهید مطهری بعثت پیامبر یک حجت ظاهری بر بشریت است اما عقل که خدا در وجود هر انسانی قرار داده، عقل متصل به وحی، برای همه حجت باطنی است؛ در عرصه مدیریت و نظام اسلامی، عقلانیت بسیار مهم است همچنان که دیانت مهم است و ما بر این باوریم که نخستین پایه اسلام، عقل است.

شهردار تهران گفت: در هر جامعه یا فردی اگر می‌بینیم دین ضعیف و سست است در واقع نشانه سستی در عقلانیت آن جامعه یا فرد است و اگر می‌بینیم دین کامل و محکم و ساری و جاری است نشان از قدرت کمال و عقل آدمی است که به اوج خود رسیده است.

قالیباف ادامه داد: در شیوه علوی وقتی امام علی (ع) این اندیشه‌ها را پیاده می‌کنند 3 نکته در عمل و در اندیشه ایشان وجود دارد و آن صداقت، اخلاق‌گرایی و اعتدال است. در منش حضرت و الگوی مدیریتی ایشان این‌ها وجود دارد و امروز ما هم در صحنه عمل نیازمند این اهداف هستیم و باید باور کنیم که از نردبام تهمت، ریا و بی صداقتی به بام سعادت نخواهیم رسید و این‌ها در مکتب علوی جایگاهی ندارند.

 

کد خبر 180544
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز