در این دیدار که جمعی از اعضای شاخص جامعه تورگردانان ایران نیز حضور داشتند، «جعفری» حضور بخشهای مختلف صنعت گردشگردی ایران در نمایشگاههای بینالمللی را لازمه بازاریابی، بازار سازی و بازارداری صنایع مرتبط با گردشگری برشمرد و یادآور شد: در عصر توسعهیافته امروز که صنعت جهانگردی بهشدت در حوزههای اقتصاد و اشتغال مولفهای شاخص به شمار میآید، نمایشگاههای بینالمللی جهانگردی، عامل مهمی در توازن تورهای ورودی و خروجیاند و نقش مهمی در تثبیت مقاصد جهانی مسافرت و افزایش شاخصهای صنعت جهانگردی دارند.
وی گفت: از سوی دیگر، نمایشگاههای بینالمللی سکوی پرتاب شناختهشدهای برای محصولات جدید گردشگریاند که با حضور مستمر، در زمانی کوتاه میتوان با آخرین دستاوردها و نوآوریهای آنها آشنا شد. از این رو کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران با تعهد کاری و اشراف کامل بر بازارهای جهانی گردشگری، به عنوان مجری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، مقدمات حضور بخش خصوصی و تورگردانان ایران در 11 نمایشگاه مهم بینالمللی را فراهم خواهد ساخت.
مدیرعامل کانون با اشاره به این که کلیه کشورهای پیشرو در زمینه گردشگری تلاش دارند با حضور در این نمایشگاهها، بهروزترین خدمات و دستاوردهای گردشگری خود را به نمایش گذاشته و بخشی از جریان تورهای ورودی را به سمت خود گسیل کنند، گفت: به همین دلیل در دور جدید حضور کشورمان در نمایشگاههای جهانگردی، با اهتمام کانون جهانگردی و اتومبیلرانی حضور ایران نسبت به گذشته در ابعاد کمی و کیفی، متفاوت خواهد بود.
جعفری با اشاره به این که طبق هماهنگیهای انجام شده با معاونت گردشگری کشور به عنوان نهاد سیاستگذار در عرصه گردشگری، امسال در نمایشگاههای بزرگی چون فیتور، لندن، برلین، جاتا، سنگاپور، مسکو و فنلاند حضور خواهیم داشت، افزود: حضور در این بازارها، افزون بر تبلیغ جاذبههای جهانگردی، به طور حتم منجر به فروش بستههای سفر و افزایش ظرفیتهای سرمایهگذاری خواهد شد.
این مقام مسوول در ادامه، همچنین از تدوین نظام جامع نمایشگاهها و برنامهریزی حضور سالانه ایران در تقویم نمایشگاههای سالیانه بینالمللی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با تحقق این امر گام مهمی در نظاممندی نمایشگاههای جهانگردی برداشته شود.
مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی همچنین حرفهای شدن برگزاری نمایشگاههای بینالمللی را یک ضرورت برشمرد و ابراز داشت: از این پس حضور در نمایشگاههای جهانی متناسب با بازار فعالیت دفاتر مسافرتی و تجارب آنها خواهد بود.
رئیس جامعه تورگردانان ایران در ادامه این دیدار، با اشاره به حساسیتهای موجود در صنعت گردشگری تاکید کرد: با توجه به جذابیتهای کمنظیر صنعت گردشگری ایران و تاریخ و تمدن دیرپای کشورمان، حضور در نمایشگاههای جهانی گردشگری باید منسجم شود و ظرفیتهای ایران در بهترین شکل ممکن به نمایش گذاشته شوند.
ابراهیم پورفرج نیز در این جلسه با تقدیر از کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به دلیل ورود بموقع به عرصه اجرایی نمایشگاههای جهانگردی، حضور در نمایشگاههای جهانی را به مثابه بازاری بزرگ برشمرد که تورگردانان و مگاتورهای کشورها، برنامه سالیانه خود را در این نمایشگاهها تنظیم میکنند و به فروش بستههای سفر میپردازند.
رئیس جامعه تورگردانان ایران گفت: با توجه به چشمانداز 20ساله صنعت گردشگری، اکنون بخش خصوصی به طور جدی وارد عرصه توسعه تورهای ورودی گردشگری شده و همگام با دولت درصدد توسعه همهجانبه این صنعت است.
«پورفرج» همچنین با تاکید بر ضرورت حرفهای شدن نمایشگاههای بینالمللی گفت: امیدواریم برنامهریزی کانون بهگونهای باشد که فضای موجود در غرفه ایران متناسب با سطح و حجم فعالیتهای متقاضیان بهخصوص تورهای ورودی توزیع شود.
وی در پایان با اشاره به ضرورت حضور ایران در بازارهای سنتی گردشگری دنیا گفت: امیدواریم با کمک کانون و سازمان، برگزاری نمایشگاههای جهانگردی از انسجام خوبی برخودار شود تا با پشتوانه حضور ایران در سبد جهانی تبلیغات و نمایشگاههای بینالمللی گردشگری شاهد افزایش تورهای ورودی باشیم.