گروه شهری: درحالی‌که صنعتگران صنایع‌دستی کشور در نمایشگاه ایجاد شده در رواق هنرهای برج میلاد تهران و در حاشیه اجلاس کشورهای غیرمتعهد به خبرنگار همشهری می‌گویند متأسفانه هیأت‌های خارجی تنها از صنایع‌دستی ایران لذت می‌برند و فرصت خرید ندارند، قربانعلی سامعی مشاور معاون صنایع‌دستی کشور در تماس با خبرنگار همشهری از موافقت دکتر شوشتری مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران به‌منظور تداوم نمایشگاه صنایع‌دستی ایجاد شده در حاشیه اجلاس سران جنبش عدم‌تعهد در برج میلاد به همراه کارگاه‌های ایجاد شده تا پایان شهریورماه خبر داد.

پیش‌تر خوشابی، مدیر روابط عمومی اتحادیه صنایع‌دستی کشور به خبرگزاری مهر گفته بود که درآمد حاصل از فروش صنایع‌دستی در نمایشگاه حاشیه شانزدهمین اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد تا‌کنون نزدیک به دو هزار دلار بوده است.

مصطفی خوشابی که مسئولیت برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی حاشیه اجلاس جنبش غیرمتعهدها در تهران را برعهده داشته گفته است که همزمان با برگزاری اجلاس سران غیرمتعهدها میهمانان اجلاس تاکنون نزدیک به دو هزار دلار صنایع‌دستی خریداری کرده‌اند و همچنین میزان فروش ریالی خرید صنایع‌دستی مردم ایران از این نمایشگاه نیز یک میلیون و 900هزار تومان بوده است.
به گفته خوشابی درصورت درخواست میهمانان تفاهمنامه‌هایی برای برپایی نمایشگاه و فروشگاه موقت و فصلی صنایع‌دستی، دریافت سفارش و ایجاد فضای پایلوت صنایع‌دستی در کشورهای خارجی به امضا می‌رسد.

به رغم اعلام میزان فروش صنایع‌دستی در حاشیه اجلاس غیرمتعهدها از سوی مدیر روابط عمومی اتحادیه سراسری صنایع‌دستی کشور، قربانعلی سامعی، مشاور معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور به خبرنگار همشهری گفت: ارزش نمایشگاه صنایع‌دستی ایجاد‌شده در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد بالغ بر 10میلیارد تومان است که تاکنون هیأت‌های خارجی زیادی از آن بازدید کرده‌اند.

به گفته سامعی تاکنون هیأت‌هایی از کشورهای اندونزی، هند، تانزانیا، نپال، گینه بیسائو، نیجریه، زیمبابوه، برونئی و مغولستان در سطح رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و مقامات بلندپایه از نمایشگاه صنایع‌دستی در برج میلاد تهران بازدید کردند که حین بازدید نیز مذاکره برای برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی در آن کشورها صورت گرفت. وی گفت: قرار است پس از اجلاس مذاکرات با سفارتخانه‌ها ادامه پیدا کند تا وعده‌ها برای برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی در کشورهای خارجی اجرایی شود.

سامعی آثار ارائه شده در نمایشگاه جانبی صنایع‌دستی حاشیه اجلاس غیرمتعهدها را شامل فرش، سفال، سرامیک، شیشه، انواع خاتم، معرق، منبت، مشبک، قلمزنی، مینا، نقره، چرم، انواع گلیم و زیرانداز و ترمه‌دوزی و سنگ‌های قیمتی و زیور‌آلات سنتی و تابلو فرش و مصنوعات فلزی به همراه کارگاه‌های زنده ساخت آثار صنایع‌دستی برای میهمانان خارجی خواند و گفت: صبح دیروز رئیس‌جمهور مغولستان در بازدید از برج میلاد تهران 15هزار دلار فرش ایرانی خریداری کرد.

 

کد خبر 183018

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز