یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۴:۴۴
۰ نفر

مهدی مذهبی: برگزاری موفق اجلاس جنبش عدم‌تعهد فراتر از همه خبر‌ها و جدا از همه تحلیل‌ها این نکته مهم را یادآور شد که پرنده‌ای که بر آسمان جهان بال می‌گشاید، کبوتر صلح غیرمتعهد‌هاست که بر شانه ایران نشسته است نه عقاب پر و بال ریخته جنگ‌طلب که این روزها پای خود را در دام جنبش 99درصدی علیه سرمایه‌داری گرفتار می‌بیند و در تلاش‌های ناموفقش برای پریدن، به دیوار بیداری اسلامی خاورمیانه برخورد می‌کند.

آیا نهرو، عبدالناصر و سوکارنو، رؤسای آن روزگار مصر، هند و اندونزی که 50 سال پیش پرچم خروج جهان از دوقطبی مرسوم شرق و غرب را برافراشتند، روزی را می‌دیدند که شیشه توهم غربی‌ها در تسلط یکجانبه بر دنیا از پس به موزه تاریخ سپرده شدن بلوک آهنین شرق، اینگونه به‌دست پیروان آنها شکسته شود؟

کسی نمی‌داند اما واقعیت این‌چنین است: غیرمتعهد‌ها به‌عنوان دو سوم جامعه جهانی، در روزگاری که سخت‌ترین تلاش‌های چندساله آمریکا و سایر کشورهای غربی برای منزوی‌کردن ایران و قطع ارتباطش با سایرکشور‌ها به‌کار بسته می‌شد و در این کوره راه حتی از تهدید و ارعاب و استفاده از چماق‌های خوشنام بین‌المللی - حقوق بشر و دمکراسی- ابایی نمی‌شد، به احترام ایران - بزرگ‌ترین دشمن پیدا و پنهان غرب - ایستادند و ریاست جنبش غیرمتعهد‌ها را برای جایگزینی مدیریت مشترک کشورها در اداره جهان به جای یکه‌تازی زورگویان، به ایران سپردند. از قضای روزگار این مبادله ریاست به‌دست نخستین رئیس‌جمهور انتخابی ملت انقلابی مصر و حامی بزرگ مقاومت در برابر اسرائیل صورت گرفت که خود نشانه‌ای از گسترده شدن مرزهای بیداری و مقاومت در پهنه دنیای امروز است.

پس شاید حق داشتند رسانه‌های مدعی بی‌طرفی غرب که سکوت و سانسور و برخورد گزینشی با اخبار اجلاس تهران را پیشه کردند که در هیچ‌کدام از کتاب‌های آموزشی آنها سرفصلی با عنوان «انعکاس گسترده اخبار یک شکست» وجود ندارد. سناریوهای دروغ‌بافی و ایجاد شک در آمدن یا نیامدن کشورها و شخصیت‌هایی نظیر بان‌کی‌مون و محمود عباس هم که پیش از این نقش بر آب شده بود و حتی واکنش خبرنگاران و رسانه‌های مستقل را به همراه داشت و اعتبار حرفه‌ای آنها را بیش از پیش زیر سؤال برد.

اما برخی رسانه‌های غربی هم بودند که جاهایی قلم از دستشان در می‌رفت و حقیقت از زیر جوهر سیاه دروغ‌هایشان بیرون می‌زد. برای مثال بخوانید این تحلیل روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال را که درباره بازتاب اجلاس غیرمتعهدها در تهران، اذعان کرد که ایران با برگزاری این اجلاس، غرب را کیش و مات کرد و در ادامه هم سخنان ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را یادآور شد که مقامات کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها را تهدید کرده بود که نباید به ایران بروند و هم به تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از سفر بان کی مون دبیرکل سازمان ملل به تهران اشاره کرد بود.

یا نشریه آمریکایی «نیوزدی» که در تحلیلی به برگزاری باشکوه این اجلاس و شرکت همه جانبه اعضای جنبش عدم‌تعهد در اجلاس تهران اشاره و تأکید کرده بود که دولت اوباما به‌رغم تلاش‌های فراوان پشت‌پرده برای منصرف کردن رهبران جهان از شرکت در این اجلاس، موفقیت چندانی به‌دست نیاورد و شخصیت‌های جهانی نظیر بان‌کی‌مون و مرسی با بی‌اعتنایی به مخالفت‌های آمریکا و اسرائیل در این جلسه شرکت کردند. به هر حال اجلاس تهران با موفقیت پایان یافت و شاید تا مدت‌ها بتوان از این دست اظهارنظرها را در لابلای تحلیل‌های رسانه‌ای غرب پیدا کرد. واقعیت این است که بال و پر این عقاب بیمار ریخته و تا از نفس افتادن آن زمان زیادی باقی نیست. بیماری خطرناک توهم انزوای ایران در مغز این عقاب بال و پر ریخته حتی اگر با نوشداروی پذیرش واقعیت‌های جهان پس از بیداری اسلامی درمان شود، این عقاب پیر جنگ طلب را دچار بلایی دیگر خواهد کرد. بلای ناگهانی سکته از ترس دریافت واقعیت. اینطور نیست؟

کد خبر 183083

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز