همشهری آنلاین: معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه سیستم‌ تهویه تونل‌نیایش، تهویه طولی در ترکیب با فن‌های محوری، اکسیال‌فن است گفت: برای طراحی سیستم‌تهویه تونل نیایش، محاسبات براساس آخرین استانداردهای طراحی روز اروپا و البته با‌استفاده از داده‌های ترافیکی و شرایط ‌آلودگی هوای شهر و نوع‌سوخت مورداستفاده در تهران صورت‌پذیرفته ‌است.

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر مازیارحسینی با بیان این مطلب‌ افزود: طراحی سیستم‌تهویه تونل‌نیایش با ملاحظات‌فنی متعددی صورت‌گرفته و تمهیدات‌لازم برای ایجاد شرایط استاندارد به‌ لحاظ شاخص‌های کیفی، میزان ذرات‌معلق و آلاینده‌های تونل‌های شهری اندیشیده‌شده‌ است.

وی بابیان اینکه محل قرارگیری فن‌های محوری در میانه تونل‌نیایش منظور شده‌است، گفت: بدین‌ترتیب درواقع طول تونل به‌لحاظ مسیر دمیدن هوای تازه به‌داخل آن به‌ دونیم تقسیم‌شده و جریان‌هوا به‌شکل منطقی باعث خروج آلاینده‌ها از این فضای زیرزمینی می‌شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با‌ اشاره به ایزوله‌شدن تمام خروجی‌های تونل‌نیایش از محیط‌ بیرون با استفاده از درهای ضدآتش، افزود: به ‌این ترتیب، باتوجه به صیقلی‌بودن سطح‌داخلی سازه‌تونل که به عملکرد بهتر سیستم‌ تهویه کمک خواهد کرد، تهویه‌طولی با حداکثر راندمان عمل‌کرده و از تجمع‌آلودگی روی دیواره‌ها و نیز فضای‌داخلی تونل جلوگیری می‌کند.

حسینی اظهار داشت: کیفیت بالای بتن‌ریزی پوشش‌نهایی تونل باعث‌ ایجاد یک ‌سطح‌داخلی تمام شده قابل‌قبول به‌لحاظ دیدبصری وزیبایی شده ‌است. همچنین به‌جهت افزایش آرامش ‌روانی رانندگان و بهره‌گیری از روان‌شناسی رنگ‌ها، سعی خواهدشد تا بخش قوس‌فوقانی تونل به‌نحوی رنگ‌آمیزی شود که رانندگان در هنگام عبور از داخل‌تونل سقفی را بالای سرخود احساس‌ننموده و تمرکز خود را از دست ندهند.

وی افزود: با برگزاری جلساتی با انجمن نانوتکنولوژی کشور در تلاش هستیم تا درصورت امکان از پوشش‌های نانو در سطح‌داخلی تونل به جهت کاهش جذب‌آلودگی به دیواره و راحتی شستشوی سطوح استفاده ‌شود.

کد خبر 183610
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز