دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۸
۰ نفر

گروه دانش و سلامت- آرش نهاوندی: در سال‌های اخیر و با گسترش استفاده از تلفن‌های همراه، دکل‌های مخابراتی مخصوص این وسیله نیز در سطح شهر به‌طور گسترده‌ای نصب شده است و حتی شرکت مخابرات به آن دسته از ساکنین شهرها که با نصب دکل‌های مخابراتی در پشت بام ساختمان‌های خود موافقت کنند مبالغی پرداخت می‌کند.

دکل مخابرات

در این میان سؤالی که در ذهن ایجاد می‌شود اینکه آیا امواج فرستاده شده از این دکل‌های مخابراتی برای محیط‌زیست و به تبع آن برای انسان مضر است یا خیر؟شهر کومینگ چین، یکی از تمیز‌ترین مراکز شهری جهان از نظر زیست‌محیطی است. این شهر را درچین، شهر همیشه بهار می‌نامند.اما یک چیز عجیب در این شهر وجود دارد؛ شهر کومینگ فاقد حشرات است، تنها در برخی از مواقع، آن هم به ندرت پشه‌ای یا مگسی در هوا پر می‌زند و سوسکی در معابر دیده می‌شود.

در این شهر پروانه، زنبور و هیچ نوع حشره و پرنده دیگری وجود ندارد. حتی زمانی که به آسمان نگریسته می‌شود، پرنده‌ای در حال پرواز دیده نمی‌شود و هنگام خواب صدای جیرجیرک‌ها که معمولا در شهرهایی که پارک‌ها و مناظر طبیعی زیادی دارند شنیده می‌شود، در شهر کومینگ شنیده نمی‌شود و زمانی که فردی در این شهر سحرگاهان از خواب بر می‌خیزد، صدای نغمه و آواز پرندگان به گوش نمی‌رسد.

این مسئله کنجکاوی محققان و دوستداران محیط‌زیست را بر‌انگیخته است. براساس نتایج مطالعات انتشاریافته در سایت‌های اینترنتی و منابع مختلف علمی، اتفاق ناپدید شدن ناگهانی تمامی حشرات، پرندگان، ماهی‌ها و ماکیان پدیده‌ای است که در حال رخ دادن در بسیاری از مناطق دنیاست. در سال گذشته نیز خبر مرگ تعداد زیادی از زنبورها در مناطق مختلف دنیا تبدیل به یکی از مهم‌ترین اخبار علمی و زیست‌محیطی جهان شده بود.

در ابتدای ژانویه سال2008 نیز گزارشی در شرکت نشر اخبار کانادا انتشار یافته بود که در آن به ناپدید‌شدن ده‌ها میلیون پرنده در آمریکای شمالی اشاره شده بود.اما به‌راستی چه اتفاقی در حال رخ‌دادن است و آیا ما قرار نیست کاری در این رابطه انجام دهیم؟ اگر انواع پرندگان و حشرات در حال ناپدید شدن هستند،چقدر زمان به طول خواهد انجامید تا روند ناپدید شدن و مرگ تدریجی انسان و سایر حیوانات نیز آغاز شود.

بسیاری از ما اکنون به‌دلیل 80 مورد اختلال در سیستم ایمنی بدن خود، مواردی که تا 20سال گذشته وجود نداشته است، در حال مریض شدن هستیم. آلبرت اینشتین فیزیک‌دان مشهور آلمانی سال‌ها قبل پیش‌بینی کرده بود که از زمان مرگ زنبورها، انسان چهار سال‌واندی فرصت حیات روی کره خاکی خواهد داشت.درحالی‌که در گزارش این آژانس خبری کانادایی عواملی نظیر افزایش آلودگی محیطی ناشی از گسترش شهرنشینی، آلودگی ناشی از فعالیت کارخانه‌ها و جنگل‌زدایی به‌عنوان دلایل اصلی نابودی ناگهانی حشرات، پرندگان و ماکیان قلمداد شده است، نکته‌ای مهم از قلم افتاده است؛ امواج دکل‌های مخابراتی. به‌نظر می‌رسد به‌دلیل ارتباطی که برخی از آژانس‌های خبری با کمپانی‌های مجری نصب دکل‌های مخابراتی تلفن همراه دارند، رسانه‌ها کمتر به تأثیرات منفی امواج دکل‌های مخابراتی بر تخریب محیط‌زیست می‌پردازند.

همچنین به گزارش انجمن فیزیک‌دانان جوان ایران، مطالعات نشان داده که اشعه‌های ساطع شده از تلفن‌های همراه ممکن است باعث از بین رفتن و انقراض نسل زنبورهای عسل شود. طبق گزارش‌های افرادی که در نزدیکی کندوهای زنبور عسل زندگی و از تلفن‌های همراه استفاده می‌‌کنند، میدان مغناطیسی حاصل از این دستگاه‌ها باعث اختلال قدرت تشخیص زنبورها شده و پراکندگی و در نهایت مرگ آنها را به دنبال دارد.

دنیل فارو، محقق مؤسسه فناوری فدرال سوئیس 83 مورد آزمایش در رابطه با واکنش زنبورهای عسل به تلفن‌های همراه انجام داد و براساس این تحقیقات اعلام کرد: هنگامی که کاربران در حال مکالمه با تلفن‌های همراه هستند این دستگاه‌ها تشعشعاتی ایجاد می‌‌کنند که باعث دور کردن زنبورها از کندویشان می‌شود.

کد خبر 184221
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز