یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۵ - ۰۷:۵۱
۰ نفر

روسیه همچنان درهای بخش نفت و گاز خود را به روی شرکت های خارجی بسته است.

به گزاش گروه اقتصادی روزنامه همشهری در حالی که کشورهای اروپایی طی چند ماه اخیر فشار دوچندانی برای باز کردن پای شرکت های خارجی برای ورود به صنعت نفت روسیه به مسکو وارد آورده اند، اما مسکو همچنان مقاومت می کند.

در همین زمینه ژرمن ژرف، وزیر اقتصاد و دارایی روسیه تاکید کرد که این کشور قوانین بیشتری را برای محدود کردن سرمایه گذاری خارجی در بخش نفت و گاز خود تصویب خواهد کرد و روسیه به هیچ وجه به شرکت های نفتی خارجی اجازه نخواهد داد به منابع انرژی این کشور دسترسی پیدا کنند.

به گفته ژرف، دستیابی سرمایه گذاران خارجی به منابع نفت و گاز روسیه طی ماه های آینده محدودتر خواهد شد و هر چند روسیه برای توسعه بخش انرژی نیازمند جذب سرمایه گذاری خارجی است ولی این سرمایه گذاری ها به نحوی خواهد بود که مالکیت منابع نفت و گاز در اختیار دولت روسیه قرار خواهد داشت.روسیه همچنین از روز سه شنبه هفته گذشته تعرفه نفت صادراتی خود را با 6/16 دلار افزایش به216.4 دلار در هر تن رساند. تعرفه جدید بر اساس میانگین64.4 دلار در هر بشکه قیمت نفت اورال در بازارهای جهانی از ماه مه تا ژوئن 2006 تعیین شده است.

روسیه پیش از این تعرفه صادرات نفت را از اول ماه ژوئن گذشته به 199.8 دلار در هر تن افزایش داده بود. میانگین بهای نفت اورال در ماه های مارس و آوریل 67.13  دلار بود. روسیه که دومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان پس از عربستان سعودی است، تعرفه نفت صادراتی خود را هر دو ماه تعیین می کند و طی دو سال اخیر با افزایش مداوم بهای نفت، چندین بار اقدام به افزایش تعرفه نفت صادراتی خود نموده است.

تعرفه صادرات نفت روسیه شامل کشورهایی می شود که عضو اتحادیه گمرکی بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان و خود روسیه نیستند. صادرات نفت و گاز تقریباً معادل یک سوم کل درآمدهای مالیاتی روسیه می شود.

در 13 جولای 2004 ،کمیسیون دولتی ضددامپینگ روسیه به دولت این کشور پیشنهاد وضع تعرفه 45.4 دلار برای هر تن نفت (هر تن معادل هفت بشکه نفت است) را ارائه داد و از آن پس تاکنون با افزایش مداوم بهای نفت، تعرفه صادرات نفت این کشور نیز افزایش یافته است.

دو هفته پیش نیز کرملین با اعطای پروژه  های توسعه حوزه های انرژی دریای برنت به شرکت های نروژی، کماکان شرکت های نفتی آمریکایی را پشت درب های بسته بخش انرژی روسیه نگاه داشت تا ناظران بین المللی بگویند ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در تلافی مانع تراشی های آمریکا بر سر پیوستن روسیه به سازمان تجارت جهانی، از حضور شرکت های مشتاق آمریکایی در بخش انرژی روسیه جلوگیری کرده است.

کد خبر 1846

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز