جمعه ۱۰ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۷:۲۹
۰ نفر

یک هفته پس از بازداشت 15 ملوان انگلیسی که به آب‌های سرزمینی کشورمان تجاوز کرده بودند،‌ شورای امنیت سازمان ملل نسبت به بازداشت آنها "ابراز نگرانی جدی» کرد

 اما از حمایت از لندن برای درخواست آزادی فوری این اتباع انگلیسی خودداری کرد.


به گزارش خبرگزاری ایسنا، خبرگزاری فرانسه گزارش داد: پس از بیش از چهار ساعت چانه زنی و نیز ملاحظات جدی روسیه، ‌دومیسانی کومالو، سفیر آفریقای جنوبی نزد سازمان ملل که کشورش ریاست دوره‌یی شورا را عهده دار است، ‌بیانیه‌ای غیر الزام آور را قرائت کرد که نسبت به این امر ابراز «نگرانی جدی» می‌کند و از تهران می‌خواهد «دسترسی کنسولی» به 15 ملوان انگلیسی را فراهم کند.


شورا هم چنین از درخواست بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل از ایران در مذاکراتش با منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران در ریاض حمایت کرد. مون «حل زود هنگام این مشکل از جمله آزادی» 15 تبعه انگلیسی را خواستار شده بود.


اما این بیانیه فاقد چیزی است که انگلیس در ابتدا خواهان آن بود و آن محکوم کردن ایران برای دستگیری اتباع این کشور بود.


پیش نویس بیانیه مورد نظر انگلیس که روز چهارشنبه میان اعضای شورا به گردش درآمد، «تداوم بازداشت 15 پرسنل نیروی دریایی انگلیس به وسیله دولت ایران را محکوم» می‌کرد و از درخواست برای آزادی فوری آنها حمایت می‌کرد.


این پیش نویس می‌گفت که «پرسنل پادشاهی انگلیس در آبهای عراق و به عنوان بخشی از نیروهای چند ملیتی در عراق تحت قطعنامه‌ 1723 شورای امنیت و به درخواست دولت عراق فعالیت می‌کردند.»‌


اما شورا در خصوص آزادی 15 انگلیسی در اسرع وقت دچار اختلاف بود و روسیه رهبری مخالفین را در این مساله بر عهده داشت. یک دیپلمات که خواست نامش فاش نشود به نقل از ویتالی چورکین، سفیر روسیه نزد سازمان ملل گفت: ما قادر نخواهیم بود درخواست آزادی فوری 15 پرسنل نیروی دریایی انگلیس را بپذیریم.


برخی دیپلمات‌ها گفتند که روسیه که برخی اعضای دیگر شورا نظیر اندونزی نیز حامی‌اش بودند تمایل داشت از ایجاد این احساس که شورا در خصوص یک مشاجره دو جانبه جانبداری می‌کند به ویژه در خصوص مساله محل دقیق دستگیری انگلیسی‌ها جلوگیری کند.

کد خبر 18474

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز