گروه شهری: اعضای شورای اسلامی شهر تهران دو فوریت طرح پیشنهاد به دولت جهت حسن اجرای قوانین مرتبط با تأمین اعتبارات مالی سهم مدیریت شهری به‌منظور ارائه خدمات مربوط به شهروندان را به تصویب رساندند.

شورای شهر

به گزارش اداره کل روابط عمومی و بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران، علیرضا دبیر، عضو هیأت رئیسه شورای شهر درباره این طرح اظهار داشت: موضوع این طرح مطالبات مدیریت شهری از سهم بودجه دولت است که می‌بایست طبق مصوبات مجلس شورای اسلامی، دولت درخصوص تأمین بخشی از اعتبارات مورد نیاز خدمات مدیریت شهری در بخش حمل‌ونقل عمومی و... از بودجه مصوب اقدام کند که متأسفانه در سال‌جاری تاکنون این مطالبات پرداخت نشده است. عضو هیأت رئیسه شورای شهر خاطرنشان کرد: پرداخت سهم دولت برای بهبود شرایط ارائه خدمات عمومی به شهروندان تنها مربوط به شورا و شهرداری نیست؛ این مردم شهر هستند که ذی‌نفع در ارائه خدمات می‌شوند.

براساس این گزارش، برخی از بندها و ردیف‌های قانون بودجه سال 91 کل کشور که به شهرداری تهران پرداخت نشده است، عبارتند از: حقوق ورودی ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته به حمل‌ونقل عمومی وارداتی شهرداری‌ها به میزان دو‌هزار میلیارد ریال، یارانه بلیت حمل‌ونقل همگانی و یارانه بلیت متروی تهران و قطار شهری سایر شهرها و... .

همچنین در ادامه جلسه طرح حمایت از تولید‌کنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات داخلی برای استفاده از ابزارهای تبلیغات محیطی شهر تهران بعد از بررسی‌های مکرر در جلسات شورای شهر به تصویب رسید. براساس ماده واحده این مصوبه و در راستای اجرای تدابیر مقام معظم رهبری مبنی بر نامگذاری سال91 به‌عنوان سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، همچنین در اجرای مصوبه شورای فرهنگ عمومی کشور که بخشی از دستورالعمل تبلیغات محیطی کالا و خدمات را در بردارد و در جهت حمایت و فراهم‌کردن بسترهای لازم برای امکان تبلیغ کالا و خدمات داخلی، شورای شهر، شهرداری تهران را مکلف می‌کند تا نسبت به صدور مجوز بهره‌برداری از ابزارهای تبلیغات محیطی شهر تهران در راستای سیاست‌های یکپارچه متناسب با مفاد جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور، اقدام کند.

انتقاد شورا از فضاسازی علیه مدیریت شهری

بنا براین گزارش، دیروز حسن بیادی، نایب‌رئیس شورای شهر تهران درباره فضاسازی سیاسی علیه شورا و شهرداری تهران تذکر داد و افزود: شورای شهر باید از حیثیت خودش دفاع کند. وی با اشاره به درج برخی مسائل در رسانه‌ها گفت: متأسفانه همزمان با طرح مباحث انتخاباتی، برخی گروه‌ها و احزاب و رسانه‌ها نسبت به عملکرد شورا و شهرداری فضاسازی‌های غیراصولی و اخلاقی انجام می‌دهند. بیادی افزود: شورای شهر نباید طرح اینگونه مباحث را بی‌پاسخ بگذارد.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این‌باره خاطرنشان کرد: برخی فعالیت‌های شورای شهر را زیر سؤال می‌برند تا موفقیت‌های مدیریت شهری را به نام خودشان ثبت کنند، این در حالی است که اگر مدیریت شهری موفق است مبنایش فعالیت‌های شورا و مجوزهایی است که شورای شهر می‌دهد. دیروز همچنین درباره تغییر کاربری باغ نیما یوشیج تذکراتی داده و مقرر شد این موضوع مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد.

در ادامه این جلسه یک فوریت لایحه‌ای به تصویب رسید که درصورت تصویب نهایی به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود تا وسایل و اثاثیه مازاد بر احتیاج خود را با همکاری مؤسسات خیریه در اختیار زنان نیازمند سرپرست خانوار، بدسرپرست و خودسرپرست قرار دهد. پروین احمدی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران درخصوص مفاد این لایحه گفت: هدف از این لایحه ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار است اما به‌نظر می‌رسد که متن آن دارای یک سیکل معیوب است که ما را به هدف اصلی نمی‌رساند چرا که اقلام اداری شهرداری برای خانوارها کارایی ندارد و بهتر است شهرداری خود آنها را بفروشد و در قالب کمک نقدی به خانواده‌ها اقدام کند.
معصومه‌آباد، عضو دیگر شورای شهر معتقد است که با توجه به اینکه طرح هبه شهرداری بین مردم و زنان سرپرست خانوار مورد استقبال واقع شده است، بنابراین، این مصوبه می‌تواند در راستای آن طرح کمک خوبی برای هفت هزار زن سرپرست خانوار باشد که تحت پوشش شهرداری تهران کارآفرین شده‌اند.

علیرضا دبیر، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه شهرداری در بحث حمایت از زنان سرپرست خانوار موفق عمل کرده است، اظهار داشت: بهتر است که این وسایل مازاد توسط خود شهرداری فروخته شود و در ماده 16و 17شهرداری با یک سقف معین به حمایت از زنان سرپرست خانوار اختصاص داده شود.

حسن بیادی، نایب‌رئیس شورای شهر تهران نیز معتقد است که شهرداری به جای آنکه این اقلام را به مردم هبه کند خود آنها را بفروشد و در عوض یک ردیف بودجه جداگانه در حمایت از زنان سرپرست خانوار تعریف کند. حسین محمد پورزرندی، معاون مالی و اداری شهرداری تهران در توضیح این لایحه گفت: به‌دلیل اینکه سیستم حسابداری شهرداری تعهدی است و تمام اموال شهرداری در آن ثبت می‌شود، شهرداری نمی‌تواند بدون مجوز شورای شهر آنها را از لیست خارج یا هبه کند و حتما باید هزینه‌کرد آنها در دفاتر ثبت شود.

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران نیز که در این جلسه حضور داشت در توضیح این لایحه اظهار داشت: در طرح هبه ما از مردم لوازم مستهلک مازاد را دریافت و توسط مؤسسات خیریه بازسازی و به زنان سرپرست‌خانوار کمک می‌کنیم و این بازسازی نیز هزینه‌هایی را در بر دارد که ما از شورای شهر می‌خواهیم مجوز پرداخت این هزینه‌ها را به ما بدهد.

وی افزود: هدف شهرداری از ارائه این لایحه ایجاد شغل و فعالیت برای زنان سرپرست خانوار است که این موضوع با ایجاد ردیف بودجه برای کمک مغایرت دارد. از سوی دیگر مدیریت شهری کمک بلاعوض را صحیح نمی‌داند، به‌همین دلیل نیز تمام کمک‌های بلاعوض خود را تبدیل به وام کرده است.در نهایت پس از بحث و بررسی یک فوریت این لایحه به تصویب اعضای شورای شهر رسید و برای بررسی بیشتر به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع شد.

کد خبر 185549
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز