باغ‌موزه دفاع‌مقدس تهران همزمان با هفته دفاع‌مقدس امسال افتتاح خواهد شد.

 به همین مناسبت گفت‌‌وگویی با سردار سرلشکر پاسدار دکتر سیدیحیی رحیم‌صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل‌قوا در مورد مسائل مربوط به این موزه انجام داده‌ایم.

  • به‌نظر شما ضرورت احداث باغ‌موزه دفاع‌مقدس چه بوده است؟

درباره ضرورت ایجاد باغ‌موزه دفاع‌مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت لازم است از دکتر قالیباف، شهردار محترم تهران تقدیر کنم که این ابتکار و دوراندیشی را در جهت ایجاد یک باغ‌موزه‌ به خرج داد تا بخشی از حماسه‌ دفاع‌مقدس ملت بزرگ ایران که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نه‌تنها بزرگ‌ترین حماسه ایران بلکه منطقه جنوب‌غربی آسیا بوده و می‌توان آن را در مقیاس جهان اسلام دانست به نسل حاضر و نسل‌های آینده منتقل شود؛ ملتی که با رهبری حضرت امام بزرگوار توانست در جبهه متحد آمریکا، شوروی سابق و برخی از کشورهای عربی منطقه این پیروزی بزرگ را به‌دست بیاورد.

پیروزی‌های دفاع‌مقدس نباید تنها در دل‌ کتاب‌ها باقی بماند بلکه باید در مکانی همچون باغ‌موزه دفاع‌مقدس تهران در معرض دید، فکر، تامل و اندیشه میلیون‌ها بازدیدکننده از اقشار مختلف قرار گیرد؛ خصوصا باتوجه به ترکیب سنی جمعیت کشورمان که هم‌اکنون بیش از 51درصد آن زیر 30سال هستند؛ یعنی همان کسانی که جنگ را ندیده‌اند و تصوری از بمباران‌های شهر تهران ندارند و نمی‌دانند اصلا چه اتفاقی رخ داده است.

  • آیا این مکان می‌تواند برای دانشجویان و هنرمندان زمینه‌ای فراهم کند تا بیشتر از سال‌های دفاع‌مقدس بدانند و بخوانند؟

باغ‌موزه دفاع‌مقدس تهران می‌تواند برای همه نسل‌های آینده و اقشار مختلف مانند دانشجویانی که می‌خواهند پایان‌نامه کارشناسی ارشد یا دکتر‌ی‌شان را درباره دفاع‌مقدس ارائه دهند کمک کند. به‌عنوان مثال «نقش حامیان جهانی و منطقه‌ای که از عراق در جنگ حمایت می‌کرده‌اند چه بوده؟» می‌تواند یکی از موضوعات رساله‌های دانشجویی باشد. کتابخانه و اسناد موجود در باغ‌موزه هم می‌تواند یک منبع تحقیقاتی برای دانشجویان باشد. همچنین بسیاری از فیلمسازان یا نویسندگانی که می‌خواهند فیلم یا مطلبی را درباره دفاع‌مقدس بسازند یا بنویسند، بازدید از این باغ‌موزه تا حدی می‌تواند بخشی از مسائل دفاع‌مقدس را به کارگردانان و سناریونویسان ارائه دهد.

  • کارکردهای باغ‌موزه دفاع‌مقدس را در چه می‌دانید؟

کارکرد باغ‌موزه می‌تواند در ارتباط با اقشار مختلف مانند دانشجویان، زنان، جوانان، بازاریان و دانش‌آموزان باشد؛ چون تعداد دانش‌آموزان‌ برخی از مناطق 22گانه شهرداری تهران به اندازه دانش‌آموزان یک استان کشور ماست. البته اگر محتوای باغ‌موزه بتواند به حقوق‌دانانی که درباره نقش جانبدارانه سازمان ملل و شورای امنیت در صدور قطعنامه‌هایی در رابطه با ایران تحقیق می‌کنند کمک کند، مطلوب خواهد بود. حقوق‌دانان ما قطعنامه‌هایی را که درباره کویت، آزادسازی کویت و بیرون راندن عراقی‌ها از کویت صادر شده با قطعنامه‌هایی که در رابطه با ایران در جنگ تحمیلی صادر شده، مقایسه کنند و ببینند که نقش سازمان ملل در کویت مثلا در سال‌های 91-1990چه بوده و چگونه این سازمان ظاهرا بی طرف به نفع آمریکا و متحدین، قطعنامه‌ صادر کردند و چگونه خسارات جنگ را از عراق گرفتند.

  • باغ‌موزه می‌تواند آنچه در هشت سال دفاع‌مقدس روی داده را روایت کند؟

تصور می‌کنم که شناساندن معارف دفاع‌مقدس و رنج‌های ملت ما بسیار ضروری است و اگر بخواهم این معارف و رنج‌ها را در سه کلمه خلاصه کنم می‌شود «مظلومیت، مقاومت و پیروی». انقلاب اسلامی، ملت و امام ما در این جنگ مظلوم واقع شدند؛ چرا که می‌خواستند پس از پیروزی انقلاب آرامش، پیشرفت و عدالت را در کشور شاهد باشند اما آمریکایی‌ها و نوکرانشان مانند رژیم بعثی عراق و دولت‌هایی که به عراق در جنگ تحمیلی کمک کردند مانند عربستان سعودی، کویت و امارات تحقق این هدف را به تأخیر انداختند. اینکه در اوایل جنگ تحمیلی مردم خرمشهر با پای برهنه و بدون اینکه از منزلشان وسیله‌ای را با خود ببرند، سال‌های سال در غربت زندگی کردند اوج مظلومیت ملت و رزمندگان ما را نشان می‌دهد.

درباره مقاومت ملت ایران باید بگوییم جنگ تحمیلی تنها جنگی در زمان دوران جنگ سرد و در دنیای دو قطبی (1991-1945) بود که آمریکا و شوروی سابق جهان را به دو قسمت تقسیم کرده بودند و حتی در این شرایط، این دو کشور از عراق حمایت کردند تا جنگ عراق علیه ایران آغاز شود. قسمتی از کشورهای اروپا مانند کشورهای فرانسه، ‌ایتالیا و انگلیس با اعطای تکنولوژی، بمب‌های شیمیایی و تجهیزات به عراق کمک می‌کردند. بنابراین فرهنگ مقاومت ملت ایران باید به دیگران منتقل شود.

کربلای ایران ما مانند حماسه کربلای حضرت حسین‌بن‌علی(ع) «پیروزی خون بر شمشیر بود». همانگونه که امام فرمودند، این پیروزی؛ پیروزی تکنولوژی و تجهیزات، تبلیغات و سیاست نبود. ملت بزرگ ما با رهبری امام راحل و با نثار بیش از 200هزار شهید، بیش از 300هزار جانباز و 40هزار آزاده، این پیروزی‌ را به‌دست آورد که در طول تاریخ چندهزارساله ایران بی‌سابقه است. این پیروزی را همه دنیا درک کردند و جوانان ما نیز باید درک کنند چرا که کسانی که تاریخ را مطالعه می‌کنند از تاریخ عبرت می‌گیرند و نمی‌گذارند حوادث تلخ تاریخ تکرار شود.

  • باغ‌موزه دفاع‌مقدس آیا می‌تواند مخاطبان خارجی را هم جذب کند؟

در رابطه با ضرورت و جذب مخاطبان داخلی و خارجی باید گفت که این باغ‌موزه باید به‌گونه‌ای باشد که برای اقشار مختلف در سنین متفاوت جاذبه داشته باشد تا هنگام مراجعه به این موزه بتوانند نقش خودشان را در دفاع‌مقدس مشاهده کنند. همچنین در رابطه با مخاطبان خارجی باید حداقل به دو زبان عربی و انگلیسی مطالب این موزه توسط نوشته‌ها، راهنمایی و راویان ارائه شود.

  • اعضای هیأت امنای باغ‌موزه چه کسانی هستند؟

اگرچه ساخت این باغ‌موزه ‌‌ 23سال از پایان جنگ انجام شده اما باز هم قابل تشکر است. رهبر معظم انقلاب اسلامی هم هیأت امنایی را مرکب از اشخاص حقیقی و حقوقی برای این باغ‌موزه تعیین کرده‌اند تا بتوانند از نظر محتوایی و سخت‌افزاری همکاری‌های لازم را انجام دهند؛ به‌عنوان مثال رئیس سازمان صداو‌سیما، فرماندهان سپاه، ارتش و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اعضای این هیأت امنا هستند.

امیدواریم که هیأت امنای این باغ‌موزه و رئیس هیأت امنا که شهردار تهران است، آن را به یک سند افتخارآفرین که نشان‌دهنده فرهنگ حماسه و شجاعت‌های مظلومانه ملت ایران در سال‌های دفاع‌مقدس است تبدیل کنند. این فرهنگ باید نشان‌دهنده آن باشد که نسل ما نسلی است که بر پایه آموزه‌های دفاع‌مقدس می‌تواند در صحنه مدیریت، سیاست و اقتصاد کشور به یاری خداوند متعال در دهه پیشرفت و عدالت موفق باشد و مبنای این حرکت روحیه و تفکر مقاومت ملت ما در دوران دفاع‌مقدس باشد. اگر اینگونه شود بسیار خوب است چرا که مقاومت ملت ما در مقابل تحریم‌ها یکی از عوامل پیشرفت خواهد بود. البته تمام مشکلات کشور از تحریم‌ها نیست بلکه برخی از آنها نشأت گرفته از ضعف مدیریت‌های داخلی کشور است. امیدواریم روحیاتی که ملت ما در هشت‌سال دفاع‌مقدس داشتند بیش از گذشته تقویت شود. همچنین راهبردها و راهکارهای اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری فرمودند با استفاده از فرهنگ دفاع‌مقدس و با کمک مسئولان و مردم محقق شود؛ به‌عنوان مثال میزان مصرف گاز در کشور در حال حاضر روزی 500میلیون مترمکعب و به اندازه همه کشورهای اروپایی است و اگر مقداری میزان مصرف گاز را کاهش دهیم قطعا نتایج خوبی به همراه خواهد داشت.

این باغ‌موزه فقط به گذشته مربوط نمی‌شود بلکه باید چراغ هدایتی برای آینده ملت ما نیز باشد؛ آینده‌ای که با استقامت در راه اهداف،‌ آرمان‌ها‌ و ارزش‌هایمان بتوانیم مسیر پیاده‌سازی عدالت و پیشرفت و آزادی را به نسل‌های فعلی و آینده نشان دهیم و به بازدیدکنندگان خارجی عظمت فرهنگ و شجاعت ملت ایران را برای مقابله با دشمنان و پیروزی قطعی در هشت سال دفاع‌مقدس نشان دهیم.

کد خبر 185740

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز