همشهری آنلاین: فرمانده ناجا با اشاره به گشت‌های امنیت اخلاقی که به گشت ارشاد معروف است گفت: این طرح مطلوب ما نیست اما گاهی مجبور می‌شویم در برابر فردی که نسبت به تذکر بی‌توجهی می‌کند و بعضا با مامور ما نیز درگیر می‌شود، برخورد کنیم.

به گزارش ایسنا، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در این خصوص گفت: هرجا که پای قانون در میان باشد ناجا موضوعیت پیدا می‌کند و در زمینه گشت‌های ارشاد نیز ما قانونگذار و سیاستگذار نیستیم. اما تلاش می‌کنیم با آموزش برنامه‌ریزی و اقناع مردم هزینه‌های مربوط به این طرح را به حداقل برسانیم.

وی با بیان اینکه بحث بدحجابی و ناهنجاری‌های رفتاری که خلاف فرهنگ عمومی و دینی کشور است معالجه شود گفت: اصل این موضوع ریشه در باورهای افراد دارد و برای رفع آن باید کار فرهنگی انجام شود.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه دو نوع برخورد در رابطه با بحث بدحجابی وجود دارد، گفت: یکی از آنها بحث ایجابی است که به رسانه‌ها، صدا و سیما، آموزش و پرورش، وزارت ارشاد و سایر دستگاه‌های فرهنگی مرتبط می‌شود. اما در حوزه پلیس همان‌طور که وقتی راننده‌ای از چراغ قرمز عبور می‌کند نمی‌تواند مامور او را نگهدارد و با تذکر به او بگوید کارش زشت است، در این مورد نیز این گونه است و بالاخره در مواردی باید برخورد داشته باشیم. حتی در سطح حداقلی.

احمدی‌مقدم در مورد گشت ارشاد با بیان اینکه ناجا در اوقات مختلف ناگزیر به انجام این طرح است گفت: این طرح مطلوب ما نیست اما گاهی مجبور می‌شویم در برابر فردی که مورد تذکر قرار می‌گیرد و نسبت به این تذکر بی‌توجهی و بعضا با مامور ما نیز درگیر می‌شود واحدی را قرار دهیم که با وی برخورد کند حالا با هر اسمی مانند گشت انتظامی یا گشت ارشاد.

احمدی‌مقدم همچنین در خصوص انتقادهایی که پیرامون این طرح مطرح می‌شود،‌ مسئله حجاب را مسئله‌ای دو طرفه برشمرد و گفت:‌ در میان این دو طرف نیروی انتظامی در حال کشش است.

فرمانده ناجا ادامه داد:‌ بخشی از جامعه که سر و صدای زیادی هم دارد و در بیان انتقادات خود از رسانه‌هایشان استفاده می‌کنند به طور مطلق یا نسبی با این طرح مخالفند اما بخش بزرگتری مخالف بی‌تحرکی ناجا در این حوزه هستند.

وی با بیان اینکه در مواقعی که ما مسامحه می‌کنیم حملات به پلیس زیاد می‌شود گفت: به عنوان مثال اگر ما در برخی از جاها حضور نداشته باشیم عده‌ای مطرح می‌کنند که تفرجگاه‌ها و دریا به هم خورد، به سینما نمی‌توان رفت و رستوران‌ها به پاتوق عشاق تبدیل شده و خانواده‌ها دیگر در این مناطق احساس امنیت نمی‌کنند.

به گفته احمدی‌مقدم ناجا باید بین این دو گروه مدیریت داشته باشد و در این میان قانون را نیز رعایت کند.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه من دست کسانی که مدعی کار فرهنگی هستند را می‌بوسم گفت: البته مفهوم کار فرهنگی این نیست که با انجام آن دیگر اقدامات تعطیل شود.

وی با بیان اینکه گشت‌های معروف به ارشاد با جرایم دیگری نظیر مزاحمت برای نوامیس، آلودگی صوتی و ... برخورد می‌کنند گفت: البته در برخورد با خانم‌ها باید خانم‌ها حضور داشته باشند اما در مواقعی مامور خانم وجود ندارد یا درگیری میان آنان رخ می‌دهد که در این حالت مامور مرد وارد مداخله در کار می‌شود.

به گفته فرمانده نیروی انتظامی به طور کلی این کار مطلوب ما نیست و پلیس از روی اکراه در این حوزه مشغول است و ما علاقمند نیستم با فردی برخورد یا او را تحقیر کنیم اما در جاهایی باید ورود پیدا کنیم.

فرمانده ناجا با اشاره به تصویب قانون عفاف و حجاب در گذشته اظهار کرد: خوشبختانه در حال حاضر ساز و کاری اجرای این قانون تشکیل شده و با حضور نهادهای متولی که ناجا نیز جزو آنهاست جلساتی در این زمینه برگزار شد و در این جلسات افراد مشغول بررسی و ارزیابی و نوسازی تاکتیک‌ها هستند چرا که این قانون در حدود هشت سال پیش نوشته شده و نیاز به نوسازی در آن دیده می‌شود که انشالله طی دو سه ماه آینده شاهد یک نوسازی در روش‌ها خواهیم بود.

مرزهای خشکی تا پایان سال 92 به طور کامل در برابر ناامنی مسدود می‌شوند

فرمانده ناجا در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقدامات انجام گرفته در امر مرزبانی نیز گفت: در سال 85 زمانی که گروهک تروریستی جندالشیطان در تسوکی و دارزین در نزدیکی بم رفتند و اقدامات مجرمانه خود را انجام دادند، مسئولان مملکت به این فکر افتادند که باید سرمایه‌گذاری مفصل در موضوع مرز انجام دهند.

وی با بیان اینکه تشکیل و تجهیز مرزبانی از تصمیماتی بود که در این دوره انجام شد گفت: امسال شمار نیروهای ما در مرزبانی نسبت به سال 85 سه برابر شده است.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه در دو سه سال قبل اگر به نواحی مرزی کردستان می‌رفتیم عده‌ای با قاطر مشغول حمل کالای قاچاق بودند گفت: امروزه چنین چیزی در این استان وجود ندارد و حتی در کنترل هوایی که در سفر چندی پیش خود از این استان انجام دادم، هیچ موردی مشاهده نشد.

وی با بیان اینکه در آذربایجان‌غربی نیز به جز 15 کیلومتر از مرزها که در مناطق کوهستانی قرار گرفته‌اند سایر مرزها در برابر ناامنی‌ها مسدود شده‌ است گفت: این 15 کیلومتر را نیز تا سال آینده مسدود خواهیم کرد.

به گفته احمدی‌مقدم مرزهای خشکی ما تا پایان سال 92 کاملا در برابر ناامنی‌ها مسدود خواهند شد اما مسیر جدیدی پیش روی قاچاقچیان باز شده و آن مسیر دریاست.

فرمانده ناجا با بیان اینکه در حال حاضر قاچاقچیان موادمخدر را از هرمزگان و بوشهر وارد کشور می‌کنند گفت: در این راستا اقدام به خرید و تجهیز امکانات دریابانی کردیم که این امکانات نیز تا سال 92 دو برابر می‌شود.

به گفته احمدی‌مقدم مرزهایی که در سال‌های گذشته ناامن بود، امروزه کاملا ایمن شده است.


ضرورت نوسازی گمرک

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به اقدامات پلیس در امر تحقق شعار امسال که از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده بود نیز گفت: یکی از اقداماتی که ما در این زمینه باید انجام دهیم در مرز است که در این خصوص نیز ما نیازمند نوسازی گمرک هستیم چرا که متاسفانه از مبادی قانونی هم امکان قاچاق وجود دارد و عده‌ای از افراد با سودجویی می‌دانند که چگونه از این مبادی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه 95 درصد از مبادی غیرقانونی کشور کاملا کنترل شده‌اند گفت: مسئله اصلی در جلوگیری از بروز کالای قاچاق در کشور قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که متاسفانه تاکنون به منصه ظهور و اجرا درنیامده است.

وی با بیان اینکه در 5 سال گذشته همواره نسبت قاچاق به واردات و صادرات قانونی در کشور سیر نزولی داشته است گفت:‌ اگر دولت نیز در این زمینه به ما کمک کند و اعتباراتمان تامین شود ما می‌توانیم ساختارمان را نیز گسترش دهیم.

به گفته فرمانده ناجا در قانون قبلی قاچاق کالا و ارز یک کالای قاچاق تنها در مرز به عنوان جنس قاچاق شناخته می‌شد و پس از رد شدن آن از مرز دیگر نمی‌توان اقدامی در این زمینه انجام داد اما در قانون جدید کالایی که به شکل قاچاقی وارد کشور شده در همه جای کشور قاچاق است.

نارضایتی 20 درصدی از عملکرد کلانتری‌ها

احمدی‌مقدم در خصوص رضایت شهروندان از عملکرد کلانتری‌ها نیز گفت: آمارهایی که به دست ما می‌رسد روزانه بالا و پایین می‌شود اما به طور میانگین حدود 20 درصد نارضایتی نسبی از عملکرد کلانتری‌ها وجود دارد که عمده دلایل آن نیز اقداماتی نظیر دیر رفتن به محل، قابل قبول نبودن کیفیت خدمات و ... است.

ناهار، نماز، صبحگاه مشترک و زیارت عاشورا نباید مانع خدمت شود

فرمانده ناجا با تاکید بر اینکه به یگان‌های انتظامی ابلاغ کردیم که ناهار، نماز، صبحگاه مشترک و زیارت عاشورا نباید مانع خدمت شود، گفت: البته نمی‌توانیم در کلانتری‌ها برای برخی از اموری که فوریتی نیست، نیروی دائمی بگذاریم و در این خصوص نیز ساعت فعالیت نیروها را با ساعت کار دادسراها تنظیم کرده‌ایم.

به گفته احمدی‌مقدم یکی از مشکلات مردم عدم کفایت واحدها و نیروهای پلیس نسبت به کل مسائل و مشکلاتی است که در شهرهای بزرگ به ویژه تهران وجود دارد.

به گفته فرمانده ناجا، همین مشکلات سبب شده تا پلیس نیمی از استخدام خودش را در تهران و دو سه شهر دیگر به کار بگیرد که این امر به دلیل رشد جمعیت و رشد جرایم است.

وی با بیان اینکه 84 درصد خدمات پلیس به شکل مستقیم به مردم ارائه می‌شود،‌گفت: 16 درصد نیز به شکل غیرمستقیم است که برخی از این افراد نیز یا در حال آموزش هستند یا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و ... مشغول خدمت هستند.

به گفته وی در زمان ورودش به ناجا این آمار 16 درصدی سهمی به اندازه 40 درصد از کل نیروهای ناجا داشته است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون در سراسر دنیا تراکم کار پلیس بسیار زیاد است،‌ گفت: رضایت شهروندان از عملکرد پلیس در شهرستان‌های کوچک و دور دست به مراتب بیشتر است چرا که آمار جرایم در این خصوص کمتر است.

جرایم اینترنتی توسعه زیادی ندارد

احمدی‌مقدم با اشاره به عملکرد پلیس فتا از زمان تاسیس تاکنون گفت: جرایم اینترنتی در کشور ما خیلی توسعه پیدا نکرده است.

وی با بیان اینکه عملکرد پلیس فتا در سه حوزه تعریف شده است، گفت: اولویت اول ما بحث آموزش به مردم است که در تلاشیم با بالابردن اطلاعات آنان کاری کنیم که آنان مورد سوءاستفاده مجرمان و کلاهبرداران در فضای مجازی قرار نگیرند و مردم به خوبی آگاه باشند که شگردهای مجرمان برای کلاهبرداری از آنان چیست؟

فرمانده نیروی انتظامی اولویت دوم را پیشگیری و شناسایی و سد کردن شیوه‌ها و خلاءهای موجود در فضای مجازی برشمرد و گفت: برخی از مجرمان با شناسایی این خلاء ها نسبت به شناسایی اعمال مجرمانه اقدام می‌کنند.

احمدی‌مقدم اضافه کرد: اولویت سوم پلیس نیز کشف جرم است که در این خصوص آزمایشگاه‌هایی در کشور فعال است و در حال حاضر میزان کشفیات ما در فضای مجازی حدود 61 درصد از کل پرونده‌هاست و این در حالی است که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته میزان کشف چنین جرایمی حدود 30 درصد است.

به گفته فرمانده ناجا میزان ثبت پرونده‌ها در فضای مجازی اگرچه افزایش داشته اما افزایش آن دارای جهش چشمگیری نبوده است.

پلیس با کسانی که وارد شبکه مجازی می‌شوند، برخورد ندارد

احمدی‌مقدم در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شبکه‌های اجتماعی مجازی اظهارکرد: ممنوعیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی را ما مشخص نمی‌کنیم و صرفا در این حوزه مجری قانون هستیم.

وی با بیان اینکه هر ماموریتی که در این زمینه به ما ابلاغ شود را انجام می‌دهیم خاطرنشان کرد: با کسانی که وارد شبکه‌های مجازی می‌شوند برخوردی نداریم مگر اینکه این افراد اقدام به عضوگیری برای گروه‌های سرقت، گروه‌های تروریستی یا یارگیری برای باندهای اغفال، فریب و تهاجم فرهنگی بکنند که در این زمینه جرم ثانویه مدنظر ماست و با آن برخورد می‌کنیم.

پلیس در حرفه‌گرایی و فنون اجتماعی به حد لازم نرسیده‌ است

فرمانده ناجا با اشاره به نمره‌ 17 که در سال جاری به عملکرد نیروی تحت امرش داده بود، اظهار کرد: این سه نمره را به این دلیل کم کردم تا ادامه حرکت دهیم. البته مردم باید به ما نمره دهند اما معتقدیم در بعد حرفه‌گرایی و فنون اجتماعی هنوز به حد لازم نرسیده‌ایم.

وی در خصوص برخورد پلیس با زورگیران مسافربرنما نیز گفت: در مرحله اول توصیه ما این است که شهروندان از تاکسی‌ها و خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنند. اما در صورت وقوع چنین مواردی نیز پلیس آگاهی به شکل ویژه وارد موضوع می‌شود.

وی همچنین در خصوص استفاده‌هایی به جز کنترل ترافیک از دوربین‌های سطح شهر نیز گفت: طبیعتا این دوربین‌ها برای موارد دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد چرا که اگر اتفاقی نظیر آتش‌سوزی یا سرقت در حوزه این دوربین‌ها رخ دهد ما نمی‌توانیم چشم خود را ببندیم.


اظهارات فرمانده ناجا پیرامون حقوق کارکنانش

احمدی‌مقدم در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حقوق کارکنان ناجا اظهارکرد: تعیین‌کننده این حقوق ما نیستیم و دولت و مراجع مالی آن را تعیین می‌کنند اما معتقدم که حقوق و تسهیلاتی که ما در اختیار مامورانمان قرار می‌دهیم، مقبول است.

فرمانده ناجا در خصوص برخورد‌های بدی که گاه از سوی ماموران کلانتری با مراجعه‌کنندگان انجام می‌شود نیز گفت: ماموران کلانتری کار خیلی بدی می‌کنند که با مردم برخورد بدی انجام می‌دهند و شهروندان حتما باید این موضوع را به 197 اطلاع دهند و پیگیر موضوع هم باشند.

فرمانده ناجا با اشاره به فعالیت سامانه 197 نیز گفت: شش تا هفت درصد کل تماس‌هایی که با سامانه 197 برقرار می‌شود مربوط به شکایت است که البته درصد آن در زمان‌های مختلف کمی کم و زیاد می‌شود.

به گفته احمدی‌مقدم در خصوص برخی شکایات که ثبت می‌شود عده‌ای مایل به ارائه نام و شماره تماس نیستند و تنها آن را به ما گزارش می‌دهند که رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه صحت گزارش افراد نیز باید چک شود، گفت: مثلا در خصوص رشوه‌گیری ما پس از دریافت چنین گزارشاتی مامورمان را به آن محل می‌فرستیم و اگر چنین چیزی رویت شد با فرد خاطی برخورد می‌کنیم.

احمدی‌مقدم اضافه کرد: برخی از پیام‌هایی که خطاب به خود من صادر می‌شود نیز شخصا مطالعه می‌کنم و دستورات لازم را می‌دهم. همچنین در صورتی که از نیروهای ما تقدیری شده باشد نیز ما از پرسنلمان تقدیر می‌کنیم.

خط قرمزهای پلیس در برخورد با پرسنل

احمدی‌مقدم در خصوص شیوه و شدت برخورد با پرسنل متخلف نیز گفت: برخورد با فساد موجب تضعیف روحیه فردی نمی‌شود و تخلفاتی نظیر تبانی با مجرم به ویژه مجرمان موادمخدر، رشوه‌گیری و چند مورد دیگر جزو خط قرمزهای ما در ناجاست که در صورت متوجه‌شدن از این امر به سرعت نیرو را از مجموعه پلیس خارج می‌کنیم.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر نبودن نیروهای پلیس در یکی از خیابان‌های محله تهرانپارس که تبدیل به محلی برای آلودگی صوتی در نیمه شب‌ها شده است نیز گفت: ما نمی‌توانیم در هر خیابان مامور بگذاریم اما گشت‌های ما در محلات حضور دارند.

وی با بیان اینکه حضور مامور در همه اماکن و همه ساعات نیز شدنی نیست اظهار کرد: اگر تراکم جرایم در زمان‌ها و مکان‌های خاصی تکرار شود، ما با استفاده از سیستم GIS که داریم، حضور خودمان را در آن زمان در آن محلات شدت می‌بخشیم.

افزایش مصرف مواد مخدر نداشتیم

فرمانده نیروی انتظامی همچنین در خصوص نقش پلیس در امر مبارزه با اعتیاد نیز گفت: زمانی که دبیر ستاد مبارزه با موادمخدر بودم از آمارها اطلاع داشتم اما با توجه به اینکه امروزه آمارها از سوی مراکز درمانی اعلام می‌شود نمی‌توان در خصوص تعداد معتادان نظر داد.

وی ادامه داد: با این وجود با توجه به کنترلی که از میزان ورود و خروج موادمخدر توسط پلیس انجام می‌شود به نظر نمی‌آید در سال‌های اخیر افزایش مصرف موادمخدر داشته باشیم.

سرشاخه‌های اصلی موادمخدر صنعتی در خارج از کشورند

احمدی‌مقدم در خصوص برخورد پلیس با قاچاق موادمخدر صنعتی و مشروبات‌الکلی نیز اظهار کرد: سرشاخه‌های اصلی این جرایم در خارج از کشورند اما واسطه‌های آنان حضور دارند که این افراد نیز مرتب ضربه می‌خورند و باز تولید می‌شوند که با توجه به درآمد زیادی که در این زمینه وجود دارد، عده‌ای ریسک می‌کنند.

وی با بیان اینکه در امر برخورد با موادمخدر صنعتی و روان گردان‌ها خلاء قانونی داشتیم، اظهارکرد: با اجرای قانون جدید مبارزه با موادمخدر امسال شاهد یک کاهش شدید در قاچاق و تولید این مواد هستیم.

افزایش چهار برابری قیمت مواد مخدر صنعتی

به گفته فرمانده نیروی انتظامی با اقدامات انجام گرفته در بحث مبارزه با تولید و قاچاق موادمخدر صنعتی در سال جاری قیمت این مواد چهار برابر افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه تا زمانی که معتادی وجود دارد، موادفروش نیز وجود دارد تا مواد مورد نیاز وی را تامین کند، گفت: بنابراین توسعه مراکز درمانی برای معتادان و اردوگاه‌ها برای نگهداری از خرده‌فروشان موادمخدر باید در دستور کار قرار بگیرد.

به گفته وی در حال حاضر در شهرهایی نظیر تهران، پلیس هر چه این خرده‌فروشان را دستگیر کند چون جایی برای نگهداری آنان نیست آنان دوباره به کار خود باز می‌گردند.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه ریشه کار در این است که تقاضای موادمخدر را کاهش دهیم گفت: شیشه خطرناکترین ماده‌مخدر صنعتی است که از مواداولیه دارویی تولید می‌شود که متاسفانه امروزه متخصصان بی‌تقوایی با ابزار و وسایل ابتدایی نسبت به تولید آن اقدام می‌کنند.


کاهش 34 درصدی کشف شیشه و افزایش 4 برابری روانگردان در سال جاری

فرمانده نیروی انتظامی همچنین از کاهش 34 درصدی کشفیات شیشه در سال جاری خبر داد و گفت:‌ این امر بیانگر این است که با اقداماتی که از سوی پلیس صورت گرفته فضا برای تولیدکنندگان مخدر صنعتی شیشه ناامن شده است.

وی همچنین از افزایش چهار برابری روانگردان‌ها خبرداد و گفت: قرص‌های روانگردان نظیر اکس و ... که عمدتا وارداتی هستند نیز با افزایش 4 برابری در کشف روبرو شدند.

به گفته احمدی‌مقدم با اقداماتی که از سال گذشته در امر مبارزه با موادمخدر به ویژه نوع صنعتی آن انجام گرفته روند جرایم در این حوزه متوقف یا کند شده است.

وی با بیان اینکه توطئه استکبار سبب شده که موادمخدر در همسایگی مرزهای ما تولید شود گفت: با این وجود در این سال‌ها علی‌رغم افزایش جمعیت تعداد معتادان در کشور افزایش نداشته است و همین یک دستاورد است.

رتبه نخست ایران در درمان اعتیاد

به گفته احمدی‌مقدم کشور ایران در حوزه درمان اعتیاد امروزه به رتبه اول جهان تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس آمارهای جهانی معتادان 80 تا 90 درصد پس از ترک احتمال بازگشت به اعتیاد را دارند گفت: باید تلاش کرد تا از گرایش و بازگشت مجدد افراد به اعتیاد جلوگیری و کاری کرد که افراد جدیدی نیز معتاد نشوند.

انتقادات احمدی مقدم از رواج قلیان در میان خانواده‌ها

به گزارش ایسنا، فرمانده نیروی انتظامی سیگار و قلیان را گام اول اعتیاد به موادمخدر دانست و گفت: کمتر فردی وجود دارد که معتاد شده باشد اما در مراحل اول به سیگار و قلیان گرایش نداشته باشد.

وی با بیان اینکه در این زمینه نیازمند فرهنگسازی هستیم اظهار کرد: متاسفانه امروزه به جای اینکه در خصوص سیگار و قلیان ایجاد قبح کنیم، قبح‌شکنی نیز کرده‌ایم و من دیده‌ام که در پارک‌های جنگلی تهران چندین وانت در نقاط مختلف ایستاده‌اند و اقدام به ارائه قلیان به خانواده‌ها می‌کنند.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه متاسفانه این امر با استقبال خانواده‌ها نیز روبرو و به نوعی مد شده است، گفت: در حال حاضر ما دیگر نمی‌توانیم با چنین مواردی برخورد کنیم و مسئولیت آن از ما سلب شده و به وزارت بهداشت واگذار شده است.

به گفته فرمانده ناجا با این کار ما خودمان به دست خودمان فرزندانمان را در پله اول اعتیاد قرار می‌دهیم.

آمار جرایم خشن در کشورمان برابر 15 سال پیش است

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه از زمان روی کار آمدن آیت‌الله آملی لاریجانی و حجت الاسلام محسن اژه‌ای با سیاست‌های آنان قاطعانه‌تر با مجرمان برخورد می‌شود، گفت: البته آثار این امر نیز کاملا مشهود است.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه آمار جرایم خشن در کشور ما با 15 سال پیش برابری می‌کند گفت: این در حالی است که به طور طبیعی باید این آمار رشد می‌کرد.

نمی‌توان از قوه قضاییه انتظار ربوتیک داشت

فرمانده ناجا با بیان اینکه نمی‌توان از قوه قضاییه همانند یک ربات که قابل برنامه‌ریزی است انتظاری ربوتیک داشت اظهار کرد: ما نمی‌توانیم از آنان بخواهیم که مجرمان را قلع و قمع کنند اما به هر حال بحث عدالت هم مطرح است و اقدامات بسیار خوبی هم در این حوزه انجام شده است.

در گذشته پلیس راهبرد و خط مشی تهدید محور داشت

احمدی‌مقدم با بیان اینکه در گذشته طبیعتا پلیس در ایران و همه دنیا راهبرد خط مشی تهدید محور داشت گفت: پلیس‌ها همیشه حافظ حکومت‌ها بودند و چون مردم تهدیدی برای حکومت بودند خطر مردم را برای حکومت کم می‌کردند نه اینکه برای مردم باشند.

وی ادامه داد: نگاه جدیدی که امروزه وجود دارد این است که به جای اجبار به اقناع آموزش و توجیه روی بیاوریم چرا که در فرهنگ ما چنین رویکردی است که جوابگوست و اگر فردی را به انجام کاری اجبار کنیم آن فرد لج می‌کند اما اگر همان چیز را از وی خواهش کنیم آن را می‌پذیرد.

فرمانده ناجا با اشاره به تاسیس معاونت اجتماعی ناجا از سال 78 اظهارکرد: از زمان تاسیس این معاونت سرمایه‌گذاری‌هایی در حوزه اجتماعی و استانداردسازی رفتار برگزار شده و استفاده از دانشمندان، کارشناسان، استفاده از رسانه‌ها و غیره را در دستور کار قرار دادیم.

وی با اشاره به تاسیس مرکز افکارسنجی ناجا نیز اظهارکرد: یکسالی است که این مرکز تاسیس شده و نتایج ودستاوردهای این مرکز بسترهای لازم را در مورد عملکرد ما در اختیار ما قرار می‌دهد.

افزایش مداوم احساس امنیت در پنج سال گذشته

به گزارش ایسنا، احمدی‌مقدم با بیان اینکه الان حدود پنج سال است که نتایج بررسی احساس امنیت در اسفند ماه هر سال حاکی از افزایش مداوم آن است گفت: احساس امنیت در جامعه بالاست و در بررسی‌های ما کاملا مشخص است که زمانی که مشکل شهروندان حل می‌شود، با اراذل برخورد می‌شود و ... این احساس امنیت بالا می‌رود.

سارقان با ایجاد مزاحمت تلفنی برای 110 نیروها را به جاهای مختلف می‌کشانند

احمدی‌مقدم در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به عملکرد 110 اظهار کرد: میانگین زمان رسیدن نیروهای پلیس به محل هفت دقیقه است اما این به این معنی نیست که حتما زمان رسیدن از هفت دقیقه بیشتر نمی‌شود چرا که همانطور که ممکن است نیرویی در دو دقیقه به محل برسد، احتمال این که با توجه به شرایط ترافیکی و ... در زمان بیشتر از هفت دقیقه به محل برسد، نیز وجود دارد.

وی یکی از اهداف استفاده از موتورسیکلت در سامانه 110 را عبور از ترافیک و افزایش سرعت رسیدن به محل برشمرد و گفت:‌ به همین دلیل ما 110 را در تهران به یگان مستقیم تبدیل کردیم و در صورتی که نیروهای آن پس از مراجعه با موتورسیکلت ببینند حجم غیرقابل کنترل است تقاضای ماشین می‌کنند.

احمدی‌مقدم ضمن انتقاد از برخی از مزاحمان تلفنی که با سامانه 110 تماس می‌گیرند، اظهارکرد: گاهی حتی سارقان نیز با ایجاد مزاحمت تلفنی برای 110 چندین ماموریت درخواست می‌کنند و نیروها را به جاهای مختلف می‌کشانند.

برخورد با توزیع‌کنندگان و خرده‌فروشان موادمخدر مهمترین دغدغه مردم

احمدی‌مقدم در خصوص اولویت‌های اصلی ناجا نیز گفت: ما این اولویت‌ها را در قالب نظرسنجی از مردم می‌خواهیم و در حال حاضر در کل کشور به ترتیب مهمترین دغدغه شهروندان برخورد با توزیع‌کنندگان و خرده‌فروشان موادمخدر، سرقت، بدحجابی و موضوعات ترافیکی در کشور است.

وی با بیان اینکه این آمار تا پایان سال 90 استخراج شده است خاطرنشان‌کرد: در برخی از شهرها برخی دغدغه‌ها کمی متفاوت است اما در کل این امر وجود دارد.

فرمانده ناجا اضافه‌کرد: این آمار در حالی مطرح می‌شود که در 4 سال گذشته موضوعاتی نظیر عملیات تروریستی، سرقت مسلحانه، اراذل و اوباش و ... در صدر مطالبات و دغدغه‌های مردم از پلیس قرار داشت.

نگرانی مردم از کیف‌قاپی و جیب‌بری

احمدی‌مقدم با بیان اینکه عده‌ای از مردم نگران کیف‌قاپی و جیب‌بری هستند خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه جرایم خشن به شدت کاهش یافته ما در ماه‌های اولیه امسال دیدیم که آمار سرقت رو به افزایش است که با اجرای طرح‌های مختلف توانستیم مجددا این آمار را در تیرماه کاهش دهیم.

به گفته احمدی‌مقدم اگر خودروی فردی را به سرقت ببرند، ترسی که در وی حاصل می‌شود کمتر از زمانی است که یک زورگیر بیاید و ساعت او را به سرقت ببرد.

احمدی‌مقدم توسعه غیرمتوازن، شهرنشینی، حاشیه‌نشینی و ... را از عواملی دانست که منجر به بروز چنین وضعی در جامعه می‌شود.

وی با اشاره به شعار امسال هفته ناجا که «سرمایه اجتماعی، اساس اقتدار پلیس» نامگذاری شده است گفت: در گذشته سرمایه‌های هر سازمان را محدود به منابع مادی و انسانی آن سازمان می‌دانستند اما در حال حاضر حدود یک دهه است که مردم به عنوان سرمایه اجتماعی برای نهادهایی که با جامعه در ارتباط هستند، محاسبه می‌شود.

فرمانده ناجا که در یک برنامه زنده تلویزیونی سخن می‌گفت، صدا و سیما را از موثرترین نهادها در اجتماعی‌شدن ناجا دانست و گفت: سرمایه اجتماعی یعنی اعتماد مردم، مشتری مداری و کسب رضایت آنان در خدمت و این امر به دست نمی‌آید جز این که ما به خوبی ذائقه مردم را فهمیده باشیم و به آن پاسخ دهیم.

کسب اعتبار اجتماعی در ناجا پیچیده است

احمدی‌مقدم با بیان اینکه در سازمانی مانند ناجا به دست آوردن اعتماد اجتماعی پیچیده است، خاطرنشان کرد: چرا که ناجا سازمانی تک محصولی نیست و ماموریت‌هایی که دارد تا حدی چالشی است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال زمانی که دعوایی میان دو طرف رخ می‌دهد، با اجرای عدالت یکی از طرفین ناراحت می‌شود یا در پلیس راهور متخلف باید جریمه شود که طبیعی است که فردی که جریمه می‌شود از جریمه‌اش خوشحال نمی‌شود.

به گفته احمدی‌مقدم شرایط باید به گونه‌اتی باشد که فردی جریمه شد، خودش بداند که حق با طرف مقابل است که این ابتدای اعتماد چنین امری است، اما در مراحل بعدی این سرمایه اجتماعی می‌تواند به همکاری عملی مردم با پلیس منجر شود و آنان اطلاعاتی را در اختیار ما قرار دهند.

تشکر فرمانده ناجا از پرسنل‌اش

احمدی‌مقدم در پایان سخنانش در یک برنامه تلویزیونی از تمامی پرسنل ناجا و خانواده‌های آنان تشکر کرد رضایت مردم از آنان را بالاترین دستمزد برایشان دانست و گفت: دست تمام همکارانم را می‌بوسم و به آنان افتخار می‌کنم.

کد خبر 186334
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز