گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهور یمن هشدار داد درصورتی که گفت‌وگوهای ملی که قرار است به‌زودی برگزار شود، نتواند به اختلاف‌های عمیق سیاسی و اجتماعی در این کشور پایان دهد، ممکن است یمن به ورطه یک جنگ داخلی بدتر از افغانستان بغلتد.

یمن

عبدربه منصور هادی روز شنبه در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست تصریح کرد کشورش هنوز با پیامدهای خیزش مردمی که علی عبدالله صالح را از اریکه قدرت به زیر کشید، دست و پنجه نرم می‌کند. به نوشته پایگاه فارین پالسی، هادی در این مصاحبه همکاری در زمینه ضدتروریسم را با آمریکا عالی توصیف و تأیید کرد که شخصاً با تمام حملات هواپیماهای بدون خلبان آمریکایی موافقت کرده است.

آمریکا ماه‌هاست باگروهی که آنها را عوامل القاعده شبه‌جزیره عرب در جنوب یمن می‌خواند، درگیر جنگ است؛ جنگی که اطلاعات مربوط به آن طبقه‌بندی‌شده است و چیزی از آن به رسانه‌ها درز نمی‌کند. به گفته‌ مقامات آمریکایی و یمنی، این حمله‌ها به کشته شدن برخی از فرماندهان القاعده شبه‌جزیره عرب انجامیده است. هادی در مصاحبه‌خود از نتیجه این حمله‌ها ابراز رضایت کرد و گفت: پهپادها پیشرفته‌تر از مغز انسان است. وی همچنین خاطرنشان کرد: یمن و هم‌پیمانان آن در زمینه مبارزه با تروریسم شامل آمریکا، عربستان سعودی و عمان اقدام‌هایی صورت داده‌اند تا از اشتباه‌های گذشته پرهیز کنند.

به‌نظر می‌رسد این امر به آن دست حمله‌هایی اشاره می‌کند که در گذشته باعث کشته شدن غیرنظامیان یمنی شده است. برخی کارشناسان معتقدند حمله‌ هواپیماهای بدون خلبان که در مواردی به کشته شدن غیرنظامیان می‌انجامد، باعث خشم مردم و پیوستن آنان به القاعده برای انتقام‌گیری می‌شود. به گفته هادی، القاعده شبه‌جزیره عرب روزهای پایانی عملیات خود را می‌گذراند. پارسال و در بحبوحه خیزش مردمی برای بر کنار کردن صالح، این شاخه از القاعده از خلأ امنیتی ایجاد شده استفاده کرد و توانست برخی نواحی مهم را در استان‌های ابیان و شبوا تصرف کند.

رئیس‌جمهور یمن گفت: ارتش یمن اخیراً اعضای القاعده شبه‌جزیره عرب را از مقرهای خود در شهرهای جار و زنگبار بیرون کرد، اما هزاران آواره همچنان در بندر عدن باقی مانده‌ و در مدارس سکنی یافته‌اند، زیرا خانه‌هایشان خراب شده است. وی با اشاره به تأثیر وخامت اوضاع امنیتی کشور بر اثر فعالیت القاعده روی صنعت نفت و گردشگری یادآوری کرد: نخستین قربانیان القاعده خود یمنی‌ها هستند.

شماری از تحلیلگران با بدبینی به ادعای هادی در بزرگ کردن تهدید القاعده شبه‌جزیره عرب می‌نگرند و آن را با ادعاهای مشابه علی عبدالله صالح مقایسه می‌کنند و می‌گویند مقامات یمنی می‌کوشند با این کار، هم جایگاه سیاسی خود را محکم کنند و هم کمک‌های مالی و تسلیحاتی بیشتری از غرب، به‌خصوص آمریکا دریافت کنند. در گردهمایی اخیر دوستان یمن در نیویورک، به دولت یمن وعده دریافت حدود 1.5میلیارد دلار کمک مالی داده شد که به این ترتیب مجموع رقم کمک‌های وعده داده‌شده بین‌المللی به حدود هشت‌میلیارد دلار می‌رسد.

اما هنوز معلوم نیست چه مقدار از این مبلغ برای بازسازی خرابی‌ها و چه زمانی پرداخت خواهد شد. وی در این مصاحبه جزئیات چندانی درباره چگونگی برخورد خود با آنچه بحران سه‌گانه رودرروی یمن خواند، یعنی اقتصادی، امنیتی و سیاسی ارائه نکرد، اما به‌نظر می‌رسید دلمشغولی زیادی نسبت به گفت‌وگوی ملی و مشکل مزمن بیکاری دارد. به گفته هادی، یمن با سه جنگ اعلام‌نشده از جانب القاعده، دزدان دریایی خلیج عدن و شورشیان حوثی در شمال کشور روبه‌روست.

کد خبر 186348
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز