دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

گروه بورس: بورس تهران دیروز پس از چندین هفته رکورد‌زنی با افت سنگینی مواجه شد و همه را شوکه کرد.

بورس

کارشناسان معتقدند هیجان ناشی از اخبار سیاسی دلیل افت روز گذشته بورس تهران بوده است.به گزارش همشهری، شاخص بورس تهران این روز‌ها دچار توفان هیجان‌ها شده است. بادبان بورس یک روز بر افراشته است و روز دیگر با سقوط مواجه می‌شود. این موضوع سرمایه‌گذاران را نگران کرده است چراکه قدرت تصمیم‌گیری را حتی برای سهامداران حرفه‌ای سلب و نگرانی‌ها را بیشتر کرده است.

دیروز شاخص کل بورس تهران با 418واحد کاهش معادل 1.4واحد افت کرد. این شاخص در روز‌های قبل از آن رکورد‌های جدیدی در بورس ثبت کرده و به‌طور میانگین هر روز1.3درصد افزایش یافته بود و حتی هفته گذشته در یک روز بیش از 600واحد رشد کرد. به این ترتیب نزول شاخص بورس تهران آن هم به میزان 418واحد بیشتر فعالان بازار را متعجب کرد. مشخص نیست چه اتفاقی در بورس افتاده است که صعودهای انفجاری را یک‌شبه تبدیل به نزول‌های یک‌شبه می‌کند.

کارشناسان معتقدند انتشار خبر برگزار نشدن نشست هیأت دولت و انتشار شایعه قهر‌کردن احمدی‌نژاد دلیل اصلی نزول شاخص بورس در دادو ستد‌های روز گذشته بود. در همین رابطه حسین اسدی‌نیا، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با همشهری درتشریح دلایل افت سنگین بورس در مبادلات روز گذشته گفت: بورس تهران این روز‌ها بیشتر از هر زمان دیگری هیجان زده است، چرا که اساسا منطقی نیست که شاخص بورس تهران در یک روز 600واحد رشد کند اما روز پس از آن 400واحد نزول کند.

وی افزود: عمده‌ترین دلیل نزول شاخص بورس تهران در مبادلات روز گذشته انتشار دو خبر بود که خبر اول مربوط به جلوگیری از صعود‌های ناگهانی شاخص بورس بود که سهامداران را محتاط‌تر کرد و خبر دوم موضوع تشکیل نشدن جلسه هیأت دولت بود. وی توضیح داد: خبر مربوط به تشکیل نشدن جلسه هیأت دولت، سهامداران را نگران کرد. گفته می‌شود سهامداران در انتظار مصاحبه مطبوعاتی امروز رئیس جمهور هستند.

اسدی‌نیا تأکید کرد: این دو خبر بازار را هیجان‌زده کرد و منجر به کاهش شاخص بورس شد اما واقعیت این است که بازار سهام هنوز هم جای رشد دارد. وی افزود: قیمت سهام شرکت‌ها در حال حاضر نصف قیمت یک سال پیش و زمانی است که شاخص روی عدد 27هزارو500واحد قرار داشت، بنابر این با درنظر‌گرفتن نسبت قیمت به درآمد شرکت‌ها و همچنین جذاب‌بودن قیمت سهام شرکت‌ها و عوامل اقتصادی دیگر فکر می‌کنم که شاخص بورس می‌تواند تا سقف 35هزار واحد رشد کند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه متأسفانه در شرایط کنونی رفتار بازار سهام هیجانی است گفت: یکی از دلایل افزایش شاخص بورس در طول یک‌ماه گذشته افزایش قیمت دلار بود چرا که ارزش جایگزینی کارخانه‌ها و شرکت‌های بورس بسیار بالاتر رفته است، بنابراین با افزایش قیمت دلار خواه ناخواه این شرکت‌ها ارزشمند‌تر می‌شوند.

وی تصریح کرد: ضمن اینکه قیمت سهام شرکت‌های بورس به قدری کاهش پیدا کرده بود که قیمت آنها در حال حاضر به‌شدت جذاب است و نمی‌توان اینطور استدلال کرد که بازار حباب دارد. اتفاقا مظلوم‌ترین بخش اقتصاد در حال حاضر بورس است چرا که قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات به‌شدت افزایش یافته اما قیمت سهام شرکت‌ها در طول چند سال گذشته کمتر رشد کرده بود.

کد خبر 186493
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز