به گزارش همشهری آنلاین، وحید نوروزی با بیان این مطلب افزود: طبق قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و اخذ جرایم رانندگی و همچنین قانون توسعه حمل و نقل عمومی، ساماندهی حمل کالا و بار در درون شهرها و حومه شهرها بر عهده شهرداریها است، بر این اساس شهرداری تهران ساماندهی حمل کالا و بار را آغاز کرده است.
وی افزود: برای تحقق این مهم، پیش از هر کار باید آیین نامهای برای نحوه ساماندهی بار و کالا مشخص می شد که در این راستا مطالعات لازم صورت گرفت و دستور العمل ساماندهی حمل بار و کالا نوشته و در شورای شهر تهران مطرح و تصویب شد.
نوروزی با بیان اینکه اکنون ما دستور العمل جامعی داریم که طبق آن میتوانیم ساماندهی حمل بار و کالا را آغاز کنیم گفت: طبق قانون، ساماندهی حمل بار و کالا باید توسط شرکت های خصوصی انجام شود یعنی به طور مثال فردی که یک وانت یا موتورسیکلت دارد نمی تواند بگوید می خواهم به تنهایی و برای خود کار کنم و باید تحت نظارت شرکتهای حمل بار و کالا فعالیت کند.
وی ادامه داد: براساس تجربهای که در ایجاد شرکتهای تاکسیرانی و اتوبوسرانی داشتیم، نحوه تعامل با شرکتهای حمل بار و کالا را تبدیل به لایحهای کردهایم که به زودی تقدیم شورای شهر تهران خواهد شد، تا نحوه ارتباط بین شرکت ها و شهرداری تهران به طور کامل مشخص شود.
معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران گفت: ساماندهی حمل بار و کالا در پایتخت از ساماندهی پیک های موتوری پایتخت وشرکت های حمل و نقل اثاثیه منزل آغاز خواهد شد که چندین اتحادیه در این حوزه فعال است.
نوروزی با تاکید براینکه ما اتحادیه ها را در این مسیر کنار نخواهیم گذاشت و با نظر آنها کارها را ادامه خواهیم داد گفت: اتحادیه ها در ساماندهی حمل بار و کالا نقش موازی با سازمان حمل و نقل و ترافیک خواهند داشت به نحوی که مجوز فعالیت برای افراد دارای صلاحیت را مانند سابق صادر می کنند اما پروانه بهره برداری شرکت ها توسط شهرداری تهران صادر می شود و در واقع اقدامات کاملا مشترک و هماهنگ انجام خواهد شد.
معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک افزود: در مرحله بعد نیز وارد موضوع جابه جایی مواد غذایی و اقلام مصرفی روزانه خواهیم شد و خودروهای حمل مواد غذایی ساماندهی می شوند .
وی تاکید کرد: باید حمل بار و کالا در تهران به گونه ای باشد که برای هر کالا، بارنامه صادر شود و مبدا و مقصد حمل بار کاملا مشخص باشد. همچنین با تصویب شورای ترافیک شهر تهران محدودیت های زمانی و مکانی برای حمل بار با توجه به نوع کالا طراحی خواهد شد.
نوروزی گفت: به طور مثال دلیلی وجود ندارد که حمل بار و کالا برای سوپر مارکت ها در ساعت اوج ترافیک صورت گیرد و باید از نظر زمانی و مکانی نیز حمل بار و کالا در تهران ساماندهی شود.
وی با بیان اینکه امیدواریم ساماندهی حمل بار و کالا در پایتخت به بهترین شکل ممکن محقق و تهران در این زمینه برای سایر شهرهای کشورالگو شود، گفت: جزئیات بیشتر در خصوص نحوه ساماندهی حمل بار و کالا به زودی اعلام خواهد شد.