به گزارش همشهری آنلاین، بندر آستارا که عملیات اجرایی ساخت آن شامل اجرای موجشکنها، لایروبی حوضچه، ساخت اسکله تجاری، محوطهسازی بندری و احداث ساختمانهای مربوطه انجام شده است توسط بخش خصوصی با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی استان گیلان احداث شده است.
«کیهان هاشمنیا» استاندار گیلان به ایلنا خبر داد که بندر آستارا که به عنوان اولین بندر خصوصی چند منظوره ایران ظرف یک یا دو ماه آینده افتتاح میشود و امکان تخلیه و بارگیری 3 میلیون تن کالا را خواهد داشت.
بر طبق این گزارش، پروژه سرمایهگذاری ساخت، توسعه و مدیریت بندر آستارا با سرمایهگذاری 300 میلیارد ریال در فاز اول و 750 میلیارد ریال در فازهای بعدی، بندر آستارا را به نقطه اتصال سه قاره اروپا، آسیا و آفریقا تبدیل میکند.
«محمدصادق کاوه» مدیرعامل شرکت خدمات بندری و دریایی کاوه نیز درباره نقش بندر آستارا در تغییر مسیر انتقال کالاها در سطح جهان گفته است: در حال حاضر بیش از 18 میلیون تن غلات در کشور قزاقستان و روسیه موجود است که به دلیل اینکه ماهها طول میکشد تا بتوانند با ظرفیت کشتی 5 هزار تنی به دریای سیاه وارد کنند، هزینه حمل تا 50 درصد بالا میرود و باید از چندین دریا مانند دریای مدیترانه، دریای سیاه و دریای سرخ عبور کنند تا بتوانند به کشورهای آفریقایی و سایر نقاط جهان برسند.
وی افزود: در حالی که اگر بندر آستارا فعالیتش چشمگیر شود مستقیماً میتوانیم از بندر امام خمینی (ره) در جنوب کشور استفاده کنیم و از قزاقستان و روسیه و با استفاده از دریای خزر و بندر آستارا، گندم را به بندر امام خمینی (ره) برسانیم.