حوضخانه کاخ نابود شده نگارستان تهران که تنها بنای به‌جامانده از آن کاخ تاریخی است، صبح دیروز در حالی که یک‌سال‌ونیم از بسته شدن درهایش به‌دلیل تصمیم به انتقال اموال آن به ارگ آزادی تهران می‌گذشت، بار دیگر بازگشایی شد تا هنرمندان و معاونان سازمان میراث فرهنگی به همراه وزیر ارشاد اسلامی در قتلگاه میرزا ابوالقاسم قائم‌مقام فراهانی صدراعظم محمد شاه قاجار حاضر شوند و بازگشایی این موزه را تبریک بگویند.

ساختمان موزه هنرهای ملی

حوضخانه کاخ نگارستان که سال‌ها موزه هنرهای ملی کشور بود در محوطه وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی در میدان بهارستان تهران قرار دارد که بیشتر از یک سال پیش به‌طور ناگهانی با اعلام خبر تجمیع پنج موزه تهران در ارگ آزادی اموال آن خارج و درهایش بسته شد.

انتصاب رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی به سمت معاون اجرایی رئیس‌جمهور و آمدن رئیس جدید به سازمان میراث فرهنگی موجب شد تا بار دیگر اموال خارج شده از موزه هنرهای ملی کشور به محل اصلی خود در حوضخانه نگارستان بازگردد. منیر دارایی، مدیر موزه هنرهای ملی کشور به همشهری گفت: که همه اموال خارج شده از این موزه را که به ارگ آزادی منتقل شده بود از تیرماه به محل اصلی خود بازگشت و موزه هنرهای ملی بار دیگر در ساختمان قدیم خود بازگشایی شد.

حوضخانه باغ نگارستان که موزه هنرهای ملی ایران در آن قرار دارد محل خفه کردن ابوالقاسم قائم‌مقام فراهانی صدراعظم محمدشاه قاجار است. فرمان قتل این چهره مشهور در حوضخانه قاجاری و محل کنونی موزه هنرهای ملی کشور داستان عجیبی دارد. اطرافیان محمدشاه چنان او را نسبت به صدراعظم خود بدبین کردند که شاه قاجار سرانجام تصمیم به کشتن قائم مقام گرفت ولی از آنجا که به پدرش قول داده بود که خون او را نریزد دستور داد تا او را در حوضخانه کاخ تاریخی و بنای واقع در محوطه کنونی ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور با دستمالی در دهان خفه کنند. موزه هنرهای ملی که یکسال‌و‌نیم پیش به‌صورت دستوری تعطیل شده بود صبح دیروز بار دیگر گشایش یافت تا آثار تاریخی هنری کشور را به نمایش بگذارد.

آثار بسیار زیبا و ارزشمندی از استادان هنرهای ایرانی در موزه هنرهای ملی کشور وجود دارد که نگارگری‌های استاد بهزاد یکی از این آثار است. آثار دیگری در رشته‌های معرق، منبت، مینیاتور، خاتم کاری و... در این موزه که بنای تاریخی آن، هنر معماری ایرانی را بازگو کرده، به نمایش درآمده است.

 

کد خبر 187381

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز