چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۳
۰ نفر

حسین عبدی؛ مربی سابق پرسپولیس: دلایل مختلفی وجود دارد که می‌توان با اتکا به آنها آینده تیم‌ها را پیش‌بینی کرد.

حسین عبدی - مربی پرسپولیس


 برخی از این دلایل می‌تواند عملکرد تیم، نتایج گرفته‌شده یا مسائل فنی و تاکتیکی باشد. ما از ابتدای لیگ تا به حال نمایش خوبی از پرسپولیس ندیدیم. هرچند که خیلی‌ها نسبت به این تیم امیدواری ندارند ولی برخی هم احساس می‌کنند که شاید پرسپولیس بتواند این روند را تغییر دهد و هوادارانش را خوشحال کند. البته اینجا یک موضوع روشن وجود دارد و آن هم ضعیف‌بودن پرسپولیس در لیگ امسال بوده و اگر آنها نتوانند تغییراتی اساسی داشته باشند قطعا آینده روشنی در انتظار این تیم نخواهد بود.

اگر بخواهم مشکلات تاکتیکی پرسپولیس را بگویم باید از دریچه‌های مختلف این موضوع را مورد بررسی قرار داد ولی یکی از دلایل مهم موفقیت‌های یک تیم، مسائل تاکتیکی، کار گروهی و البته کار انفرادی است؛ در ضمن نباید از آمادگی بدنی و شرایط فیزیکی بازیکنان هم به‌سادگی عبور کرد.

پرسپولیس باید از لحاظ آمادگی بدنی در هفته پنجم به فرم مطلوب خود می‌رسید ولی حالا می‌بینیم که شرایط دیگری حاکم شده و نکته جالب این است که در حال حاضر تمامی حریفان پرسپولیس این جسارت را در خودشان می‌بینند که این تیم را شکست دهند. یکی دیگر از مسائلی که باید در پرسپولیس به آن توجه شود «با هم بودن» است و حس نزدیکی باید در تمامی اعضای باشگاه وجود داشته باشد و شاهد از‌خودگذشتگی در بین بازیکنان این تیم باشیم. من 18سال در پرسپولیس بازی کردم و دوسال هم کار مربیگری انجام دادم ولی به‌جرات می‌توانم بگویم که هیچ‌وقت این تیم به اندازه دو، سه سال اخیر حاشیه نداشته است.

بسیاری از مربیان روی تجربه و عملکرد سال‌های گذشته خود استوار هستند ولی مربیگری شغلی است که حرکت رو‌به جلو می‌خواهد و الان زمان آن نیست که یک مربی جواب سؤال‌هایی که از او می‌شود را پیدا نکند. وقتی یک مربی وارد فرهنگ و فوتبال جدیدی می‌شود باید خودش را با شرایط آنجا هماهنگ کند و البته وقتی تیمش دچار مشکل می‌شود باید شخصیت لازم را برای خروج از بحران داشته باشد. یک مربی باید لیدر باشد و همه اعضای تیم را به بهترین شکل ممکن به هم نزدیک کند ولی ما نتوانستیم چنین چیزی را در پرسپولیس ببینیم. باز هم می‌گویم که اگر نگرش فعلی تغییر نکند و مشکلات فعلی برطرف نشود، پرسپولیس آینده درخشانی نخواهد داشت. من فکر می‌کنم در پرسپولیس، جزیره‌ای رفتار می‌شود و باشگاه از این موضوع ضرر می‌کند. در فوتبال حرفه‌ای به ندرت شاهد این هستیم که یک مربی یک هفته قبل از شروع فصل به تیمی برود که بازیکنانش را خودش جذب نکرده و هیچ اطلاعاتی از آن تیم و فوتبال این کشور نداشته باشد. شاید این اتفاق به‌عنوان مثال در اواسط فصل رخ بدهد که یک مربی جای مربی دیگری بیاید ولی اینکه یک مربی حرفه‌ای قبل از شروع فصل، تیمی را در اختیار بگیرد که خودش آن را نبسته، اقدامی درست نیست. فقط دوحالت وجود دارد که یک مربی چنین تصمیمی بگیرد؛ او یا مسائل مالی را درنظر می‌گیرد یا اینکه آنقدر اعتماد به‌نفس دارد که فکر می‌کند موفق می‌شود.

مشخص نیست که چه مشاورانی در کنار مسئولان پرسپولیس بودند. شاید آنها دوستانی خوب و اجتماعی باشند ولی بحث فوتبال یک بحث جداست. ما در این سال‌ها شاهد بودیم که یکسری افراد تکراری در پرسپولیس حضور پیدا کردند و اطلاعات قدیمی آنها نمی‌تواند هیچ کمکی به این تیم کند. سرمربی پرسپولیس زمانی انتخاب شد که همه بازیکنان جذب شده بودند و باشگاه با این کار درها را به روی سرمربی باز گذاشت تا هر وقت بخواهد بهانه بگیرد و حتی در مصاحبه‌ای خواندم که مانوئل گفته بود آنهایی که این تیم را بستند قصد نابودی پرسپولیس را داشتند. به هر حال یک مربی باید در شرایط سخت هم خودش را نشان دهد ولی متأسفانه پرسپولیس هنوز تغییر مثبتی نداشته است.

کد خبر 187404

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز