گروه اقتصادی: پس از نوسانات قیمت و عرضه سیمان و ورود سیمان به سبد حمایتی دولت که با مخالفت‌هایی همراه بود مسئولین از تعیین تکلیف سیمان با پایان فصل ساخت و ساز و کاهش تقاضا خبر دادند با این وجود هنوز این کالا همچنان در سبد حمایتی دولت قرار دارد.

در تازه‌ترین اظهار نظرها وزیر صنایع و معادن در گفت‌وگو با مهر با بیان سناریوهای مختلف برای تعیین تکلیف سیمان، می‌گوید: یک پیشنهاد این است که قیمت برای هر تن سیمان بین 44 تا 45 هزار تومان گذاشته شود و دیگر این که مکانیزم بازار را آزاد بگذاریم.

علیرضا طهماسبی درباره آزادسازی قیمت سیمان، می‌افزاید: در این خصوص چندین بار پیشنهاد ارائه شده است و هم اکنون وضعیت سیمان پایدار نیست و در این خصوص اجماع نظر وجود ندارد.

وی با اشاره به این که راهکارهای متعددی در این باره ارائه شده و یک  پیشنهاد این است که قیمت برای هر تن سیمان بین 44 تا 45 هزار تومان گذاشته شود و دیگر این که مکانیزم بازار را آزاد بگذاریم گفت: به علت حجم زیاد کار در شورای اقتصاد در سال گذشته، تعیین تکلیف وضعیت سیمان به سال‌جاری موکول شده است.

وزیر صنایع و معادن می‌افزاید: این وزارتخانه به‌عنوان حامی تولید باید سیاست‌هایی اتخاذ نماید که تولید در کشور صیانت و توسعه یابد. به عبارت دیگر، در راستای توسعه این صنعت باید سیاست‌هایی اتخاذ شود که این صنعت کاملاً مقرون به صرفه باشد

وزارت صنایع و معادن در خصوص کنترل قیمت رسمی سیمان به استناد بند ج ماده 39 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران پیشنهاداتی به شورای اقتصاد ارائه کرده که در این پیشنهاد دو بند مطرح شده است اول اینکه سیمان از سبد حمایتی خارج شود و دوم اینکه قیمت سیمان بر اساس نرخ تعادلی بازار تنظیم گردد و تولید و عرضه سیمان به عهده وزارت صنایع و معادن باشد.

با این وجود هنوز سیاست مشخصی در زمینه نحوه عرضه سیمان اتخاذ نشده و با وجود مخالفت کارشناسان با عرضه سیمان در سبد حمایتی دولت و تأثیر این امر بر کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت سیمان کشور این محصول همچنان در سبد حمایتی دولت باقی مانده است.

کد خبر 18744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز