مهدی آزادواری* هدف و وظیفه شهرداری‏‌ها مدیریت شهری و ارتقای سطح رفاه حال شهروندان شهر است.

این امر جز از طریق تامین مالی هزینه‏‌های شهری و پروژه‏‌های سرمایه‏ای و رفاهی شهری مقدور نیست. چه راه‎ مناسبی برای این روش با توجه به جامعه ایرانی- اسلامی ما وجود دارد که در عین حال کمترین بوروکراسی را داشته باشد؟

نحوه تأمین مالی یکی از مباحث مهم اقتصاد مالی است و شهرداری‏‌ها با توجه به ضرورت ذاتی خود جهت مدیریت، توسعه و رشد شهری نیاز به تامین مالی و جذب نقدینگی دارند. یکی از ابزارهای مهم این کار استفاده از اوراق قرضه و اوراق مشارکت است. اوراق قرضه در ایران به دلایل شرعی و قانونی نمی تواند مورد استفاده قرار گیرد، بنابراین باید جایگزین‏هایی برای آن یافت.

یکی از این جایگزین‏‌های مورد استفاده اوراق مشارکت است که نقایص و کاستی‏‌های آن به اختصار مشخص و گفته شد و یکی از جایگزین‏ های دیگر که می تواند مورد استفاده قرار گیرد، اوراق بهادار اسلامی (صکوک اجاره و استصناع و..) و به ویژه صکوک اجاره (یکی از راه‌‏های تأمین مالی، تبدیل به اوراق بهادارکردن دارایی‌ها جهت جذب نقدینگی) است.

صکوک، ابزاری جدید، آزمون‌شده و مناسب برای فرآیند تأمین مالی، هم برای شرکت‏‌های دولتی و هم برای شرکت‏‌های غیر دولتی و شهرداری‌‏هاست. ضمن اینکه صکوک می‌تواند به عنوان ابزاری مکمل یا جانشین اوراق مشارکت برای کنترل نقدینگی باشد.

از سوی دیگر، صکوک ابزاری قانونی، مقبول و کاراست که امکان به‌کارگیری آن در ایران فراهم است؛ هر چند احتیاج به فراهم کردن زیرساخت‌هایی دارد.

بنابراین شهرداری‏‌ها می‌توانند با یک برنامه‌ریزی مناسب و با زمینه سازی برای استفاده از این ابزار جدید مالی، گام مهمی در اجرای پروژه‏‌های شهری بردارند.

همچنین استفاده از این ابزار جدید مالی می‌تواند برطرف‌کننده بسیاری از مشکلات مربوط به تأمین مالی پروژه‌های شهری باشد که همه این موارد از وظایف ذاتی شهرداری‏ها برای نیل به زیباسازی، ارائه خدمات بهتر شهری و توسعه شهری است.

* مدیر سرمایه گذاری صندوق ذخیره شهرداری

کد خبر 188546
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز