یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۷
۰ نفر

در روزهای اخیر روند قیمت انواع کالاهای پایه و مصرفی به دغدغه‌ای همگانی تبدیل شده ولی در این میان کارکرد یعنی بورس کالا در تعدیل و کشف قیمت واقعی مغفول مانده است.

مهرزاد نامداری، معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران با تأکید بر این نکته که سازوکاری بهتر از بورس برای کشف قیمت واقعی کالاها وجود ندارد در پاسخ به نحوه قیمت‌گذاری انواع کالاها گفت: فرایند معاملات و کشف قیمت محصولات عرضه‌شده در در بورس کالا ارتباط مستقیم و منطقی با میزان عرضه تولیدکنندگان محصولات پایه و میزان تقاضای مصرف‌کنندگان دارد.

اودرباره روش‌های بورس کالا برای کشف قیمت واقعی یا ممانعت از افزایش قیمت تصنعی کالاها توضیح داد: بورس کالای ایران با اعمال گزینه‌هایی مانند محدوده نوسان قیمت، مسیر کشف قیمت واقعی و تخصیص کالا را به سمت تسهیم به نسبت کــالا در قیمت کشف شده ســوق می‌دهد. نامداری در تشریح روش تسهیم به نسبت گفت:

در این روش، اگر میزان تقاضا برای یک کالا بیشتر از عرضه باشد پس از طی زمان رقابت و ثبت قیمت‌های خریداران، به‌صورت الکترونیک، کل تقاضای بازار را بر کل عرضه تقسیم کرده و ضربدر تقاضای خریداران می‌کند درنهایت کالا بین خریداران تقسیم شده و به بهترین وجه تخصیص می‌یابد. معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران در پاسخ به برخی ادعاها درباره نقش بورس کالا در افزایش قیمت کالاهای پایه اعلام کرد: مدیریت عرضه که مهم‌ترین و تأثیرگذارترین فاکتور تعیین قیمت کالاهای پایه است،

ارتباط مستقیم با میزان تولید واحدهای تولیدی در کشور دارد. هرگونه کاهش تولید یک کالای پایه در داخل کشور به‌طور اتوماتیک بر میزان و محدودیت عرضه آن در بورس کالا و درنهایت افزایش قیمت احتمالی آن تأثیرگذار خواهد بود و بورس کالا به‌عنوان یک بازار هیچ نقشی در افزایش احتمالی قیمت کالاهای پایه عرضه شده ندارد. از سوی دیگر نوسان نرخ کالاهای پایه در بازارهای جهانی و نرخ دلار نیز در افزایش قیمت این دسته از کالاها مؤثر است.


او گفت: بورس همزمان با پذیرش کالاها نسبت به دریافت تعهد عرضه مستمر توسط تولیدکنندگان اقدام می‌کند اما واضح است که میزان عرضه کالا در بورس در نهایت توسط خود تولیدکنندگان تعیین می‌شود. معاون بورس کالای ایران ضمن بیان بی‌مهری و فرافکنی برخی مسئولان نهادهای ذی‌ربط برای ربط افزایش قیمت برخی کالاها به بورس گفت: باید به این نکته توجه کنیم که کشف قیمت واقعی و انجام معاملات گروه‌های کالایی که با کمبود تولید یا عرضه در کشور مواجه هستند،

در فضایی به نام بورس کالا با روش دقیق و مشخصی که همه شرایط خریداران آن قبلا بررسی و تأیید شده است و روش معاملات آن به‌صورت کامل در معرض قضاوت نهادهای تصمیم‌گیری قراردارد، فرایندی تخصصی است که بورس کالای ایران به‌طور جدی مشغول انجام آن است و همانطور که عرض کردم افزایش قیمت احتمالی برخی از کالاها به‌دلیل کمبود تولید یا کاهش واردات مواداولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی یا نوسانات نرخ دلار و افزایش قیمت جهانی است و ربطی به بورس کالا ندارد.

کد خبر 188541
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز