دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: بعد از چهار روز درگیری خیابانی، تهدید دولت و تجمع مخالفان مقابل ساختمان‌های دولتی در بیروت و چند شهر دیگر لبنان، ارتش از دیروز با انجام عملیاتی گسترده و اخطار به مخالفان دولت، برای بازگشت آرامش به این کشور ملتهب وارد عمل شد.

سرباز

انفجار روز جمعه بیروت که به کشته شدن یک مقام ارشد امنیتی منجر شد، فرصت را در اختیار مخالفان دولت لبنان قرار داد تا بعد از یک سال انتظار، ضمن درخواست سرنگونی دولت ابتکار عمل را به‌دست بگیرند. آنها از تشییع جنازه کشته‌شدگان انفجار روز جمعه که روز یکشنبه در بیروت برگزار شد استفاده کردند و قصد داشتند با تحصن در برابر ساختمان‌های دولتی، موجب سقوط دولت شوند اما نه شمار تجمع‌کنندگان مطابق انتظار مخالفان بود و نه ارتش اجازه ادامه تنش‌ها را داد.

درگیری‌های مسلحانه در مناطق مختلف لبنان به‌ویژه طرابلس که پس از برگزاری مراسم خاکسپاری وسام حسن رئیس اطلاعات نیروهای امنیت داخلی لبنان رخ داد، کشته شدن حداقل چهار‌نفر و زخمی شدن بیش از 1۶ نفر دیگر را به‌دنبال داشت. این درگیری‌ها از عصر یکشنبه آغاز شد و تا صبح دوشنبه ادامه یافت. دیروز ارتش لبنان به‌دنبال این مسأله اعلام کرد که برای مهار ناآرامی با قاطعیت عمل می‌کند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که دو کودک در میان کشته‌شدگان درگیری‌های طرابلس هستند.

به گزارش منابع دولتی، شش‌نفر در بیروت و ۱۰ نفر هم در طرابلس مجروح شده‌اند. ارتش در بیانیه خود از سیاستمداران خواست برای بازگشت آرامش به کشور در بیان مواضع خود هوشیار باشند. ارتش لبنان همچنین هشدار داده که هدف قرار دادن نهادهای دولتی یا خصوصی رد شدن از خط قرمز است و با پاسخ قاطعانه روبه‌رو خواهد شد. گروهی از معترضان روز یکشنبه پس از برگزاری مراسم تشییع جنازه وسام حسن تلاش کردند که به ساختمان نخست‌وزیری لبنان حمله کنند که با واکنش نیروهای امنیتی لبنان روبه‌رو شدند.

عاملان ناآرامی‌های لبنان تلاش کرده‌اند که برخی خیابان‌ها و مسیرهای عبور و مرور را با آتش زدن لاستیک خودروها بسته نگه‌دارند که نیروهای ارتش روز گذشته برای بازگشت به شرایط عادی در این رابطه وارد عمل شدند. خبرگزاری فرانسه گزارش داده که روز گذشته در منطقه سنی نشین بیروت نیروهای نظامی لبنان در هنگام تلاش برای بازکردن یک مسیر هدف تیراندازی افراد ناشناس قرار گرفتند که این مسأله واکنش نیروهای ارتش را به‌دنبال داشت.

در بیانیه ارتش که بسیاری از رسانه‌ها آن را شدیداللحن خوانده‌اند تأکید شده که رهبری ارتش با عمل و نه با کلمات تأکید دارد که امنیت کشور خط قرمز است و حمله به ساختمان‌های دولتی و اموال عمومی عبور از این خط قرمز شمرده می‌شود. نیروهای ارتش با خودروهای زرهی و استفاده از سیم خاردار در مناطق حساس و مقابل ساختمان‌های دولتی مستقر شده‌اند. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که روز گذشته نیروهای ارتش عملیات گسترده‌ای را برای باز کردن تمامی راه‌ها و تخلیه خیابان‌ها از افراد مسلح آغاز کرد.

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داده که خشونت‌ها باعث شده تا بسیاری از شهروندان از ترس در خانه‌های خود بمانند و به همین‌خاطر روز گذشته در خیابان‌های شهرهایی مانند بیروت از ترافیک سنگین همیشگی خبری نبود. همچنین بسیاری از رستوران‌ها و مغازه‌ها در مناطق گردشگری بیروت بسته بودند. وسام حسن، رئیس اطلاعات سازمان امنیت داخلی لبنان روز جمعه در انفجار شدید بمب به همراه هشت‌ نفر دیگر ازجمله محافظ خود در منطقه مسیحی نشین اشرفیه کشته شد و رهبران جریان ۱۴ مارس(مخالفان دولت به رهبری سعد حریری) با متهم کردن سوریه در دست داشتن در این انفجار در تلاش برای ضربه زدن به دولت لبنان هستند.

با فشار گرو‌ه‌های مخالف، نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان استعفای خود را مطرح کرد اما میشل سلیمان، رئیس‌جمهور لبنان به‌خاطر منافع ملی کشور از وی خواست در مقام خود باقی بماند. روز گذشته سفرای آمریکا، چین، روسیه، انگلیس و فرانسه با رئیس‌جمهوری لبنان دیدار کرده و حمایت از وی را برای گفت‌وگوهای ملی در لبنان اعلام کردند. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا هم در گفت‌وگوی تلفنی با نخست‌وزیر لبنان، برای همکاری با این کشور برای تحقیقات درخصوص انفجار روز جمعه توافق کرد. درک پلامبلی، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل متحد در امور لبنان هم روز گذشته پس از دیدار با سلیمان اعلام کرد که پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد از تلاش‌های وی برای کاهش تنش و خاتمه دادن به ناآرامی‌ها در این کشور حمایت می‌کنند. 

کد خبر 188685
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز