همشهری آنلاین: تحلیلگر مسایل سیاسی در گفت‌وگو با پرس تی‌وی اظهار داشت که بحران لبنان موجب بی‌ثباتی در سراسر منطقه خاورمیانه خواهد شد.

لبنان

این تحلیلگر سیاسی یادآور شد، واضح است که با استعفای نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان، اختلافات عمیق‌تر و این مساله فقط موجب بی‌ثباتی بیشتر در منطقه خاورمیانه خواهد شد.

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان پس از بن بست در کابینه‌اش بر سر مقدمات برگزاری انتخابات پارلمانی در ماه ژوئن استعفا داد. میقاتی پس از آن از سمت خود استعفا داد که اعضا دولت با تمدید ریاست سرلشگر اشرف ریفی بر پلیس این کشور و تشکیل هیات نظارت بر انتخابات پارلمانی به توافق نرسیدند.

مایکل مالوف، یکی از مقام‌های سابق پنتاگون دراین‌باره به پرس تی‌وی گفت، متاسفانه اقدام میقاتی نه فقط موجب بی‌ثباتی در لبنان بلکه موجب بی‌ثباتی کل منطقه خواهد شد .

وی افزود، «با این حال اکنون وی استعفای خود را مطرح کرده است و رئیس جمهوری می‌توانست آن را بپذیرد و یا با آن مخالفت کند اما مشخص است که این اقدام وی دامنه اختلافات را گسترده‌تر خواهد کرد.»

این مقام‌ پیشین پنتاگون تاکید کرد، «ظاهرا گروه‌های سنی‌، به‌ویژه جنبش ۱۴ مارس از استعفای میقاتی خرسند شده‌اند اما به نظر من اوضاع بی‌ثبات‌تر خواهد شد.

مالوف گفت که این اقدام میقاتی در جهت خواست قدرت‌های غربی بود که خواهان این نوع بی‌ثباتی هستند. به ویژه با توجه به اقداماتی که امروزه با همکاری میان ترکیه واسرائیل در منطقه شاهد هستیم و همچنین اوضاع در سوریه.

وی تصریح کرد، «متاسفانه این وضعیت از جانب کشورهایی چون آمریکا و عربستان سعودی هدایت می‌شود؛ بحران در سوریه، تاثیرات بسیار مخربی را به همراه دارد چون بازیگران خارجی در آن دخیل هستند که نه فقط خواهان ناآرامی در سوریه بلکه خواهان به وجود آمدن جنگی داخلی در این کشور هستند. قطعا این روند تاثیر منفی در لبنان خواهد داشت به ویژه با توجه به سیل پناه‌جویان و دولت لبنان در حال حاضر در پاسخ به نیازهای مردم این کشور تحت فشار است چه رسد به تامین و پاسخگویی به نیازهای پناه‌جویان.

مالوف ادامه داد، به نظر من این همان اهدافی است که قدرت‌های غربی به دنبال آن هستند، هر چه ناآرامی در لبنان بیشتر باشد آن‌ها راحت‌تر می‌توانند به اهداف خود در فروپاشی دولت ضعیفی که اکنون در لبنان وجود دارد، نائل آیند. واقعیت این است که قدرت‌های غربی به منافع مردم لبنان هیچ بهایی نمی‌دهند.

کد خبر 206234
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز