گروه اقتصادی- رضا کربلایی: بانک جهانی با انتشار گزارش خود درباره شاخص کسب و کار 183کشور جهان در سال 2012میلادی اعلام کرد که ایران با یک رتبه تنزل در جایگاه 145جهان قرار گرفته است.

براساس این گزارش اخذ اعتبارات در ایران وضعیت بهتری پیدا کرده است اما شروع کسب‌وکار در کشور سخت‌تر شده است.
به گزارش روابط عمومی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، بهروز علیشیری معاون وزیر اقتصاد در واکنش به این اتفاق اعلام کرد از مجموع شاخص‌های ده‌گانه مورد بررسی، جمهوری اسلامی ایران تنها در دو شاخص اخذ اعتبارات و حمایت از سهامداران خرد وضعیت بهتری نسبت به سال قبل دارد، اما در بقیه شاخص‌ها تنزل جایگاه داشته است.

او با بیان اینکه مهم‌ترین عامل تنزل رتبه کشور در سال‌جاری مربوط به شاخص شروع کسب و کار است، تصریح کرد: در این شاخص، رتبه کشور از 53 در سال 1390به 87 در سال 1391تنزل کرده که نشان‌دهنده 34رتبه کاهش در بین 183کشور مورد بررسی است. به گفته وی ، عامل اصلی این تنزل رتبه، صدور بخشنامه شرایط مدیریت در شرکت‌های تجاری توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است که منجر به افزایش مدت زمان ثبت شرکت و هزینه‌های مرتبط با آن شده است.

علیشیری همچنین تصریح کرد: در شاخص تجارت فرامرزی نیز جایگاه کشور از 138در سال گذشته به 143در سال‌جاری کاهش یافته که تعدد دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در فرایند صادرات و واردات و تعداد مراحل زیاد و گردش کار طولانی و پیچیده و نیز عدم‌راه‌اندازی پنجره واحد تجاری از مهم‌ترین عوامل تنزل جایگاه کشور در این رده‌بندی در چند سال گذشته بوده است.

در گزارش بانک جهانی موزامبیک، گامبیا، بوتان، لیبریا، مالی، الجزایر، ازبکستان، بولیوی، توگو، مالاوی، جزایر کومور، بوروندی، کامرون، سورینام، موریتانی، افغانستان، تیمور شرقی، جیبوتی، آنگولا، زیمبابوه، هائیتی، بنین، نیجر، گینه بیسائو، ونزوئلا، کنگو، اریتره و چاد در رتبه پایین‌تر از ایران قرار دارند. به گزارش همشهری، در جهان سنگاپور رتبه نخست از نظر فضای کسب و کار را به‌خود اختصاص داده است و هنگ کنگ، نیوزیلند، آمریکا، دانمارک، نروژ، انگلیس، کره‌جنوبی، گرجستان، و استرالیا به‌ترتیب در رتبه‌های دوم تا دهم قرار گرفته‌اند.

جدول

 

کد خبر 188847
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز