همشهری آنلاین: با تصویب طرحی از سوی نمایندگان مجلس خیرین مدرسه ساز از پرداخت عوارض شهرداری و انشعابات آب، برق، گاز و فاضلاب معاف می‎شوند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز اصل ماده واحده طرح چگونگی تامین عوارض شهرداری و هزینه انشعاب مدارس تاسیس شده توسط خیرین مدرسه ساز را با 132 رای موافق، 26 رای مخالف و 12 رای ممتنع تصویب کردند.

بر اساس ماده واحده این طرح از ابتدای سال 1392 عوارض شهرداری ها و تمام هزینه های مربوط به حق انشعاب آب ، برق ، گاز و فاضلاب کلیه مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش که حداقل 30 درصد هزینه ساخت آن با تایید سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور یا ادارات کل نوسازی مدارس استان ها و مجامع خیرین مدرسه ساز توسط خیرین مدرسه ساز تامین می شود، از محل اعتبارات پیش بینی شده در قوانین بودجه سالانه برای وزارت آموزش و پرورش پرداخت می شود.

تبصره- وزارتخانه های نیرو و نفت موظفند انشعابات مربوط را متناسب با شرایط اقلیمی هر منطقه در مدارس مناطق مذکور برقرار نمایند.

 

به گزارش مهر، نمایندگان مجلس پیشنهاداتی برای حذف عباراتی در اصل ماده واحده دادند که در نهایت با استماع اظهارات موافقان و مخالفان و همچنین نظرات دولت و کمیسیون پیشنهادات حذف رای نیاورد.

در هنگام بررسی تبصره این ماده واحده احمد توکلی نماینده مردم تهران در اخطار قانون اساسی تبصره این ماده را مغایر اصل 75 قانون اساسی دانست و گفت: بر این اساس دولت موظف می‌شود هر جا که خیرین با آموزش و پرورش به توافق رسیدند و در هر نقطه ای از کشور که مدرسه ساخته اند دولت نیز انشعابات مربوط به گاز ، اب و برق و آن را تامین کند.

وی در ادامه افزود: این کار هزینه برای دولت داشته و این تبصره بار مالی دارد چرا که اگر در یک شهرستان در فاصله 100 کیلومتری شبکه گازرسانی مدرسه ای تاسیس شود دولت برای انشعاب گاز و برق به آنجا دچار مشکل شده و هزینه های زیادی باید پرداخت کند .

لاریجانی نیز این اخطار احمد توکلی را وارد دانست و آن را به رای گذاشت که در نهایت این اخطار با رای مخالف نمایندگان مواجه شد.

کلیات و یک فوریت این طرح در جلسه گذشته مجلس به تصویب نمایندگان رسید و عنوان اصلی آن طرح معافیت مدارس خیرین مدرسه ساز از پرداخت عوارض شهرداری و انشعابات بود که به علت ابهام در عنوان آن به طرح چگونگی تامین عوارض شهرداری و هزینه انشعاب مدارس تاسیس شده توسط خیرین مدرسه ساز تغییر یافت .

 

کد خبر 188929

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز