اینترنت مانند رایانه در معرض خطر حملات متعدد ویروسی تروجانی و هک اطلاعات قرار دارد.

امنیت سایبری

 البته در اینترنت تهدیدات به‌گونه‌ای دیگر بروز می‌کند. به‌عنوان مثال شما زمان خرید از طریق اینترنت امکان دارد متوجه شوید که حساب کارت اعتباری یا حساب بانکی شما به سرقت رفته است. به‌دلیل بالا بودن میزان خطرات در اینترنت افراد بهتر است نسبت به این خطرات و تهدیدات و نحوه مقابله با آنها آگاهی داشته باشند. به‌عبارتی دیگر انسان در عصر اطلاعات باید در کنار استفاده از فناوری‌های متعدد، سعی کند برخی عادات و حرکات در جهت استفاده از اینترنت را برای خود اصل قرار داده و با تکرار مداوم آنها، امکان یا بهتر بگوییم شانس خرابی اطلاعات یا کامپیوتر را کاهش دهد.

کپی‌گرفتن از داده‌ها

یکی از راه‌های حفاظت از اطلاعات ذخیره کردن فایل‌های اینترنتی و گرفتن بک‌آپ (Backup) یا کپی از آنهاست. شما می‌توانید به راحتی فایل‌های اینترنتی را روی یک فلش‌مموری و یک هارد با گنجایش ذخیره اطلاعاتی بالا ذخیره کنید تا دیگر نیازی به ادامه بازگذاشتن یک سایت نداشته باشید زیرا درصورتی که ایمنی یک سایت پایین باشد، سارقین اطلاعات می‌توانند به سادگی اطلاعات شما را از آن سایت برای خود ذخیره کنند.

ایجاد پسورد برای رایانه و قفل‌کردن آن

جلوگیری از دسترسی فیزیکی افراد به رایانه شما بسیار آسان‌تر از ممانعت از دستیابی سایرین از طریق فضای مجازی به رایانه شماست. شما می‌توانید زمانی که از پشت رایانه بر می‌خیزید بلافاصله رایانه خود را در حالت لاگ‌آف (log off اصطلاحی که برای قفل کردن رایانه به‌کار می‌رود) قرار دهید تا سایرین نتوانند به اطلاعات شما در رایانه دسترسی داشته باشند.

یکی از راهکارهای امنیتی جهت حفظ اطلاعات خود در پست الکترونیک و حفظ اطلاعات خود در سایت‌هایی نظیر ثبت احوال و سایت‌های مختص ثبت‌نام دانشگاهی و سایر سایت‌هایی که اطلاعات موجود در حساب‌های بانکی و کارتی شما در آن ذخیره شده است، تغییر هفتگی رمز عبور است. به این ترتیب شما می‌توانید دسترسی سایرین به رمز عبور و متعاقب آن به اطلاعات خود را محدود کنید.

نصب یوپی‌اس

یوپی‌اس مخفف عبارت Uninterruptible Power Supply و به معنی منبع تغذیه بدون وقفه است. این دستگاه برق مورد نیاز برای استفاده دستگاه‌هایی مانند کامپیوتر، ادوات پزشکی و تجهیزات امنیتی را مستقل از اینکه برق ورودی وجود داشته باشد یا خیر برای مدت محدودی تأمین می‌کند. در واقع درصورت قطع برق یا نوسانات برقی اطلاعات مربوط به فایل‌های اینترنتی شما حفظ خواهد شد و شما می‌توانید درصورت نوسان برق به ذخیره کردن اطلاعات خود به‌صورت آنلاین ادامه دهید.

نصب فایروال

به‌منظور پیشگیری از دسترسی سایرین به اطلاعات رایانه شما به‌ویژه اطلاعاتی که از اینترنت ذخیره می‌کنید، بهتر است یک فایروال روی رایانه‌تان نصب کنید چرا که این اقدام سبب خواهد شد زمانی که شما آنلاین هستید برای سایرین جهت دسترسی به اطلاعات شما محدودیت ایجاد شود.

توجه اکید به تنظیمات امنیتی سایت‌ها

اغلب سایت‌های پست الکترونیک و سایت‌های خرید اینترنتی دارای تنظیمات امنیتی هستند که کاربر می‌تواند با مراجعه به این بخش از تنظیمات از نحوه ارتقای ایمنی حساب کاربری خود آگاهی یابد. لازم است تنظیمات امنیتی موجود در نرم‌افزار را بررسی کرده و گزینه‌هایی را انتخاب کنید که علاوه بر تأمین نیاز شما، آسیب‌پذیری سیستم شما مقابل حملات را افزایش ندهد.

ارتباط با اینترنت را قطع کنید

یکی از راه‌های جلوگیری از سرقت اطلاعات اینترنتی دی سی شدن (Disconnect ) یا قطع ارتباط اینترنتی است؛ به این معنا که شما زمانی که پشت کامپیوتر خود نیستید می‌توانید ارتباط بی‌سیم و تلفنی دایل‌آپ خود را قطع کنید و پس از اینکه دوباره پشت میز رایانه‌تان قرار گرفتید ارتباط اینترنتی را بر قرار کنید.

کد خبر 189445

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز