گروه سیاسی: با وجود اینکه گفته می‌شد طرح سؤال از رئیس‌جمهور با رسیدن تعداد امضاها به زیر 74عدد، از دستور کار مجلس خارج شده، اما علی مطهری نماینده مردم تهران گفته که این طرح با 83 امضا تقدیم هیأت رئیسه شده و در جریان است.

هیأت رئیسه مجلس طبق آیین‌نامه داخلی مجلس باید این طرح را در نخستین جلسه قرائت کند و به رئیس‌جمهور ابلاغ شود. از زمان قرائت این طرح توسط هیأت رئیسه، رئیس‌جمهور یک‌ماه فرصت دارد به مجلس بیاید و در جلسه علنی به سؤالات پاسخ دهد.
سؤال از رئیس‌جمهور درباره مسائل ارزی و واردات گندم و خودرو با 102امضا 19مهرماه تقدیم هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی شد و پس از آن هیأت رئیسه بررسی سؤال را به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارجاع داد. پس از بررسی این سؤال در کمیسیون مجلس، امضا‌کنندگان سؤال اعلام کردند که از پاسخ نمایندگان رئیس‌جمهور قانع نشده‌اند اما لطف‌الله فروزنده معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در مصاحبه‌ای اعلام کرد که 40 امضا از این طرح پس‌گرفته‌شده بنابراین از دستور کار مجلس باید خارج شود.

در روزهای گذشته برخی تلاش‌های فراکسیونی برای منصرف‌کردن نمایندگان از اجرای طرح سؤال از رئیس‌جمهور صورت گرفته بود. اصولگرایان مجلس که بیشتر طرفدار پیگیری موضوع سؤال از رئیس‌جمهور از طریق دیگری بودند دلیل این رویکردشان را در اتفاقاتی عنوان می‌کردند که اسفندماه سال گذشته در صحن علنی رخ داد. وقتی که محمود احمدی‌نژاد برای نخستین‌بار در تاریخ ادوار مجلس، مورد سؤال پارلمان قرار گرفت نه‌تنها نحوه پاسخگویی‌اش به 12سؤال نمایندگان، مجلس را قانع نکرد بلکه برخی نمایندگان مجلس هشتم گفتند که این نوع پاسخگویی موجب وهن مجلس شده است. رئیس‌جمهور در آن جلسه سؤالاتی هم از نمایندگان پرسید.

فرصتی برای بیان ناگفته‌ها

حالا اما برخی نگرانند که همان اتفاق باز رخ دهد. چنان‌که حسن‌علی حاجی دلیگانی عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس در گفت‌وگو با مهر با اشاره به جلسه مشترک هیأت رئیسه این فراکسیون با رئیس‌جمهور گفت: در این جلسه احمدی‌نژاد اعلام کرد که سؤال از رئیس‌جمهور را فرصتی برای بیان حرف‌های نگفته می‌داند.

وی اظهار داشت: پس از بیانات مهم رهبر انقلاب در استان خراسان‌شمالی و تأکید ایشان بر لزوم تعامل و همدلی قوا در جلسه شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان درخصوص راهکارهای افزایش تعامل میان قوا و وظایف فراکسیون اصولگرایان در این راستا بحث و بررسی‌هایی صورت گرفت.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اعضای شورای مرکزی در همین راستا پیشنهاد دادند که با روسای قوا جلساتی را برای بررسی راهکارهای افزایش تعاملات داشته باشیم که این پیشنهاد در جلسه شورای مرکزی به تصویب رسید. هفته گذشته جلسه‌ای با حضور ریاست فراکسیون اصولگرایان و 9نفر از اعضای این فراکسیون با رئیس‌جمهور برگزار شد. حاجی دلیگانی گفت: احمدی‌نژاد به هیچ عنوان از طرح سؤال از رئیس‌جمهور در صحن علنی نگران و ناراحت نبود و اعلام کرد که من سؤال از رئیس‌جمهور را فرصتی می‌دانم که حرف‌های نگفته را در مجلس بیان کنم.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان افزود: درصورت طرح سؤال از رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی احمدی‌نژاد مسائل جدیدی را در فضای سیاسی کشور مطرح خواهد کرد و نمایندگان پاسخ خواهند داد و این فضا با فضای مورد نظر رهبر انقلاب مبنی بر تعامل و همدلی تطابق ندارد. وی با بیان اینکه به‌دنبال برگزاری جلسه مشترک با روسای قوه قضاییه و مقننه نیز هستیم، گفت: تا امروز رؤسای این دو قوه وقتی برای دیدار تعیین نکرده‌اند.

از سوی دیگر احمد سالک عضو هیأت رئیسه فراکسیون اصولگرایان درباره دیدار هفته گذشته گفته بود، غلامعلی حداد عادل رئیس فراکسیون اصولگرایان، علی اصغر زارعی، اینجانب و دو تن دیگر از اعضای هیأت رئیسه این فراکسیون با رئیس‌جمهور در محل نهاد ریاست‌جمهوری دیدار کرده‌ایم.

با وجودی که علی مطهری گفته که امکان بازپس‌گیری امضاها پس از تقدیم طرح سؤال از رئیس‌جمهور به هیأت رئیسه وجود ندارد اما جواد جهانگیرزاده عضو هیأت رئیسه مجلس این موضوع را رد کرده است. او اظهار داشته که این طرح پس از بررسی در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و پس از آنکه تعدادی از امضاهای آن کم شد، مجددا با افزایش امضاها به هیأت رئیسه مجلس تقدیم شد.

وی ادامه داد: بنابراین، این طرح در حال حاضر نصاب لازم برای اعلام وصول از سوی هیأت‌رئیسه مجلس را دارد اما فرصت برای کاهش امضاها تا زمانی که از سوی رئیس مجلس اعلام وصول شود، وجود دارد. اگر یکشنبه آینده امضاهای این طرح به زیر نصاب خود- یک چهارم کل نمایندگان- نرسد و هیأت‌رئیسه طرح سؤال از رئیس‌جمهور را اعلام وصول کند محمود احمدی‌نژاد باید نهایتا تا 14آذر برای پاسخ به سؤال نمایندگان درباره نوسانات ارزی و... به مجلس بیاید.

کد خبر 189566
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز