همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مقامات ایرانی هرگونه مذاکره و توافق با آمریکا را تکذیب کرده‌اند، اگر آمریکایی ها واقعا درباره تغییر رویکرد خود ادعایی دارند و با حرف‌هایی که می‌زنند، می‌خواهند اشتباهات گذشته خود را تکرار نکنند باید این موضوع را در عمل نشان دهند.

به گزارش همشهری آنلاین، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اظهارات رئیس مجلس مبنی بر اینکه باید تکلیف آمریکا را روشن کنیم، گفت: اینکه آقای لاریجانی مطلبی را فرمودند خودشان در آ‌ینده توضیحات لازم را خواهند داد و تکلیف آمریکا را نیز از نظر من خدا باید روشن کند.

وی همچنین درباره دستگیری تعدادی از خبرنگاران در ترکیه و تحلیل روزنامه تهران تایمز مبنی بر اینکه اردوغان نخستین زندانبان خبرنگاران است، گفت: ادعاهای نقض حقوق بشر از سوی رسانه‌های غربی چیز قابل توجهی نیست. آنها درباره خیلی از موضوع‌ها ادعاهایی دارند که خود نیز باور نمی‌کنند و بهتر است خیلی به این موضوع توجه نکنیم آنها خودشان حقوق بشر را بیشتر نقض می‌کنند.

خلاصه صحبت‌های مهمانپرست به نقل از مهر و فارس از این قرار است:

  • اخبار و گزارش​های بسیاری درباره مذاکرات ایران و آمریکا در آستانه رقابت‌های ریاست جمهوری این کشور بیشتر برای مصرف داخلی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منتشر می‌شود و آنها فکر می‌کنند با انتشار این گونه اخبار می‌توانند بر نتیجه انتخابات تاثیر بگذارند.
  • مقامات ایرانی هرگونه مذاکره و توافق با آمریکا را تکذیب کرده‌اند، اگر آمریکایی‌ها واقعا درباره تغییر رویکرد خود ادعایی دارند و با حرف‌هایی که می‌زنند، می‌خواهند اشتباهات گذشته خود را تکرار نکنند باید این موضوع را در عمل نشان دهند.
  • (درباره مذاکرات محرمانه واشنگتن و لندن در خصوص اینکه پایگاهی به آمریکا برای حمله به ایران داده نخواهد شد) اینکه بین لندن و واشنگتن چه توافقاتی شده که پایگاه بدهند یا ندهند و عملیات انجام بدهند یا ندهند در محدوده جنگ روانی که علیه ملت ما به کار گرفته‌اند، قابل ارزیابی است.
  • ‌بهتر است همه کشورهای غربی از جمله انگلیس و آمریکا نیروهای نظامی خود را از منطقه بیرون ببرند، هم منطقه آرامش بیشتری خواهد داشت و هم اینکه نیروها صرف مشکلات داخلی همین کشورها می‌شود که با بحران‌های جدی روبرو هستند و در آینده این بحران‌ها جدی‌تر خواهد شد.
  • درباره تماس تلفنی باقری و اشمیت اطلاع رسانی شد و چنانچه برای تماس بین جلیلی و اشتون نیز توافقی صورت گیرد اطلاع رسانی می‌شود.
  • شاهد بودیم که تلاش زیادی برای آتش بس در سوریه صورت گرفت و شاید در مجموع این اقدام یک گام به جلو برای رسیدن به شرایط بهتر تلقی شود. نقض آتش بس توسط گروه‌های مسلح نتوانست تحقق شرایط مطلوب را فراهم کند و باید تلاش‌ها ادامه پیدا کرده و همه کشورها شرایطی را فراهم کنند که زمینه آرامش در سوریه فراهم شود.
  • اخضر ابراهیمی نیز در حال تلاش برای رایزنی‌های بیشتر است. تماس‌هایی گرفته شده و در حال ادامه رایزنی‌ها هستند. باید همه در این باره کمک کنند.
  • اخبار متعددی در رابطه با بحث مذاکرات ایران و 1+5 منتشر می‌شود که هیچ کدام از آنها تا زمانی که به صورت رسمی از طرف نمایندگان کشورمان مطرح شود قابل توجه نیست.
  • ‌تیم مذاکره کننده هسته‌ای ما نقطه نظرات خود را اعلام کردند و منتظر پاسخ طرف مقابل بوده‌ایم. اگر 1+5 با یک رویکرد منطقی در مذاکرات شرکت کنند مساله به سرعت قابل حل است. کافی است که آنها از حقوق هسته‌ای و حق داشتن چرخه سوخت برای اهداف صلح آمیز برای ما را به رسمیت بشناسند و موضوع حل خواهد شد.
  • (در پاسخ به سوالی در این باره که برخی از رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که کارخانه مورد هدف قرار گرفته در سودان مربوط به تسلیحات هسته‌ای ایران بوده است) مقامات مختلف هر نوع ارتباط هدفی که توسط رژیم صهیونیستی در سودان منفجر شده است با کشورمان را تکذیب کرده‌اند رژیم صهیونیستی برای سرپوش بر کارهای خود از این بهانه‌ها استفاده می‌کند. اینکه رژیم صهیونیستی بخواهد با استفاده از این بهانه‌ها تهدیدات خود به کشورمان را اعمال کند تاثیر ندارد و اسرائیل ضعیف‌تر از آن است که در برابر قدرت بزرگی مانند ایران عملیات داشته باشد. این حرف‌ها نشانه ضعف آنها است و آنها به خوبی می دانند که با هرگونه اشتباه نظامی سرنوشت بدی در انتظارشان خواهد بود.
  • در رابطه با اینکه بین واشنگتن و انگلیس چه توافقی صورت گرفته نیز این مطلب را می‌توان از موضع‌گیری کشورها در قبال ایران بررسی کرد اما بهتر است کشورهای غربی از جمله انگلیس و آمریکا نیروهای نظامی خود را از منطقه بیرون ببرند تا منطقه آرامش پیدا کند و هم اینکه نیروها را صرف مشکلات داخلی این کشورها و بحران‌هایی که در ‌آینده در انتظارشان است بکنند.
  • (موضع ایران در قبال انتخابات آمریکا) از نظر جمهوری اسلامی ایران هر دولتی که روی کار بیاید و حقوق ملت‌ها را محترم بشمارد و دست از خشونت با ملت ما برداشته و نسبت به گذشته اظهار ندامت کند می‌تواند به تدریج خاطره ملت ما را از اذهان کنار ببرد. هر فردی که روی کار بیاید اگر همان سیاست‌ها و دشمنی‌ها و خصومت‌ها با ملت ما را تکرار کند تاثیری جز اینکه ملت ما با عزم راسخ از استقلال کشور دفاع کند برایش نخواهد داشت چرا که ملت ما اجازه نمی‌دهند که فشارهای سیاسی و محدودیت‌ها هویت کشور را از بین ببرد.
  • (انتشار اخباری مبنی بر همکاری باکو و یهودی‌ها) ایران و آذربایجان دارای روابط خوب و گسترده‌ای هستند و زمینه‌های همکاری ما را به سمتی هدایت می‌کند که از همه ظرفیت‌ها برای توسعه روابط استفاده کنند و نباید اجازه دهند روابط تحت الشعاع قرار گیرد.
  • (آلوده سازی خزر از سوی یک شرکت نفتی و اقدامات ایران در این باره) کشورهای حاشیه خزر در  زمینه‌های مختلف از جمله محیط زیست فعال هستند و با همکاری همه کشورها حفظ محیط زیست را در دستور کار قرار داده‌اند. بارها این موضوع مطرح شده و همه باید پیگیری کنند که شرکت‌های نفتی دریای خزر را آلوده نکنند.
  • (درباره کشتار مسلمانان در میانمار و سکوت مجامع بین‌المللی): متاسفانه درگیری‌های قومی در میانمار تا کنون تلفات انسانی بسیاری همراه داشته و همچنان ادامه دارد. باید همه تلاش کنند و جلوی این اتفاق گرفته شود.
  • (ورود نیروهای مختلف از جمله جدایی طلبان چین به سوریه و همچنین نقش سلفی‌ها در آشوب کشیدن لبنان) بحرانی که در منطقه دامن زده می شود قطعاً اهداف آمریکایی و صهیونیستی را پیگیری می‌کند. ایجاد بی ثباتی در خاورمیانه تنها به نفع رژیم صهیونیستی و حامیان اوست. ما به طور جدی به دنبال این هستیم که از ورود جریانات در سوریه جلوگیری کنیم. آنچه در این کشور باید اتفاق بیافتد و اصلاحات تنها توسط مردم سوریه شکل می‌گیرد که راه‌حل‌های ملی دارد.
  • (درباره فرود هواپیمای ایرانی در عراق برای دومین بار) متاسفانه ادعاهای خارج از واقعیتی توسط کشورهای غربی نسبت به کشور ما مطرح می‌شود و آنها تلاش می‌کنند طوری وانمود کنند که در ناامنی در سوریه عامل اصلی آنها نیستند و فتنه انگیزی‌ها و ارسال سلاح به عهده آنها نیست. آنها برای انحراف اذهان عمومی می‌خواهند با چنین ادعاهایی این جریانات را به گردن کشورهای دیگر بیاندازند که این اقدامات به نتیجه نمی‌رسد و مردم سوریه و منطقه می‌دانند چه کسانی به دنبال فتنه و چه کسانی به دنبال ایجاد ثبات هستند.
  • دولت عراق هم باید با هوشیاری با این فتنه برخورد کنند و نباید اجازه دهد فتنه انگیزی در سیاست عراق تاثیر بگذارد. دو نمونه اخیر نشان داده که ادعاهای آنها کذب است و دولت عراق باید با ایستادگی اجازه ندهد این گونه اقدامات صورت گیرد.
  • ‌ ما با کشور میانمار در رابطه هستیم و این رابطه ادامه دارد تنها در میانمار سفارتخانه نداریم که سفارت ما در بانکوک موضوعات را پیگیری می‌کند و سفیرمان ملاقات‌هایی با دولت میانمار انجام داده و توصیه ما این است که هم دولت میانمار و هم کشورهای دیگر تلاش کنند که مسلمانان به عنوان شهروندان میانمار از حقوق خود بهره مند شوند.
  • ما تلاش زیادی می‌کنیم تا بین نمایندگان ملت سوریه و دولت سوریه گفتگوهای مختلفی را برای حفظ آرامش و اصلاحات صورت دهیم. تلاش‌ها در ادامه است و امیدواریم در آینده چنین جلساتی برای گفتگوهای سیاسی و رسیدن به توافق صورت گیرد.
  • (درباره لغو سفر هیات پارلمانی اروپا به تهران) روابط پارلمانی بین کشورها کاملاً مرسوم است و ظرفیت برای توسعه همکاری‌ها شناخته می‌شود. بین کشور ما و اروپا نیز این روابط وجود داشته و دارد و هم اکنون نیز هیاتی از پارلمان آلمان در ایران هستند.
  • خیلی از کشورها تلاش کردند جلوی این سفر را بگیرند و نهایتاً‌ نیز با فشارهای کشورها هیات پارلمانی اروپا درخواستی را مطرح کرد که به عنوان پیش شرط مورد قبول ما نبود ما به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور کشورمان را نمی‌دهیم و هر بار قصد آنها این بود که در امور کشورمان دخالت نکنند و بخواهند از روابط پارلمانی به نفع روابط دو جانبه استفاده کنند می‌توانند به ایران سفر کنند.
  • (درباره نیاز به سوخت بالای 20 درصد برای زیردریایی‌ها و اینکه آیا ایران غنی سازی اورانیوم بالای 20 درصد خواهد داشت) چیزی که در عمل فعالیت صلح آمیز هسته‌ای را مشخص می‌کند مذاکرات نمایندگان ما با گروه 1+5 است. مذاکرات دارای چارچوب روشن و شفاف است و بحث‌های متفرقه نیز در همان نشست‌های نمایندگان ایران و 1+5 قابل حل است.
  • هر نوع فعالیت هسته‌ای صلح آمیز حق کشورهای عضو ان پی تی است و باید از حقوق کامل خود برای اهداف صلح آمیز بهره مند شوند. بحث هسته‌ای نیز از موضوع فنی عبور کرده و تبدیل به بحث سیاسی شده است.
  • ‌به لحاظ فنی کاملاً روشن است که فعالیت هسته‌ای تا چه مرحله‌ای صلح آمیز است و این موضوع را کارشناسان فنی و مسئولین کشورها می‌دانند. به لحاظ حقوقی نیز کاملاً مشخص است که کشورها تا چه میزان اجازه بهره برداری دارند پس این صحبت‌ها بهانه‌ای برای فشار به کشور ما است و اگر بحث هسته‌ای ما با این کشورها حل شود بلافاصله بهانه‌ دیگری مطرح می‌شود.
  • درباره مذاکره بین نمایندگان ایران و آرژانتین حدود یک ماه پیش توافقی بین وزرای خارجه دو کشور صورت گرفت که در رابطه با پرونده آمیا مذاکره کنند.
  • جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن اقدامات تروریستی و رد هرگونه اتهامی به شهروندان خود آمادگی کامل را اعلام کرده که مسببین اصلی این حادثه پیدا شوند و معتقدیم در صورتی که مذاکرات و پیگیری ها به درستی انجام شود مسببین پیدا خواهند شد. مذاکرات در حال ادامه است و انجام خواهد شد تا به نتیجه روشن برسد.
کد خبر 189669
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز